Filmfenix topp 30 2012-2017 plats 30-21

Filmfenix har funnits i fem år i år. För att fira det lät vi våra skribenter rösta fram de 30 bästa filmerna under dessa fem år. Här kommer del ett som ger er plats 30-21. 

30. Inherent Vice

Inherent Vice är den där typen av film som egentligen inte görs idag, lång komplicerad och oklart om man kommer fram till något när eftertexterna rullar. Filmen är lager på lager på lager tills handlingen är nästan ointressant och det är resan snarare än målet som blir syftet. Men där ligger också njutningen med filmen. Att det kanske inte spelar så stor roll om vi förstår allting som händer så länge vi roas av resan. Inte bara för älskare av hårdkokta deckare utan alla som vill ser en riktigt underhållande film.

29. The Wolf of Wall Street

Den kemi som finns mellan Leonardo DiCaprio och Jonah Hill är filmens prick över bokstaven ”i”. Utan dessa herrar så hade inte filmen varit lika bra som den är. Visst, storyn är bra och övrigt skådespel okej. Men att inte duon vann en Oscar för köks-scenen är för mig ett mysterium!

28. The World’s End

Tredje filmen i Edgar Wright’s Cornetto-trilogi har temat science fiction och har naturligtvis Simon Pegg och Nick Frost i huvudrollerna. Underhållande, fartfylld film, men ändock den svagaste i trilogin. Den innehåller alla Wrights trademarks som Shaun of the dead och Hot Fuzz. Lekfulla kamera-åkningar, underhållande dialog och klyftiga skämt blandas med avslitna lemmar och mörk humor. Bra, och enkel story som är lätt att hänga med i.

27. Under the skin

Under the Skin är en av listans mer oväntade titlar, en film som några av er kanske rent av har missat? Scarlett Johansson är ”The Female”, en icke namngiven kvinna som förför ensamma män på nattetid i Skottland. Men allt är inte som det verkar, är hon verkligen vem som helst? Regissören Jonathan Glazer har skapat ett unikt sci-fi drama med inslag av skräck. Filmen är inte för alla, något som du nog lägger märke till om du läser en handfull av recensioner. Betygen varierar från de lägsta till de högsta, vilket skara kommer du att tillhöra?

26. Only Lovers Left Alive

2013 släpptes Jim Jarmuschs Only lovers left alive, ett brittiskt-tyskt drama med Tom Hiddleston och Tilda Swinton som vampyrer. Filmen var nominerad till Guldpalmen i Cannes men nådde inte hela vägen fram. Trots att berättelsen innehåller odöda och blod, ligger filmens fokus på dialog och atmosfär snarare än action. Only lovers left alive är en film för er som gillar vampyrer men som vill se något annat de massproducerade popkulturella tv-serierna och filmerna som sköljt över oss under det senaste decenniet. Filmen är dessutom lite av en udda fågel ibland Jarmuschs skapelser, en någorlunda direkt berättelse i en döende stad.

25. The Martian

Filmer som utspelar sig i rymden tillhör inte mina favoriter, men jag har märkt att jag på sistone har börjat bli glatt överraskad. Matt Damon gör en lysande enmansshow i denna film som trots allt är nästan två och en halv timme. För mig ligger filmens styrka i just det, att han är själv. Ridley Scott bjuder oss på en väldigt amerikansk men spännande och bitvis rolig film. Om du gillade Gravity, kommer du förmodligen gilla The Martian, enligt mig är likheterna i berättandet många. Som sagt jag gillar filmen men varför ska människan åka till Mars?


24.
Birdman

Överpretentiös enligt vissa, magisk enligt andra. Filmen gjorde att regissören och manusförfattaren Alejandro González Iñárritu ökade sitt innehav av Oscarsstatyetter med hela tre stycken. Mexikanen vann för bästa film, bästa manus och bästa regi. Filmen vann även en välförtjänt Oscar för bästa foto. Få skådespelare har kampanjat så mycket för en Oscar som Michael Keaton gjorde inför Oscarsgalan 2015. Väl där fick han se sig slagen av Eddie Redmayne som under samma år levererade en briljant insats i rollen som forskaren Stephen Hawking. Keaton spelar den avdankade superhjälte-skådespelaren Riggan som skall sätta upp en pjäs på Broadway (Få har lyckats undvika att dra paralleller till skådespelarens egen karriär). Det underhållande kammarspelet ackompanjeras av skarpa skådespelarinsatser och en pigg trummis. Se filmen för Iñárritus visionära arbete, de fina skådespelarinsatserna och det fantastiska fotot.

23. Insidan ut

Vid det lilla, lilla ögonblicket mot slutet av Insidan ut, när en enkel närbild på huvudkaraktären Riley – i sina föräldrars armar – på något sätt så perfekt förmedlar dennas första minne där både glädje och sorg samsas – får undertecknad alltid något i ögat. Det är nästan enkelt att underskatta själva animationen ibland, men att veta att det tog tusentals arbetstimmar för att få till det speciella formspråket mellan Rileys verklighet och en allegorisk berättelse i hennes huvud gör bara upplevelsen större. Animationsstudion Pixar lyckas säga något som vi alla känner igen och med bilderna ger de oss ett verktyg att förstå vår egen verklighet.


22. La la land

Inte går man och ser en film enbart beroende på dess bildformat? Med La La land var fallet faktiskt så. När jag första gången hörde talas om filmen fick jag veta att filmen var i det äldre CinemaScope-formatet 2.55:1 och blev intresserad. När jag läste att La La Land var en musikal blev jag mindre intresserad. När jag slutligen såg en trailer och förstorat det det var regissören till Whiplash, en stor favorit 2015 så väcktes intresset för fullt. När jag satte mig i biografen med en kurvad duk som är avsedd för CinemaScope kunde jag både njuta av fotot och dras in i filmen. Musiken, skådespeleriet, sångerna och fotot gjorde att jag sögs in och det var en ren njutning att se La La land, så pass att såg den två gånger på bio.

21. Manchester by the Sea

Manchester by the Sea kan vara en av de sorgligaste filmerna de sista fem åren. Men också den som är fylld med mest hopp. Huvudpersonens tragiska olycka berör nog alla som ser filmen och hans försöker att åter etablera sig i en småstad där såren går djupare än man först kan ana. Det är också en film om att förlåta och att gå vidare och hur svårt detta kan vara. Hur även om man försöker kan man inte komma ur det djupa hål man grävt sig själv. Men resan att ta sig hur detta hål gör filmen väl värd att se.

About Filmfenix

Filmfenix

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com