Fast & Furious 8

Vissa filmer är mer rullar än andra. Fast & Furious 8 är en rulle. I sina mest utflippade scener finns behållningen i snabba bilar och minnesvärda karaktärer (eller snarare karaktärernas minnesvärda överarmar) som drar in publiken i den sortens matinéäventyr som brukar tillhöra James Bond och Indiana Jones. Dock märks det ibland, att filmserien börjar få slut på idéer om hur de snabba och rasande karaktärerna ska kunna hamna i trubbel ännu en gång.

Redan från början orienterar regissören F. Gary Gray oss i filmseriens markörer; snygga åk, folksamlingar, utmaningar, bilars framdelar, kvinnors bakdelar etc. Vin Diesels Dominic Toretto och Michelle Rodriguez’ Letty är efter senaste filmers äventyr med skendöd och minnesförlust på en slags försenad bröllopsresa på Kuba, där de beundrar färggranna amerikanare och kör lopp med kubanska gangsters . Ur ingenstans närmar sig dock den magiskt begåvade cyberterroristen Cipher (Charlize Theron) Dom och lovar att med någon slags hållhake få honom att vända sig mot sina vänner. Samtidigt är Dwayne Johnstons Hobbes upptagen med att vara världens (antagligen) bästa fotbollstränare åt sin dotter, innan han får i uppdrag att återbörda en EMP-bomb i Berlin tillsammans med våra favoritbilförare. Med nya, dolda prioriteringar förråder Dom dem andra och lämnar Hobbes i en rykande bil att bli arresterad av tysk polis.

När the Fast & Furious 8 släpper alla anspråk på realism kan i princip vad som helst hända i de kontinenthoppande segmenten. Ett nummer får Cipher utföra med några knapptryck som får tusentals fjärrstyrda bilar att färdas med närapå exakt precision genom New Yorks gator – och ungefär där tappar man tråden och låter resten av filmen bli en flippad ursäkt att servera fram snygga bilar i olämpliga miljöer. Desto större underhållning finns i rollgalleriet och i rivaliteten mellan karaktärerna som alltid hotar att slå över i slagsmål. Där finns rum för Dwayne Johnston att hulka ur i ett gigantiskt fängelseslagsmål med en återvändande Jason Statham. Där finns rum för Kurt Russels glidare till federal agent och hans ofta påhoppade medhjälpare (Scott Eastwood) som i sin tur hamnar på tvär med Tyrese Gibsons Roman. Michelle Rodriguez med sin jordade utstrålning är truppens egentliga kärna som fylls ut av med eller mindre begåvade huvuden och skickliga bilförare. Vid det här laget har ensemblen en familjär dynamik som är betydande för handlingen och också filmens njutning. De är alla vänner, men inte tillräckligt mycket för att inte kunna falla isär i bråk – små och stora.

Desto mer omåttlig framstår resten av filmen som involverar, vid olika tillfällen: ryssar, hackers, kärnvapen och Helen Mirren i ett kort gästspel som Jason Stathams mamma. När det verkar som om hela världen hänger på fem monsteråk i Ryssland, som är förvillande likt Island, önskar man att de hade levererat fler faktiska gatulopp som den i den korta sekvensen på Kuba i början. Som sämst liknar det James Bond anno en sen Roger Moore fast med fördelen att inte ha någon som Roger Moore i dödpunkten. För att förstärka detta intryck är Cipher den sortens internationella terrorist som visserligen saknar en vit fluffig katt eller en fallucka framför skrivbordet men istället väger upp med en hemlig lya på ett spökflygplan och en bred ideologifri filosofisk motivation för att hålla Dom som sin knähund och få honom att hjälpa henne att sprida kaos i världen. Theron spelar Cipher som en fängslande och totalt iskall femme och höjer rösten exakt en gång i hela filmen. Under hennes inflytande beter sig Dom som hade han ett hjärntvättande chip inopererat i huvudet. Fast & Furious 8 är nitiskt underhållande varenda minut som den pågår men når aldrig fram till den höjdpunkt som till exempel den femte filmen var.

Vissa filmer är mer rullar än andra. Fast & Furious 8 är en rulle. I sina mest utflippade scener finns behållningen i snabba bilar och minnesvärda karaktärer (eller snarare karaktärernas minnesvärda överarmar) som drar in publiken i den sortens matinéäventyr som brukar tillhöra James Bond och Indiana Jones. Dock märks det ibland, att filmserien börjar få slut på idéer om hur de snabba och rasande karaktärerna ska kunna hamna i trubbel ännu en gång. Redan från början orienterar regissören F. Gary Gray oss i filmseriens markörer; snygga åk, folksamlingar, utmaningar, bilars framdelar, kvinnors bakdelar etc. Vin Diesels Dominic Toretto och…

Review Overview

Betyg

60

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com