Greyhound

Greyhound var ett drömprojekt för Tom Hanks som han har hållit på med i flera år. Han skrev själv manuset och fick Sony att producera filmen. Men så kom Covid-19 och filmen sköts upp flera gånger innan Apple steg in och köpte filmen för 70 miljoner dollar och la den under sin Apple TV+ där den snabbt blev deras största hit.

Tom Hanks spelar Ernest Krause en äldre officer inom den amerikanska flottan som till slut har fått sin chans 1942 att vara kapten för en båt. En amerikansk jagare vid namn USS Keeling som skall eskortera 37 skepp över Atlanten. När filmen börjar ha de precis nått vad som kallas det svarta hålet, där båtarna inte längre kan skyddas av flyget utan måste klara sig själva. Det är 50 timmar innan de når det brittiska flygvapnets yttre linje och där i mellan lurar tyska ubåtar.

Tom Hanks visade ganska tydligt en besvikelse över att filmen aldrig kom ut på bio. Efter att ha läst boken The Good Shepherd skrev han manuset och jobbade hårt för att filmen skulle bli gjord. Men så kom Corona och allting föll omkull. Men för Apple var det en fjäder i hatten att få en helt ny film med Tom Hanks och de har rapporterat att tittarsifforna gick att jämföra med en större sommarhit på bio, inte illa. Det är lätt att förstå varför få satte sig ner för att se filmen, det är andra världskriget och Tom Hanks, en kombination som brukar vara mycket lovande. Här är vi ute på Atlanten och kriget på sjön ser riktigt realistiskt ut. Det blåser, vinden piskar vattnet och vågorna går höga. Det ser riktigt bra. Även om allting är digitalt så måste jag säga att krig på Atlanten har nog aldrig sett så bra ut som här.

Men sina 90 minuter är filmen också föredömligt kort och drar inte ut på det hela för länge. Det handlar om en passage som i verkligheten var under tre dygn där u-båtarna använde natten som sitt tillfälle att slå till och försöka förstöra så många båtar som möjligt. När det väl kommer till strid blir det snabbt tekniskt med många termer som slängs ur folks mun på kort tid. Det är nog verklighetstroget men också lite förvirrande för mig som tittare. Men det är i varje fall spännande. En sak jag kan störa mig på är dock att filmen är lite själlös. Förutom Ernest Krause lär vi inte känna någon av de andra sjömännen särskilt väl och tyskarna är bara en röst över radio som hånar amerikanerna för att de inte kan få tag på honom. Vilket gör att jag inte heller känner något för de sjömän som dör i striden.

Tom Hanks är given i huvudrollen och det råder ingen tvekan om att han är den största stjärnan. Han dominerar varje scen han är med i (i stort sett alla i hela filmen) och han leder med trygg hand oss som tittare igenom filmen. Nackdelen är dock att intressanta karaktärer som Stephen Grahams Charlie Cole som är andre officer eller Rob Morgans kock bara blir statister då allt fokus är på Hanks och hans roll. Aaron Schneider har inte gjort en film på tio år och hade innan endast gjort en långfilm. Inget fel på hans regi. Stabilt men lite tråkigt.

Greyhound är inte en film som skulle vunnit några priser. Det hade varit den typen av film som hade spelat in sina pengar på bio och sedan tyst försvunnit till Netflix eller liknande. Inte en dålig film men inte heller en film som du kommer tillbaka till igen.

Greyhound var ett drömprojekt för Tom Hanks som han har hållit på med i flera år. Han skrev själv manuset och fick Sony att producera filmen. Men så kom Covid-19 och filmen sköts upp flera gånger innan Apple steg in och köpte filmen för 70 miljoner dollar och la den under sin Apple TV+ där den snabbt blev deras största hit. Tom Hanks spelar Ernest Krause en äldre officer inom den amerikanska flottan som till slut har fått sin chans 1942 att vara kapten för en båt. En amerikansk jagare vid namn USS Keeling som skall eskortera 37 skepp över…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.