Flight

Efter att ha sett Flight är det framförallt ett ögonblick som stannat med mig. Jag tror att det är en ikonisk rörlig bild som den som lockade Robert Zemeckis tillbaka till spelfilmen. Jag talar om när Denzel greppar flaskan ovanpå minibaren. Även ett par döda ”performance capture”-ögon skulle se att filmkonst inte blir verkligare än så.

Flight 06

Whip Whitaker (Denzel Washington) har inte bara ett roligt namn, han är också pilot och alkoholist. För att besättningen inte ska se hans alkoholpåverkan tar han även kokain för att ”hamna på banan igen”. Under en kortare inrikesflygning i besvärligt väder störtar planet och endast genom enorm yrkesskicklighet lyckas Whip hålla nere dödssiffran till sex omkomna. När han återhämtar sig på sjukhuset möter han Nicole (Kelly Reilly, Sherlock Holmes: A Game of Shadows), en heroinist som överdoserat, och ett direkt tycke infinner sig. Medan media gör allt för att få intervjua hjältepiloten flyr han med Nicole till sitt hemliga lantställe. Samtidigt arbetar piloternas fackrepresentant Charlie Anderson (Bruce Greenwood) och Whips advokat Hugh Lang (Don Cheadle) på att ogiltigförklara blodprovet som togs strax efter olyckan. När det börjar närma sig förhör finns det inte några bevis på att Whip agerade oaktsamt i samband med kraschen – förutom att han inte slutar dricka.

Flight 03

En kussimurra är det näst sista jag förväntade mig att se i inledningen av en Denzel Washington/Robert Zemeckis-film näst efter en snopp. Men Flight är modigare än det mesta från Washington och vuxnare än det mesta från Zemeckis. De har inte gjort en film som gör mig rädd för att flyga, de har gjort en film som gör mig rädd för alkohol. Folkdrogen alkohol som gör så väldigt många fler beroende än exempelvis kokain, men samtidigt är ett problem som är underrepresenterat på film. Under en porrfilminspelning i filmen (också lågt representerat i herrarnas tidigare filmer) där man direkt frågar aktrisen om analsex, kanske svaret står att finna. Det vi inte kan få hemma är alltid mer spännande. Gräset är alltid grönare på andra sidan. Det som ligger nära till hands vill vi inte veta om.

Inledningens flygkrasch är spektakulär. Den är inte helt realistisk, men dramaturgiskt skicklig. Passagerarna skriker inte hysteriskt och gråter tills de snorar, utan håller sig i bakgrunden så att dramat bakom spakarna hamnar i centrum. Washington är bra men inte så spektakulärt bra att han skulle kunna hävda sig i Oscars-racet, eller kanske ens att han förtjänade sin Oscarsnominering. Han är professionell nog att kunna uttrycka känslor bra, men att spela full hanterar han inte perfekt. Han är bra skriven som full och manusförfattaren John Gatins (Real Steel) är värd sin Oscarsnominering, men jag är aldrig riktigt övertygad. Då är jag mer förtjust i Don Cheadle som skapar en unik karaktär helt utan extrema egenskaper, snarare tvärtom. Bruce Greenwood har jag gillat sedan sommaren när jag följde honom i TV-serien Nowhere Man. Han spelar väldigt skickligt på rätt sida av ett sammanbrott utlöst av Whips beteende filmen igenom.

Flight 04

Flight är ett Hollywood-drama av känt snitt men den överraskar ändå med att vara lite tillspetsad. Även om den är över två timmar lång tycker jag att den behöver tiden och Zemeckis är för skicklig för att låta det bli segt. Att man för det mesta valt känd musik istället för traditionell orkester gör också att jag håller mig vaken och intresserad ända till det gripande slutet. Jag tror inte värdet i att se om filmen är så stort, så hyr hellre än köp.

 

About Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.