Hearthstone: Kobolds and Catacombs

Nu är det tre år sedan som Hearthstone gick ur beta och släpptes för allmänheten. Dessa tre år har varit väldigt framgångsrika för Blizzard, med över 70 miljoner spelare och intäkter på runt 40 miljoner dollar i månaden. Och nu är det dags för den tredje expansionen i år och den sjunde totalt, Kobolds & Catacombs.

Personligen har jag sedan slutet av 2016 spelat ganska lite Hearthstone av flera anledningar. En stor del är att spelet antingen kräver att du lägger ner väldigt mycket tid eller pengar för att få de korten du vill ha och att ett stort problem är att Hearthstone de sista två åren rört sig mot en miljö där vissa lekar dominerar och blir de som ”alla” spelar. Ett problem är att antalet olika spellägen. Låt mig utveckla det.

I Hearthstone kan du med din lek som du byggt spela casual eller ranked, antingen i standard med bara de senaste expansionerna eller wild som tillåter alla expansioner. Det gör att det finns väldigt lite möjlighet för spelare att testa lekar eller bara spela mer avslappnat. Du kan visserligen spela causal med du får inget för det, jämfört med ranked som ger dig en bonus i slutet på varje månad. Så alla rör sig mot att spela ranked och för att nå långt krävs de bästa lekarna. Jämför med Magic Online där det visserligen kostar pengar att delta i en turnering men du kan välja mellan att spela causal för lite mindre vinster eller competitive för bättre vinster. Det gör att mängden varianter är större, trots att folk betalar mer för sina lekar där.

Hearthstone sitter i ett vakuum för spelare som inte vill lägga ner ett par timmar varje dag och grinda för få de bästa korten. Och tyvärr så gör Kobolds and Catacombs inte mycket för att bryta detta. Dels har vi ett problem med Power Creep, det vill säga att korten långsamt för varje expansion blir kraftfullare och kraftfullare. Detta för att Blizzard vill att vi skall utmana ge stereotyper som finns. Dock så skapas snabbt nya som blir tier one och vad det flesta spelar. Dels så knyter det an till problemet ovan med för få lägen för en spelare att utmana andra med sin lek. Nu finns det visserligen något nytt i denna expansion att fördriva tiden med, Dungeon Run.

Dungeon Run är en gratis äventyr för en spelare där man spelar mot ett antal bossar som gradvis blir svårare. Du har en förutbestämd lek och varje omgång får du välja tre nya kort (du har tre olika val) med jämna mellanrum får du också extra kraftfull skatt som ger dig en bonus. Detta är ett kul tidsfördriv som skapar något intressant och unik i spelet. Men problemet är att efter ett par timmar känner man sig klar med även detta. I övrigt så är Hearthstone sig likt, du har arena som kanske fortfarande är det mest intressanta sättet att spela och tavern brawl varje vecka.

Korten i expansionen vad tycker jag om dem? Jo då det är rätt så intressanta med en hel del spännande kort som ger nya kombinationer. Problemet är bara att de arketyper som redan var bra fortsätter att vara det och de mindre bra kommer inte framåt. Det blir ingen förskjutning i maktbalansen, ingen kommer att spela Paladin eller Hunter nu heller för inga av deras kort skapar nya starka lekar. Jag gillar temat på expansionen med tydliga influenser från rollspel.

Hearthstone är en blandad påse just nu som spel. Vissa saker är bra men många andra skapar ett spel som jag i varje fall snabbt tröttnar på. Det blir för mycket av samma sak och Blizzard promotar inte tillräckligt hårt för något annat. Om man jämför med Magic så finns även Tier one lekar där som många spelar men det finns också en större variation som gör att man kommer tillbaka gång på gång.

Nu är det tre år sedan som Hearthstone gick ur beta och släpptes för allmänheten. Dessa tre år har varit väldigt framgångsrika för Blizzard, med över 70 miljoner spelare och intäkter på runt 40 miljoner dollar i månaden. Och nu är det dags för den tredje expansionen i år och den sjunde totalt, Kobolds & Catacombs. Personligen har jag sedan slutet av 2016 spelat ganska lite Hearthstone av flera anledningar. En stor del är att spelet antingen kräver att du lägger ner väldigt mycket tid eller pengar för att få de korten du vill ha och att ett stort problem…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com