Godzilla: King of the Monsters

Även om vår tidigare skribent Erik Nyström och kritikerkåren inte var helt sålda på Gareth Edwards Godzilla från 2014, genererade den ändå tillräckligt mycket intäkter för att Godzilla: King of the Monsters skulle bli aktuell. Nu fem år senare har varelserna blivit flera och trådar vävs samman för att etablera Warners monsteruniversum. Med andra ord:- Förbered popcornen!

Under Godzillas slagsmål i San Fransisco 2014 förlorade forskarparet Emma (Vera Farmiga) och Mark (Kyle Chandler) Russell sin son Andrew. För att hindra liknande förödelse från att drabba deras överlevande dotter Madison (Millie Bobby Brown) och mänskligheten, utvecklade de tillsammans en maskin för att kontrollera de gigantiska monstren. När maskinen faller i händerna på en ekoterrorist, som vill släppa loss alla sovande monster, tvingas organisationen Monarch och flera regeringar att samarbeta för hindra Jordens undergång. Ken Watanabe återvänder som Dr Serizawa från förra filmen, det gör även David Strathairn som amiral Stenz. Men viktigast av allt, Godzilla återvänder för att förgöra det trehövdade monstret Ghidorah.

För att filmens monsterödeläggelse skall vara av något intresse måste den drabba någon. I inledningen får vi reda på att den redan har gjort det. Paret Russell förlorade sin Son Andrew som ovan nämnt, något som tillåts passera i princip obemärkt förbi trots dess påverkan på föräldrarna. Ingen av filmens alla skådespelare gör någon särdeles dålig insats. Problemet är att filmens regissör och manusförfattare, Michael Dougherty, desperat försöker få allt att hänga samman. Filmen behöver ett sammanhang där Godzilla kan ställas mot Ghidorah. Sammanhanget får vi, tyvärr till bekostnad på intressanta karaktärer och meningsfull handling. Målet helgar medlen brukar det sägas. Men inte i detta fallet.

Ekoterroristerna väcker Godzillas rival Ghidorah till liv med en naiv önskan om att hindra global uppvärmning med hjälp av gigantiska monster. Vad kan gå fel? När Ghidorah vaknar ansluter snart även jätte-flygödlan Rodan och den gigantiska nattfjärilen Mothra. Under filmens gång stöter de fyra monstren ihop under flera olika konstellationer för att avslutningsvis främst handla om konfrontationen mellan Godzilla och Ghidorah. De häftiga monsterslagsmålen gör sig bäst storbild med ett ordentligt ljudsystem. Atmos-ljudspåret på 4k-utgåvan är ibland det bästa jag har hört på hemmedia hittills. Från de mullrande stegen, vrålen och slagen till högteknologisk utrustning och vapen. Det finns en tyngd i konfrontationerna mellan monstren som går förlorad om du inte har en ordentlig ljudanläggning.

Problemet med Godzilla: King of the Monsters och liknande monsterfilmer är att tittarna främst är ute efter att få se stora monster skapa kaos. Paradoxen är att utan människor som är i fara, blir det svårt att bli investerad i hur filmens utvecklas. Människorna i denna uppföljare är endimensionella och ointressanta, trots det tar de upp mer tid än Godzilla, Ghidorah, Mothra och Rodan. Trots filmens brister är detta en film med ett visst underhållningsvärde, förvänta dig dock inget banbrytande.

Utgåvan:
Wow! Atmos-spåret på denna utgåvan är av absolut referensnivå. Även om filmen inte är ett mästerverk är detta en 4k-titel som är perfekt för att visa upp din hemmabios ljudsystem. Filmen är uppskalad från en 2k-master och ser bra ut utan att sticka ut. HDR-graderingen gör sig riktigt bra bland filmens alla mörka scener och jätteödlornas fluorescerande strålar i färglada färger. Nu till den tjatigaste punkten, extramaterial. Det är bara tillgängligt på medföljande blu-ray-skiva och det är inget som sticker ut denna gången heller. Filmen släpps idag, 14/10-2019.

Warners MonsterVerse:
2014 – Godzilla
2017 – Kong: Skull Island
2019 – Godzilla King of The Monsters
2020 – Godzilla Vs. Kong

Även om vår tidigare skribent Erik Nyström och kritikerkåren inte var helt sålda på Gareth Edwards Godzilla från 2014, genererade den ändå tillräckligt mycket intäkter för att Godzilla: King of the Monsters skulle bli aktuell. Nu fem år senare har varelserna blivit flera och trådar vävs samman för att etablera Warners monsteruniversum. Med andra ord:- Förbered popcornen! Under Godzillas slagsmål i San Fransisco 2014 förlorade forskarparet Emma (Vera Farmiga) och Mark (Kyle Chandler) Russell sin son Andrew. För att hindra liknande förödelse från att drabba deras överlevande dotter Madison (Millie Bobby Brown) och mänskligheten, utvecklade de tillsammans en maskin för…

Review Overview

Utgåvan
Filmen

70

About Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist
En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.