Generation Zero (PC)

Nostalgi och igenkänningsfaktor är något som verkligen kan sälja saker. Så det är föga förvånande att ett spel som utspelar sig under 80-talets Sverige skulle göra mig nyfiken. Släng sedan in en massa mördarrobotar och Co-op element i ett öppet landskap du har definitivt något jag är intresserad av. Detta bjuder Avalanche Studios oss på i deras senaste spel, och jag fick chansen att be mig ut på jakt efter svar på alla mysterier i Generation Zero!

Spelet börjar med att man välja utseendet på sin karaktär, som då börjar med lite stereotypiska kläder för olika grupper, så som rebell, punkare eller nörd. När detta är gjort får man reda på att efter ha varit på väg hem efter en resa så sänks båten man åkt på och man med nöd och näppe överlevt. Man springer då upp från stranden till ett närliggande hus, där man möts av blodstänk i hallen och en förstörd robot i vardagsrummet. Dock är det inga tecken på liv. Man blir guidad till att plocka upp diverse föremål, bland annat en pistol som saknar kulor, genom uppdragsloggen i spelet. När man sedan lyckats hitta lite ammunition i en polisbil som står i närheten, och skjutit sönder en robot som kommit vandrande, så får man ett nytt uppdrag: att ta reda på vad som har hänt och vart alla har tagit vägen.

Där efter så leds man från plats till plats med hjälp uppdragen man får och som uppdateras automatiskt allt eftersom. Genom att hitta lappar folk har skrivit, eller lyssna på telefonsvarare så avancerar man genom uppdragen, eller upptäcker nya uppdrag. Det är på så vis man får reda på mer och mer vad som faktiskt har hänt med alla, och varför det är massa robotar överallt som bara vill ha ihjäl en. I ganska klassisk anda har man möjlighet att hitta ny och bättre utrustning,samt en hel uppsjö av kläder som man kan pryda sin karaktär med, där vissa påverkar din karaktärs förmågor (till exempel så kan man hitta en gasmask som gör en mer resistent mot gas). Samtidigt så finns hela tiden det överhängande hotet med att robotar kan dyka upp runt nästa hörn, vilket är något man måste hantera. Det är dock något som snabbt visade sig var mycket annorlunda jämfört med trailern till spelet. Jag fick uppfattningen att det är meningen att man ska spela smart, överlista robotarna genom att använda olika typer av saker för att förvirra dom och locka bort dom, för att en regelrätt strid är något man vill undvika. Dock så visar det sig att det är mycket enklare, och inte alls så farligt, att ta en strid med de flesta robotarna man stöter på speciellt om man spelar med andra. Resterande gånger så kan man oftast hantera dom genom att utnyttja AIn i spelet, som inte riktigt kan hantera all terräng som finns där.

På tal om terräng, så är detta också något som jag blev besviken över. När man börjar spela, så känner man verkligen att man lyckats fånga känslan av en svensk skärgård på hösten, och man har gjort ett mycket bra jobb med att hamra in den känslan. Att löpsedlar och andra texter är på svenska är något som jag tyckte förhöjde känslan (och om man går nära dessa så får man en undertext men en översättning, så att meningen inte går förlorad för alla andra). Men efter ett tag så upptäcker man att det endast finns ett fåtal olika hustyper, och de upprepas över allt. Även hur det ser ut inuti husen är i stort sett densamma, och även om försökt variera dom i vis mån så är det ibland inte lagt speciellt mycket tanke på det (jag hittade ett flerfamiljshus där man bytt ut det enda badrummet mot ett till sovrum). Den här repetitionen genomsyrar i sort sett hela spelet, då variationen på fiender inte är speciellt stor, och uppdragen i sig är av samma typ. Det ledde ganska snabbt till att, även om jag tyckte det var en intressant premiss och jag ville veta mer om historien, så kände jag inte för att spendera 90% av tiden med att springa genom samma landskap, slåss mot samma fiender bara för att få reda på lite mer av mysteriet. Något som också gjorde det hela riktigt drygt var att vi flera gånger behövde starta om spelet, för att uppdragen inte ville uppdateras efter man utfört en sak, eller ett viktigt objekt inte laddats in.

Jag funderade på en bra liknelse, och den bästa jag kunde komma på var en ordentligt nerbantad version av Far Cry-serien. För jag vill verkligen tycka om Generation Zero, och på sätt och vis gör jag det. Premissen är verkligen intressant och atmosfären tilltalar mig verkligen (att jag kollat igenom hela Stranger Things nyligen spelar också roll en hel del!). Men tyvärr så blir spelet snabbt repetitivt, både i vad man gör och miljöerna i spelet, och det känns verkligen segt att ta sig igenom för de små smulor av story som är utspridda. Det är synd att även detta spel följer trenden med spel som skulle behöva mer tid för att bli ett riktigt bra, för det tror jag definitivt att det skulle kunna bli. Förhoppningsvis så tar Avalanche den tiden och ser till att Generation Zero verkligen kan leva upp till sin potential.

Nostalgi och igenkänningsfaktor är något som verkligen kan sälja saker. Så det är föga förvånande att ett spel som utspelar sig under 80-talets Sverige skulle göra mig nyfiken. Släng sedan in en massa mördarrobotar och Co-op element i ett öppet landskap du har definitivt något jag är intresserad av. Detta bjuder Avalanche Studios oss på i deras senaste spel, och jag fick chansen att be mig ut på jakt efter svar på alla mysterier i Generation Zero! Spelet börjar med att man välja utseendet på sin karaktär, som då börjar med lite stereotypiska kläder för olika grupper, så som rebell,…

Review Overview

Betyg

50

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com