FAR: Lone Sails

När indie-spelet FAR: Lone Sails visades upp på E3 2016 så kände jag direkt en dragning till det. Samma känsla som när man såg INSIDE från Playdead Studios fick jag från FAR’s trailer. Hela tanken med att driva och sköta ett ”landskepp” som huvudelement i spelet var också något som jag tyckte lät lockande. Sen ska det sägas att jag har en viss förkärlek till genomskärningar av olika slag (hade ett par sådana böcker när jag var lite som jag ofta kollade igenom, vilket också är en av mina favoritdelar med nya XCOM-serien) så att det var en sådan vy som presenterades var verkligen pricken över i:et. Med dessa tankar tog jag kontroll över den lilla röda protagonisten i spelet!

Att förklara vad storyn i spelet är väldigt svårt, då det faktiskt inte är så mycket genomgång av just detta. Man börjar sin resa framför ett träd, vars bas är omgärdad av blommor och en bild på en man som man kan anta är släkting till protagonisten. Man tar sig därefter igenom sitt hus, och en bit utanför hittar man tillsist det ångdrivna landskeppet. Man startar upp det, och beger sig iväg  genom den övergivna världen, där det enda levande man ser är ett par olika djur. Man åker till lite olika ställen för att fixa ny utrustning till sitt fordon (så som segel, för det kommer inte som standard), och löser en del relativt lätta pussel för att ta sig förbi olika hinder. På vägen måste man samla på sig bränsle för att driva fordonet under de perioder som seglet inte kan föra en frammåt. Man behöver även ta hand om fordonet genom att reparera olika delar, och släcka eventuella bränder som kan uppstå.

Detta är vad man gör i spelet, vilket i mitt tycke hade varit helt okej om man hade fått reda på lite mer om världen. Men även om världen är väldigt väl illustrerad och den tillhörande musiken är riktigt mysig, så känns det mest som en sigh-seeing resa genom denna utan någon guide. Om man skulle jämföra det med ovan nämnda INSIDE, så det finns ingen direkt konflikt eller något hot att tala om, vilket då hade lämnat utrymme till att ta den här lugna stunden till historieberättande. Vad har hänt med alla? Vart är jag på väg? Vem är personen på bilden (denna får en delvis förklaring, men fortfarande mer som kunde utforskats). Kan inte heller påstå att jag blev klokare av min andra, eller tredje genomspelning.

FAR: Lone Sails är väldigt vackert och välgjort, där alla spelelement fungerar väldigt väl. Det var skoj att ta hand om och driva landskeppet, och ta in de fina vyerna under de lite längre sträckorna. Men jag önskar att man hade kunnat få mer om världen förklarat för sig, eller åtminstone blåst lite mer liv i den annars ganska tysta och övergivna världen. För jag upplevde det mest som att jag tog mig från det ena stoppet med ett lätt pussel, till nästa stopp med ett lätt pussel. Och när slutet väl kom, så var känslan mest ”Jaha, var det allt?”. Okomotive må vara en liten och relativt ny indie-studio, men jag tycker ända man kan förvänta sig lite mer. För om det inte finns någon mening med varken målet eller resa dit, vad är då poängen?

När indie-spelet FAR: Lone Sails visades upp på E3 2016 så kände jag direkt en dragning till det. Samma känsla som när man såg INSIDE från Playdead Studios fick jag från FAR's trailer. Hela tanken med att driva och sköta ett "landskepp" som huvudelement i spelet var också något som jag tyckte lät lockande. Sen ska det sägas att jag har en viss förkärlek till genomskärningar av olika slag (hade ett par sådana böcker när jag var lite som jag ofta kollade igenom, vilket också är en av mina favoritdelar med nya XCOM-serien) så att det var en sådan vy…

Review Overview

Betyg

60

About Henrik Grönberg

Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com