Gilda

gilda-02Gilda är en film som tar lika mycket från Casablanca som från Hitchcocks Notorious och blandar ihop det till sin egen historia. Filmen blev Rita Hayworths genombrottsroll och den som hon kom att förknippas mest med under sin karriär. Hayworth själv lär ha sagt: ”Every man I knew had fallen in love with Gilda and wakened with me.”

Glenn Ford spelar Johnny Farrell en småtjuv och hasardspelare som anländer till Buenos Aires strax innan krigsslutet. Efter att ha svindlat några sjöman blir han räddad av Ballin Mundson som äger stadens största olagliga kasino. Han ser Farrells talanger och bestämmer sig för att anställa honom att sköta det hela medan han tar hand om sina andra affärer. Johnny trivs bra med sitt nya liv och känner att han äntligen har lyckats. Men en kväll kommer Mundson hem med sin nya fru Gilda, en vacker amerikanska. Det finns bara ett problem, Johnny och Gilda känner varandra, de var nämligen ett par en gång i tiden innan Johnny krossade hennes hjärta.gilda-03Gilda är en film som är över hela kartan, en del film noir, en del kärlekshistoria, en del spionhistoria, en del thriller. Men Charles Vidor lyckas nästan hålla ihop det hela och få fram en intressant historia. Det är klassisk mark här också, nattklubbar, fagra damer, hårda män och hemligheter värda att döda för. Att det hela utspela sig i Sydamerika ger filmen lite extra krydda. Utan att avslöja för mycket så är det som rullas fram under filmens gång mer än vad jag trodde från början. Det finns ett lager till av historien som man inte tror skulle finnas där när man började titta. Det skulle lätt kunna bli Casablanca fast i Sydamerika men här finns något mer som kommer fram under filmens gång och det hjälper den helt klart. Även om fokus alltid ligger på Johnnys och Gildas hatkärlek till varandra så ger detta filmen ett välbehövligt djup.gilda-04

Samtidigt är filmen inte utan problem, Charles Vidor regi är inte så tät som jag hade kunnat önska och filmen spretar emellanåt åt alla håll och kanter. Problemet är framförallt den sista tredjedelen när Johnny ägnar sig åt något skumt spel för att straffa Gilda för den hon är. Det pågår på tok för länge och slutet blir inte alls det klimax regissören hoppats på. Framtill dess har vi hållit oss till två områden, kasinot och Mundsons hus, vilket skapar en nästa klaustrofobisk känsla mellan de tre huvudpersonerna som hela tiden är nära varandra. Nu dyker en massa nya platser upp och det vinner inte filmen alls på. Samtidigt har Glenn Ford (The Big Heat) och Rita Hayworth tillräckligt mycket kemi för att hålla ihop filmen, det finns något elektriskt mellan dem. George Macready ser tillräckligt ond och elak ut i rollen som Ballin Mundson för att vi skall förstå att det är något mer med honom än vad vi först får se.

Gilda har alla kompenter för en klassisk film men får inte riktigt ihop allting. Man minns filmen för Rita Hayworth och hennes sex appeal men resten har vi sett bättre av i andra filmer. Gilda är inte en dålig film men den når aldrig den platå som de klassiska film noir, The Maltese Falcon, Double Indemnity eller Kiss Me Deadly.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.