FIFA 19

FIFA är det spel som EA tjänar mest pengar på per år. Detta på grund av FIFA Ultimate Team och möjligheten att köpa paket med spelare. Så för EA är FIFA en mycket viktig serie. Förra året bytte man till Frosbite som grafikmotor och frågan är hur man tar spelet framåt i år?

Innan vi börjar måste vi prata om den stora snackisen innan spelet hade släppts, Career Mode. Många folk kände att EA inte hade lagt tillräckligt mycket kraft på denna utan att den hade gått bakåt de sista 10 åren och var nu något som man pliktskyldigt tar med för att man måste. Career Mode är helt klart den svagaste länken i spelet. Jämför med Madden eller NHL känns den ovanligt fattig. De är de små saker, som att kunna skriva reklamkontrakt, kunna bygga ut lagets stadium, sådana saker som gör att folk fortsätter år efter år. Det är synd, för jag tror att EA hade inte behövt göra så mycket för att göra folk nöjda.

Nytt i år är att man nu har licensen för Champions League och Europa League och man har satsar verkligen på detta. Som vanligt när EA gör saker är presentationen top notch, det är verkligen en känsla av att spela i de stora viktiga matcherna här. På planen så är det förändringar också. Man har lugnat ner spelet betydligt, tidigare år kunde du flyga fram på kanterna och mata in bollar. Så är det inte i år. Då måste jobba runt med bollen och hitta rätt tillfälle att slå en passning genom försvaret. Det gör att man måste spela på att annorlunda sätt men jag gillar det, det känns mer som fotboll. Det fysiska spelet är också mer fysiskt. Numera när två spelare kolliderar känns det som det är 50/50 vem som får kontroll över bollen.

På tal om känsla. FIFA är spelet för dagens generation. Den generationen som växt upp med Ronaldo och Messi. Med teknisk fotboll och tikitaka. Det genom genomsyrar FIFA 19, det är mycket mer konstsparkar och finter än i tidigare spel. Det är en märklig känsla att spelet är långsammare samtidigt som jag har sett fler bicicleta under den vecka jag har spelat än jag såg under en månad när jag spelade FIFA 18. Men när man lär sig hur det fungerar blir spelet också mer underhållande. Du kan också göra en hel del taktiska förändringar under matcherna. Du kan sätta dessa innan och sedan enkelt ändra din taktik med bara ett par knapptryckningar. Ett smart system som gör att matcher går snabbare.

Ultimate Team är FIFAs bread and butter och år har man gjort en del förändringar. Numera om skall spela online så spelar man först ett antal rankingmatcher och hamnar sedan i en division. Genom att spela kan man röra sig uppåt och nedåt i divisionerna. Tanken är att man skall möta spelare av samma nivå som dig och göra det roligare att spela. Bra iniativ, det finns inget mer frustrerande än att möta spelare som är bra mycket bättre än dig.

 

Om du är mer en person som gillar att sitta i soffan med dina vänner så har FIFA en hel nya spellägen. I ett läge kan du bara göra mål via nickar. I ett annat så blir du av med en spelare om du gör mål och i ett annat så tas alla regler bort. Man kallar det House Rules och det är helt klart ett lyft när man har några vänner över och vill spela lite FIFA.

The Journey får en värdig avslutning här även om jag skall erkänna att jag aldrig riktigt brytt mig om Alex Hunter och hans historia. Men för de som spelat de tidigare historierna kommer nog vara nöjda med hur det avslutas.

FIFA 19 är små steg framåt från FIFA 18. Jag gillar att det känns mer som fotboll än ett arkadspel men när man titta på helheten kan man fundera på hur mycket EA egentligen har gjort.

FIFA är det spel som EA tjänar mest pengar på per år. Detta på grund av FIFA Ultimate Team och möjligheten att köpa paket med spelare. Så för EA är FIFA en mycket viktig serie. Förra året bytte man till Frosbite som grafikmotor och frågan är hur man tar spelet framåt i år? Innan vi börjar måste vi prata om den stora snackisen innan spelet hade släppts, Career Mode. Många folk kände att EA inte hade lagt tillräckligt mycket kraft på denna utan att den hade gått bakåt de sista 10 åren och var nu något som man pliktskyldigt tar…

Review Overview

Betyg

70

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com