Far Cry 3

Ubisoft tar oss tillbaka till bekanta miljöer då vi ännu en gång sätter fötterna på en paradisö. Välkommen till djungeln, de vita sandstränderna och en armé av pirater som inte uppskattar din närvaro.

Jason Brody, en bortskämd rikemanspojk från Kalifornien, äventyrar och svinar sig fram genom Asien i sällskap av sina närmsta vänner och pappas kreditkort. Livet leker… eller lekte åtminstone. Numera är det snarare en lek på liv och död då gruppens senaste bestyr, ett fallskärmshopp över en avlägsen ögrupp, landat sällskapet i fångenskap djupt in i piratkontrollerat territorium. Frånskild från sina vänner men tillbaka på fri fot hänger det på Jason att rädda sina vänner och hjälpa dem fly från ön som de befinner sig på. Ett åtagande som  drar in Jason i kampen mellan piraterna, den förtryckta lokalbefolkningens motståndsrörelse och ön själv.

Övärlden i Far Cry 3 är enorm och bjuder på en väldig frihet men få incitament till utforskning då alla sidouppdrag är variationer av en handfull olika varianter. För att få kläm på vad som försiggår i örikets täta djungel börjar jag med att klättra upp i toppen av ett radiotorn och återställer dess signal, varpå närområdet på kartan blottläggs tillsammans med markörer för piratutposter och sidouppdrag. Upplägget är alltid detsamma, gör en “Altaïr” (klättra högt upp i ett torn och speja) och du får förutom kartan ett kurirjobb med utgångspunkt från radiotornet i fråga. Frita en piratutpost och du blir ombedd att döda specifika piratledare med machete eller jaga specifika djur med ett förutbestämt vapen. Utöver dessa uppdrag finns även ett antal arkaddoftande utmaningar och glorifierade kuriruppdrag utspridda i spelvärlden. Variationen kommer istället från hur många olika sätt som spelaren kan komma på att tackla de olika uppgifterna.

Frihetskänslan störs även av att spelet hela tiden vill styra mig tillbaka till huvudhandlingen. Varje gång jag slutför det enklaste av sidouppdrag får jag en påminnelse om att jag har ett huvuduppdrag att ta mig an, komplett med ett eventuellt telefonsamtal som förklarar vad jag ska göra härnäst. Detta medför att jag kan få höra samma samtal både fem och femton gånger om jag får för mig att utforska ön och ta mig an diverse sidouppdrag istället för att skynda mig tillbaka till handlingen. Även om jag helt undviker uppdrag och endast ägnar mig åt att utforska ön och leta efter gömda artefakter så påminns jag stup i kvarten om att jag har ett uppdrag att återvända till.

Just handlingen är något som Ubisoft Montreal tydligt fokuserat på det och med blandat resultat. Överlag känns Far Cry 3 som en blandning av tonårsfilm och blockbuster-action med en gnutta Indiana Jones och en rejäl dos övervåld. En ganska ostig men samtidigt underhållande mix. Bäst av allt är de färgstarka huvudkaraktärerna och då främst den galne antagonisten Vaas. Rook Islands bjuder på fler tokar än en säsong av Robinson och såväl röstskådespeleri som dialog är bland det bästa jag varit med om i spelväg. Detta i kombination med underbart animerade mellansekvenser får det att kännas som att såväl Vaas som flertalet andra karaktärer snarare är rollsatta skådespelare än generiska spelfigurer. Tyvärr fallerar handlingens porträttering av Jasons resa från förvirrad och rädd stadsbo till fruktat djungelrovdjur då det finns en stor klyfta mellan den beskrivna karaktärutvecklingen och den faktiska. Medan narrativet vill få utvecklingen att kännas som en lång och gradvis resa så förvandlar uppdragsstrukturen och speldesignen Jason till John Rambo redan under de första uppdragen.

Far Cry 3 innehåller även en rad rollspelselement, bland annat i form av erfarenhetspoäng som kan användas för att låsa upp nya egenskaper. Men mest intressant och passande är möjligheten att tillverka läkande och prestationsförhöjande läkemedel från växter eller förstärka och utrusta mina hölster och övrig utrustning genom att flå djuren som jag jagar.

När det kommer till spelets flerspelarlägen bjuder Far Cry 3 både på en fristående coop-kampanj och ett tävlingsinriktat läge med möjlighet att skapa egna banor. I samarbetesläget iträder upp till fyra spelare rollerna som en spretig grupp individer med den gemensamma nämnaren av en problematisk bakgrund och ett önskan att hämnas på kaptenen som sålde såväl skepp som besättning till pirater. Till skillnad från enspelarkampanjen så sträcker sig samarbetsläget över sex stycken mer linjära banor som var och en tar runt en timme att ta sig genom.

Far Cry 3 är ett stort och ambitiöst spel som bjuder på milsvid utforskning och många timmars underhållning för den kreative krigaren. Tyvärr känns handlingen aningen förvirrad och de mörka teman som presentas viftas snabbt bort med diverse drogskämt eller dylikt.

Ubisoft tar oss tillbaka till bekanta miljöer då vi ännu en gång sätter fötterna på en paradisö. Välkommen till djungeln, de vita sandstränderna och en armé av pirater som inte uppskattar din närvaro. Jason Brody, en bortskämd rikemanspojk från Kalifornien, äventyrar och svinar sig fram genom Asien i sällskap av sina närmsta vänner och pappas kreditkort. Livet leker... eller lekte åtminstone. Numera är det snarare en lek på liv och död då gruppens senaste bestyr, ett fallskärmshopp över en avlägsen ögrupp, landat sällskapet i fångenskap djupt in i piratkontrollerat territorium. Frånskild från sina vänner men tillbaka på fri fot hänger…

Review Overview

Betyg

80

About Adam Bing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com