Far Cry New Dawn (PS4)

Den senaste installationen i Far Cry-serien tar plats sjutton år efter händelserna i Far Cry 5. Det är fortfarande Hope County, Montana, som gäller och ni som spelade femman vet hur det slutade sist.

Arga Highwaymen-lekejer i färgglad apokalypsmiljö.

Man kan väl säga att slutet i föregångaren är förutsättningen för storyn i New Dawn: atombomben fanatikern Joseph knäppte av låter spelet krypa närmre någon slags post-apokalyptisk FPS/RPG-genre. Far Cry New Dawn vill vara lite som Fallout och Rage men Ubisoft verkar inte ha velat eller haft tillräckliga ambitioner för att släppa särskilt mycket på den väldigt standardiserade Far Cry-modellen.

Ditt uppdrag i spelet är att bygga upp Hope County igen och särskilt bosättningen Prosperity. Detta gör du, precis som i de föregående Far Cry-spelen, genom att befria och ta över en radda fiendebaser. Varje gång du befriar en bas får du etanol som du kan använda för att uppgradera olika delar av Prosperity tills din bosättning och dina kumpaner är tillräckligt starka för att slåss mot spelets antagonister – Highwaymen. Tvillingsystrarna Mickey och Lou är Highwaymens ledare och gör allt i sin makt för att sätta käpparna i hjulet för dig under spelets gång. I vanlig Far Cry-ordning talar vi om väldigt rubbade och närmast psykotiska individer. Och precis som i andra installationer av spelserien är det välskrivna och intressanta karaktärer vi får möta. Du har också väldigt mycket vänner i Hope County och de viktigaste är så kallade ”Guns for Hire”. Dessa låser du upp genom diverse uppdrag under spelets gång och de följer med dig som sidekicks när du ska slåss mot Highwaymen. Mina absoluta favoriter är ett stort, grinigt och väldigt högljutt vildsvin och en gammal och mycket träffsäker krypskyttstant. Fantastiskt sällskap.

Där är han, min favoritgris.

I Far Cry New Dawn spenderar du mycket av din tid med att samla ingredienser. Om du är lat behöver du inte samla något alls. Stoppa bara in lite pengar och gör lite mikrotransaktioner så har du vad du behöver. Ingredienserna använder du till exempel till mediciner som kan hjälpa dig i stridens hetta eller till att ”crafta” ett nytt fräsigt vapen eller fordon. Du får också poäng varje gång du klarar av en utmaning – det kan handla om att jaga ex antal djur eller om att skjuta ett visst antal fiender med en SMG eller hagelbrakare. Poängen används för att upgradera din karaktär, t.ex. att springa snabbare och ha bättre uthållighet eller att lära sig att dyrka lås. Det är tydligt att Ubisoft har velat närma sig rollspelsgenren med New Dawn och nyheterna är som inkorporeras i spelet är bra men inte tillräckligt stora för att få spelet att kännas särskilt annorlunda gentemot Far Cry 5.

Som tidigare nämnt är etanol din bästa kompis i New Dawn. Du behöver det för att uppgradera Prosperity och för att få tillgång till nya vapen och fordon. Det finns dock en lite större nyhet i New Dawn och den stavas ”Expeditions”. En expedition låter dig flyga helikopter till ett område utanför Hope County där du har i uppdrag att stjäla etanol från dina bittra fiender Highwaymen. Du hamnar till exempel i ett träsk i Lousiana, en överväxt nöjespark och ett gammalt övergivet krigsskepp. I motsats till Hope County är dessa områden förhållandevis låsta och linjära vilket har tillåtit utvecklarna att göra skådeplatserna för ”Expeditions”-läget mycket mer detaljerade än i Hope Countys öppna värld. De är helt enkelt väldigt snygga och väl värda din tid.

Rosa toner, nedklottrade väggar och trasiga bilar är essentiella i New Dawns design.

Du kan också befria baser upp till tre gånger med stegrande svårighet för att få tillgång till mer etanol. Om man gillar att göra samma sak 50-60 gånger är detta en bra sak, men jag gillar variation, så det är inget som får mig att hurra. Annars är uppdragen i New Dawn faktiskt ganska roliga. De är varierade och ofta ganska flippade. Du får göra alltifrån att slåss i post-apokalyptiska gladiatorspel till att visa din stealth-förmåga i fängelsemiljö. Du har dessutom möjlighet att göra mycket på ditt ”eget sätt”, särskilt när det kommer till baskrigen. Smyga och skjuta eller gå ”all in”, det är ditt val och båda funkar. New Dawn bjuder dessutom på bekanta ansikten från Far Cry 5 och en twist mot sluttampen som väl kan klassas någorlunda som en ”game-changer”.

Far Cry New Dawn är ett bra spel, det är det, men det känns verkligen som att det är mycket potential som bara kastas bort. För mig är det inte mycket mer än Far Cry 5 med nya texturer. Djur som är muterade lyser lite grann och är lite skitigare, det är graffiti, rosa toner och trasiga bilar lite här och var och byggnationen från Far Cry 5 har tagits över av naturen. Jag önskar att Ubisoft hade tagit några steg till och bjudit på något nytt och fräscht för spelserien. Istället fick vi ett medelmåttigt och ganska ordinärt Far Cry-spel som placerar sig strax över godkänt för mig. Som sagt, det är ett kul spel men inte mycket mer.

Den senaste installationen i Far Cry-serien tar plats sjutton år efter händelserna i Far Cry 5. Det är fortfarande Hope County, Montana, som gäller och ni som spelade femman vet hur det slutade sist. Arga Highwaymen-lekejer i färgglad apokalypsmiljö. Man kan väl säga att slutet i föregångaren är förutsättningen för storyn i New Dawn: atombomben fanatikern Joseph knäppte av låter spelet krypa närmre någon slags post-apokalyptisk FPS/RPG-genre. Far Cry New Dawn vill vara lite som Fallout och Rage men Ubisoft verkar inte ha velat eller haft tillräckliga ambitioner för att släppa särskilt mycket på den väldigt standardiserade Far Cry-modellen. Ditt…

Review Overview

Betyg

60

About Joel Pettersson

29-årig småbarnspappa som är gravt beroende av kaffe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com