Frostpunk

Efter att ha väntat två år på att äntligen få lägga vantarna på Frostpunk så slog tanken mig, om det inte hade varit bättre att släppa spelet under hösten eller vintern. 11 bit studios tidigare spel, This War of Mine, bygger väldigt mycket på att man ska skapa ett emotionellt band med karaktärerna som man kontrollerar. Samma sak i Frostpunk, som handlar minst lika mycket om hur mycket av sina mänskliga värderingar man är redo att ge upp för överlevnad, som att bygga koloni som ska klara av kylan. Tanken var då att en vinterrelease skulle bygga på den empatin man kan känna med kylan. Kan dock säga att jag snabbt insåg att detta inte behövdes, då jag rös till när jag kom in i spelet, och såg hur människorna behövde pulsa igenom den djupa snön för att samla resurser.

Året är 1886 i denna alternativa versionen av historien och världen har gått in i en ny istid. Vad som orsakade detta vet ingen säkert, men det går rykte om att en massiv storm på väg från söder. En del väljer därför att fly norr i hopp om att konstruera en stad kring ett av teknikens under, Värmegeneratortornet. I spelets första scenario agerar man ledare över en grupp som flytt från London, i hopp om att kunna hålla sig varma med hjälp av det ångdrivna tornet. Genom att samla olika resurser; kol, ved, stål och mat så bygger man sakta upp en stad i värmen runt tornet. Man utvecklar nya teknologier, stiftar nya lagar och skickar sedan ut expeditioner i det snötäckta landskapet för att hitta mer resurser och andra överlevande, men även för att försöka hitta ett svar på vad som är orsaken till katastrofen.

Tidigare i år så fick jag chansen att recensera Surviving Mars, och tänker här även göra jämförelsen när det kommer till resurshantering. Det handlar väldigt mycket om att balansera så att man hela tiden har de resurserna man behöver för att överleva. Man måste se till att man har tillräckligt med kol för att generera tillräckligt med värme hela tiden och tillräckligt med mat för att ingen ska behöva svälta. Ved och stål behöver man för att konstruera byggnader och utveckla nya teknologier. Sen finns det även så kallade ”steam cores”, som används i de mer avancerade byggnaderna och är betydligt mer sällsynta. Men utöver dessa har man även ytterligare en viss typ av resurser: människorna man försöker hålla vid liv. Dessa kommer i tre varianter; de vanliga arbetarna, ingenjörerna som kan utföra lite mer tankekrävande jobb, samt barn. De sistnämnda är intressant för att det knyter samman en annan aspekt av spelet, Lagboken. I denna så kan man till en början stifta olika lagar som styr för hur man ska hantera olika aspekter av ens överlevnad. Ska vi hålla våra sjuka i liv eller försöka göra dom friska så snabbt som möjligt med risken att de förlorar en läm? Ska vi införa längre arbetspass, trots att folk redan är trötta och frusna? Eller ska man tillåta barnarbete? Det finns många sådana val man kan göra, och har man väl valt en väg är man fast med det beslutet. Senare in i spelet när man väl lyckats med att överleva den initiala landningen så får man även börja stifta lagar för att ge människorna ett syfte med sin överlevnad.

Men det är inte bara överlevnad som gäller, utan man måste även chansen att utforska islandskapet runt om sin koloni. Som sagt så har man då möjlighet att hitta mer resurser, och ibland till och med möjlighet att bygga en liten utpost som kan generera mer resurser åt en. Men man kan även hitta andra överlevande som antingen kommit från andra grupper, eller som blivit separerade från sin egna. Man stöter även på vissa platser, så som en väderstation, som ger en lite mer information kring katastrofen och vad som väntar i framtiden. Allting måste hela tiden balanseras, då man (fram för allt i början) har en begränsad mängd resurser och arbetskraft. Man måste även se till att ens befolkning mår bra, och känner sig hoppfulla, vilket syns med två mätare: en för hopp, och en för missnöje. Dessa kan man påverka genom att bygga vissa byggnader, stifta lagar och se till att alla bor och jobbar varmt samt äter ordentligt. Ovanpå detta så måste man hålla koll på kylan också. Scenariot börjar ganska ”milt” med -20°C, men detta ändrar sig snabbt. Var tionde grands skillnad kräver antingen en högre värmestyrka eller bättre isolering på husen för att folk inte ska bli sjuka. Man får se temperaturskillnaderna ett par dagar i förväg så man har möjlighet att anpassa sig, men det gäller att man håller koll på eventuella sköldknäppar som kan dyka upp, vilket oftast kräver att man sätter sin generator i ”overdrive” för att klara av. Dessa varar dock oftast bara någon dag eller två varpå det kan bli lite varmare igen, men detta är bara temporärt. Allt eftersom tiden går kryper temperaturen neråt och det dröjer inte länge för än man når -70°C… och den fortsätter neråt!

Det ska dock sägas att spelet inte kändes överdrivet svårt när man körde på normal svårighetsgrad. Jag kände nästan mer att jag hade problem med att designa staden som jag ville ha den (på grund av den väldigt coola radiella byggnadsmönstret) än att faktiskt överleva. Givetvis så är det en viss inlärningsperiod, men när man förstått de olika koncepten i spelet så skulle jag inte påstå att spelet är svårt. Så länge man håller koll på att man åtminstone har tillräckligt med kol och mat för att klara sig så brukar man inte stöta på några problem. Jag vill också nämna att det finns en chans att bli besviken om man ger sig in i spelet och förväntar sig ett öppet spel där man kan bygga sin stad i lugn och ro like SimCity. Frostpunk har för tillfället tre olika scenarion, men det är just det de är; scenarion. Det finns en tidslinje och historia, där vissa saker händer i varje scenario, och varje scenario har också ett slut. Det enda man kan göra är att spela om ett scenario och försöka optimera det eller kanske göra andra val än vad man gjorde första gången. 11 bit studios har dock sagt att fler scenarion är på väg, och det har även nämnts att det ska komma ett ”sandbox” läge, där man då har möjlighet att spela så länge man vill, vilket känns väldigt bra. Jag själv hoppas att de likt This War of Mine släpper en möjlighet att designa och dela med sig av egna scenarion.

När de kommer till de tekniska delarna av spelet är det verkligen perfekta. Som jag nämna i introduktionen så ser man hur människorna pulsar igenom och röjer undan snön när de ger sig ut för att samla resurser, och när man startar upp generatorn so smälter snön i dess värmezon bort. Sedan så får man en liten effekt på skärmen när det sker en temperatur skillnad; det bildas iskristaller längst med kanterna när det blir kallare och man det kommer lite kondens när det blir varmare. Det är alla dessa små detaljerna som verkligen förhöjer spelet. Estetiken är också väl genomtänkt och genomförd, med ett riktigt genomgående steampunk-tema. Ljudet och musiken är också väldigt bra gjorda och bara förhöjer känslan genom hela spelet. Allt flöt på som det skulle under mina genomspelningar, och kan inte minnas att jag stötte på några buggar eller andra problem.

Om man börjar spela Frostpunk med förväntningen att man kommer få uppleva en klassisk stadsbyggarsandlåda med överlevnadselement så kommer man tyvärr bli besviken. Men om man istället har inställningen att man blir kastad in ett scenario där man antar rollen som ledaren över flyktingar från en pågående katastrof med stadsbyggarelement så kommer man bli glatt överraskad. Spelet har verkligen lyckats balansera känslan mellan att ge en frihet att göra sina egna val och samtidigt att man måste göra uppoffringar för stadens överlevnad. Lägg där till att man prickat helt rätt med att förmedla känslan av kylan som hela tiden kommer krypande, samt den underbara steampunk-estetiken så har man ett spel känns värt den tiden det tar att ta sig igenom de olika scenariorna. Det enda är att spelet, på gott och ont, lämnar en suktande efter mer, då man inte har så mycket anledning till att spela igenom ett scenario efter man klarat av det en eller två gånger. Men som nämnt så är detta något som förhoppningsvis kommer att åtgärdas i framtiden.

Efter att ha väntat två år på att äntligen få lägga vantarna på Frostpunk så slog tanken mig, om det inte hade varit bättre att släppa spelet under hösten eller vintern. 11 bit studios tidigare spel, This War of Mine, bygger väldigt mycket på att man ska skapa ett emotionellt band med karaktärerna som man kontrollerar. Samma sak i Frostpunk, som handlar minst lika mycket om hur mycket av sina mänskliga värderingar man är redo att ge upp för överlevnad, som att bygga koloni som ska klara av kylan. Tanken var då att en vinterrelease skulle bygga på den empatin…

Review Overview

Betyg

70

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com