Ha den äran, Damien Chazelle

I vår ”Ha den äran”-serie belyser vi olika talanger och kreatörer i filmbranschen på deras födelsedag. Det är inte tänkt som någon biografi utan som en högst personlig reflektion om profilen ifråga.

Jag brukar ge en regissör sådär två till tre chanser att visa vad de går för innan jag väljer att ha dem under bevakning. Chazelle tillhör en av de jag uppmärksammat de senaste åren. Faktum är att den unga regissören gjort kometkarriär på väldigt kort tid. Oscars-vinnande Whiplash var en av de bästa filmerna jag sett under 2014 och Chazelles projekt efteråt, La La Land, som också vann Oscar-statyetter grep tag om mig rejält och är en film som jag idag anser som en av 2010-talets bästa.

Rhode Island-uppvuxne Chazelles trend att leverera medryckande musikfilm är något jag uppskattar och det gör också att han stuckit ut och får ett signum som regissör. Jag vill ogärna att han skall fastna i samma stil hela tiden och förra årets First Man visar att han är kapabel att göra andra typer av filmer utöver de med musikaliskt fokus. Hans kärlek till musik och ljudmässig presentation är dock fortfarande väldigt påtaglig.

Vi får inte heller glömma att han var med och skrev manus för 10 Cloverfield Lane som i mitt tyckte var en lysande thriller. En av hans första stora uppdrag som manusförfattare, Grand Piano, var också en intressant formad thriller trots sina brister. Unge Chazelle kan helt enkelt det där med manus och därmed är han värd ett litet grattis på sin födelsedag!

About Alexander Cederholm

Alexander Cederholm
37-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt popkulturkritik. Spelens och filmens världar eggar fantasin och motiverar en aldrig sinande ström av ord och tankar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än idag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.