Flykten till framtiden

Utsvängda Jeans, Vinyl, krulligt hår, platåskor, high-tech sneakers, smarta telefoner, ansiktstatueringar. Flykten till framtiden ställer ’70-talet mot ’(20)10-talet i en krokig resa där kärleken (som brukligt) slår allt. Ulf Malmros och Jaana Fomin har gjort en tidsresekomedi som tar lättare på sci-fi elementen och filosoferar desto mer kring orsak och verkan och ödet. Det är tur att de båda är sådana veteraner inom komedin att skratten bär hela vägen när historien till sist (som brukligt) börjar slå knut på sig själv.

flykten_till_framtiden

Det var nog givet att de flesta skämten skulle komma på bekostnad av alla förändringar som skett mellan de åren 1973 och 2016 som filmen utspelar sig. Den unge Svante (Elias Palin) reser mellan årtalen från en tunnelbanestation där plötsligt ett tåg från framtiden rullar in. Som ett trollslag har de bokläsande resenärerna och brunmurriga tåginteriörerna förbytts till slimmade blåa säten och näsor i telefonerna. Svante går hem till sig och träffar Elsa (Victoria Dyrstad), innehavare av hans lägenhet 43 år efter honom. Vad som gör störst intryck på Svante (förutom den milt intresserade och förbryllade Elsa själv) är det faktum att den ospecificerade hjärtåkomman han är döende av på sin tid idag går att bota med en ”enkel rutinoperation”. Problemen för honom blir då att: 1. Övertyga Elsa om att han talar sanning och: 2. få pengar till själva operationen (det finns en viss tidspress) när hans, milt sagt, speciella omständigheter utesluter tillgången till allmänsjukvård. År 1973 står Svante i skivaffär med Henrik Dorsins gräsglade tvärflöjtsproggare som motvilligt involveras i en kapitalistisk plan för att få till kosingen. Det sker en rad resor där Svante avsiktligt och oavsiktligt rör till det med katastrofala konsekvenser som resultat.

flykten_till_framtiden-1

Det här är kanske roligast för någon som antingen var där och/eller kan referenserna, för den bästa komiken kommer ur Svantes väntade och oväntade reaktioner på vår samtid: hans framtid (det finns säkert människor som reagerar starkare än undertecknad när CD:n ”absolute progg” dyker upp: om de nu skrattar eller gör vänstervågens motsvarighet till korstecknet återstår att se). En stor del av handlingen rör också vid huvudstadens bostadsmarknad (med turer i valutakurser och dylikt). Vad som är uppfriskande är att se det faktiskt kommenteras och förklaras hur konstnären Elsa kan bo i en fräsch bostadsrätt i centrala Stockholm och det finns ett viss mått av kreativitet i manuset som faktiskt avslöjar en viss skarpsynthet bortom de uppenbara skämten. Faktiskt har Flykten till framtiden ett relativt avslappnat förhållande till kulturkrockarna och säljer dessutom en (ibland påklistrad) sedelärande historia om allt det man kanske skulle vilja ha sagt till sig själv som ung: lev! sopsortera! ”börja för helvete pensionsspara!” eftersom Svante genom sina tidsresor får chansen att se möjligheterna och alternativen och leva vissa ögonblick om igen. Han får helt enkelt valmöjligheten att ändra sig och det gör Flykten till framtiden till ett barn av vår tid. För när annars än idag – hipsterns tidsålder – kan en människa promenera ner för gatan i 40 år gammal utstyrsel utan att någon höjer på ögonbrynen? När 20 och 30-åringar köper begagnade kläder, skivor och odlar hår överallt och samtidigt instagrammar och byter karriärer titt som tätt går det an att peta hål på de verkliga förändringar som skett de senaste 40 åren. Återigen: det krävs vissa förkunskaper för att alla gapskratten ska sitta, men gör de det kommer inget bättre ögonblick i filmen än när Elsa skriver ner numret till sin Grupp 8-aktiva mormor och med Victoria Dyrstads triumfatoriska leende överlämnar lappen till Svantes hunsade hemmafru till mamma.

09e848fb472a9e8d01c12972f5eca5a1

Utsvängda Jeans, Vinyl, krulligt hår, platåskor, high-tech sneakers, smarta telefoner, ansiktstatueringar. Flykten till framtiden ställer ’70-talet mot ’(20)10-talet i en krokig resa där kärleken (som brukligt) slår allt. Ulf Malmros och Jaana Fomin har gjort en tidsresekomedi som tar lättare på sci-fi elementen och filosoferar desto mer kring orsak och verkan och ödet. Det är tur att de båda är sådana veteraner inom komedin att skratten bär hela vägen när historien till sist (som brukligt) börjar slå knut på sig själv. Det var nog givet att de flesta skämten skulle komma på bekostnad av alla förändringar som skett mellan de…

Review Overview

Betyg

80

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.