Glass

Även med Hollywoods standard har M. Night Shyamalan haft en berg-och-dalbana till karriär. Tokhyllad för Sjätte sinnet och Unbreakable. Lika hårt kritiserad för filmer som The Happening och the Last Airbender. Men de sista åren har han återigen gjort bra filmer. Mycket tack vare mindre budget och egna idéer. Split var en synnerligen smart film som i slutet avslöjas vara en uppföljare till Unbreakable. Tidigare kom den sista filmen i trilogin, Glass och vi har sett den.

Tre veckor efter Split är David Dunn (från Unbreakable) på jakt efter the Horde med hjälp av sin son. De lyckats lokalisera den senaste gruppen kidnappade flickor till en övergiven fabrik och David hinner dit precis innan the Beast dyker upp. Men mitt under striden anländer polisen och en psykolog vid namn Ellie Staple. Hon för dem till ett mentalsjukhus där redan Elijah Price (Mr Glass) sitter. Hon meddelar att hon har fått tre dagar på sig att bota deras mentala vaneförställningar. Om detta inte lyckas skall de lobotomeras. Enligt Staple är ingen av dem superhjältar utan bara vanliga människor. Men pågår det något annat bakom kulisserna? Något mörkare.

Nästa direkt efter Split hade haft premiär meddelade Shyamalan att han jobbade på en uppföljare som skulle vara den avslutande delen i trilogin och sy ihop den första och andra filmen. Historien har gått fram och tillbaka men det står klart att Shyamalan ganska tidigt ville göra en uppföljare till Unbreakable men bolaget var inte intresserad på grund av att filmen inte gått bra på bio. Kevin Wendell Crumb hade funnits i manuset från början men strukits. 2016 började arbetat på Split som tog dessa scener och gjorde det till en film. Då föddes tanke på en trilogi. Problemet var bara att Disney hade gjort Unbreakable medan Universal gjort Split. Men detta löste genom att Universal släppte Glass i USA och Disney i resten av världen.

Själva filmen är väldigt mycket fan-service. Gillar du Unbreakable och Split kommer du nog att gilla detta också. Den tar idéer från de två första filmerna och expanderar dem, ger oss en större inblick i världen som dessa personer befolkar. Den svarar också på fråga, var är alla superhjältar? Vilket jag personligen gillade. Sedan har manuset en hel del problem, finns logiska luckor som man kan köra en lastbil igenom och allting fungerar inte alls så bra som man hade kunnat önska. Men det viktigaste, stämningen och atmosfären finns här.

Så har det nästa alltid varit för mig och M. Night Shyamalans filmer. Det är sällan de är filmer som håller om man undersöker dem med ett förstoringsglas men de som är riktigt bra har en tät stämning och rätt atmosfär genom hela filmen. Balansen mellan skräck, psykologisk thriller och superhjältefilm finns här och det kan jag uppskatta. En film som behandlar ett ämne som är spelat till döds på dagens biografer men håller sig nere på marken. Inget märkvärdigt, inte en massa specialeffekter utan enkelt, rent och obehagligt.

Glass är dock inte en film för alla. Gillade du inte Unbreakable eller Split finns väldigt lite att hämta här. Det är inte en film som kommer få skeptiker att ändra uppfattning. Det är en film som ger fansen ett slut som de väntat i snart 20 år på. Och detta i kombination med en hel del oväntade vändningar som jag tror de flesta kommer att gilla.

Även med Hollywoods standard har M. Night Shyamalan haft en berg-och-dalbana till karriär. Tokhyllad för Sjätte sinnet och Unbreakable. Lika hårt kritiserad för filmer som The Happening och the Last Airbender. Men de sista åren har han återigen gjort bra filmer. Mycket tack vare mindre budget och egna idéer. Split var en synnerligen smart film som i slutet avslöjas vara en uppföljare till Unbreakable. Tidigare kom den sista filmen i trilogin, Glass och vi har sett den. Tre veckor efter Split är David Dunn (från Unbreakable) på jakt efter the Horde med hjälp av sin son. De lyckats lokalisera den…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.