Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

1376399089_FINAL-FANTASY-XIV--A-Realm-Reborn-A-New-Beginning.mp4-snapshot-06.13-2013.01.07-07.51.17

Square Enixs försök att förvandla Final Fantasy XIV till ett onlinerollspel slutade illa. Själv fick jag aldrig chansen att testa originalutgåvan men det känns ganska talande för dess kvalité att de var tvungna att stänga ner servrarna och så när börja om från början. Till slut lyckades de skapa det spel de ville, och det är Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Nu när det till slut har släppts på PlayStation 4 är det dags att se hur det är att spela MMORPG på konsol.

Det handlar om världen Hydaelyn som efter händelserna i det ursprungliga spelet har rest sig på nytt. Beroende på vilken stad man väljer att börja i kommer ens äventyr där ha vissa skillnader, men i det stora hela kommer händelserna vara ungefär de samma. Historien är i mitt tycke ointressant och generisk och det blir absolut inte bättre av den extremt stora bristen på talad dialog. Det ser löjligt ut när karaktärerna rör på sina munnar men inget kommer ut, och det känns löjligt att ett stort AAA-spel 2014 nästintill helt saknar tal förutom i väl utvalda cut-scenes.

ffxiv22

Kontinenten Eorzea, som man befinner sig på är överväldigande stor och olikheterna dess olika regioner emellan gör att spelet känns omväxlande på just det miljömässiga planet. Det finns välkomnande bondelandskap med vidsträckta åkrar och karga bergslandskap med djupa branter och allt däremellan. Dock så är det problematiskt att navigera i världen. Världen är indelad i relativt små områden med väldigt specifika passager dem emellan. Detta underlättas absolut inte utav den extremt buggiga (alternativt svårtydda) kartan som oftare stjälper än hjälper. När jag fått ett uppdrag vet jag helt enkelt inte vart jag ska och många gånger har jag varit tvungen att försöka komma ihåg namnen på de olika områdena eller på annat vis klura ut var mitt mål kan finnas.

Användargränssnitten är överhuvudtaget stökiga. Square Enix har antagligen ändrat så lite som möjligt från PC-versionen och med DualShock 4:ans touchpad som mus fick de en anledning att inte göra det. Skärmen är full av olika gränssnitt. Det ser tråkigt och stökigt ut och värst av allt så tar det allt för mycket fokus från själva spelet. Att få ett nytt uppdrag skulle kunna vara en riktig fröjd. Att få utforska den vackra världen samtidigt som man får möta de spännande olika fienderna man ska ge på nöten borde vara privilegier, men det känns bara tröttsamt. Inte ett uppdrag jag stött på har känts särskilt indragande storymässigt och själva uppdragen i sig är så ensidiga att det är smått löjeväckande. Jag kan ge mig tusan på att uppdraget kommer bestå utav att bege mig till en plats, slå ner några monster, gå tillbaka till uppdragsgivaren – enformigt så det förslår.

1366917489-3

Inte ens striderna är flersidiga. Nästan alla monster fungerar på samma vis, till och med bossarna, så jag behöver aldrig oroa mig för att behöva tänka om när jag möter en ny sorts monster. Och tyngden, som är något jag ofta söker i stridssystem, är obefintlig. De stridande karaktärerna påverkas alltså inte synligt utav varandra utöver de minskande livmätarna. Lyckligtvis är stridssystemets grund underhållande nog för att jag ständigt ska känna mig sugen på att jaga nästa nivå. I striderna sätter jag min karaktär på auto-attack, vilket innebär att den kommer att attackera den utvalda fienden så ofta som möjligt. Utöver dessa vanliga slag kan man också förstärka sina attacker med magier. För alla som spelat eller ens sett World of Warcraft, eller dylikt, är det uppenbart att en handkontrolls knappar inte kommer att räcka till för alla olika magier och snabbkommandon som används i ett MMORPG. Detta har dock råtts bot på. Att trycka R2 eller L2 i kombination med antingen en av symbolknapparna eller en av pilarna använder en av mina magier eller ett föremål som jag placerat som snabbkommando. För en gammal konsolräv känns detta, trots ett förvirrat första möte, som ett superbt sätt att spela denna sorts spel. För alla som känner sin handkontroll bättre än sitt tangentbord kommer detta spelsätt helt klart vara att föredra.

final_fantasy_14_a_realm_reborn_ps3.0_cinema_640.0

För att skilja detta från andra MMORPGs tycks Square Enix ha gjort intet. Återigen får jag känslan av att det bara är ett Final Fantasy-skal som ligger ovanpå ett redan existerande spel. Det är självklart oändligt stort och har mängder av nyanser som jag inte har hunnit se. Jag ska ge dem att de har försökt göra det inbjudande för spelare som inte spelar tillsammans med någon. Dels genom så kallade FATEs där man, tillsammans med spelare som befinner sig i närheten får ta sig an lite svårare fiender och dels genom mängder av små förändringar i sociala system och guild-system. Den här gången har de gjort ett spel som är kompetent nog att slippa gå samma öde till mötes som sin föregångare. Jag kände mig välkommen till Hydaelyn, tyvärr fanns det inget där för mig att hämta.

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.