F1 2017

Jag skulle inte klassa mig själv som ett riktigt stort fan av bilspel. Jag må ha spelat en hel del Mario Kart och olika arkadbilspel som Ridge Racer och F-Zero, men det är en spelgenre jag har utforskat alldeles för lite. Speciellt på sistone har jag velat testa några av dem mer utmanande och realistiska bilspelen på marknaden så när jag fick förfrågan att recensera F1 2017 till PS4 kunde jag inte låta bli att tacka ja.

Den enda upplevelsen jag har haft med F1-spel sen tidigare är när sexåriga jag spelade F1 2001 till PS2, vilket jag kanske spelade 10 minuter av innan jag tröttnade, så jag klassar mig själv som total nybörjare. Att gå från ”arkadiga” bilspel till F1, en av de mest komplicerade bilspelserierna i världen, var en intressant upplevelse för mig och jag lämnade spelet med en tillfredsställd känsla inombords.

Det tog ett tag för mig att verkligen kunna uppskatta allt som spelet hade att erbjuda. Det första jag märkte var mängden inställningar man kunde tillämpa för sina bilar och information som gavs till spelaren innan och under varje race. Efter att jag hade valt att köra ett snabbt lopp runt en australiensisk racerbana så trodde jag att jag hade missat ett tutorial-läge någonstans i startmenyn som förklarade alla dessa detaljer som flöt runt på skärmen. Ett sådant läge fanns ej, vilket är synd, men jag insåg i efterhand att majoriteten av spelmekanikerna förklaras i F1 2017s imponerande karriärläge. Jag rekommenderar starkt, ifall man är nybörjare, att man börjar med karriärläget och spelar tills man har åtminstone klarat av första Grand Prix innan man provar resten av spellägena.

Det inleds med att du skapar en ”avatar” från en rätt klen lista av karaktärsinställningar, samt vilket team/bilföretag du vill representera. Sedan blir du introducerad till din agent som välkomnar in dig till teamet och lämnar dig med en känsla av ”uncanny valley” inombords p.g.a. hennes rätt så robotiska ansiktsanimationer. Du får tillgång till en laptop, en egen bil, garage och olika frivilliga uppdrag vars mål är att förbereda dig inför en av säsongens flera Grand Prix. I dessa uppdrag får du bland annat: lära dig layouten på racerbanan, optimera bensinkonsumtionen och maximera uthålligheten på däcken. Beroende på hur väl du utför dessa uppdrag så får du olika mängder XP som du kan använda för att forska fram nya egenskaper för din bil från ett RPG-liknande uppgraderingssystem. Du får även lite mindre uppdrag här och där från olika sponsorer där du ska till exempel försöka passera åtta förare innan det har gått fyra minuter.

Codemasters har skapat ett väldigt robust och finputsat karriärläge, samt racingsystem som belönar fokus och konsistens på racerbanan. Utöver det så har de också gjort ett väldigt bra jobb på den grafiska fronten. F1 2017 håller en stabil prestanda på PS4an i en mestadels stabil 60fps med några stundvis minimala sänkningar, trots de högupplösta bilmodellerna och banorna. Andra finjusteringar som jag uppskattade var dem korta laddningstiderna och vibrationsfeedbacken på kontrollen. Jag kommer testa spelet med ratt (hade tyvärr inte tillgång till en under recensionsperioden) vid ett senare tillfälle för att se hur väl de har anpassat force feedback. Tyvärr verkar deras grafikmotor inte vara stark nog för att hantera ett flerspelarläge via splitscreen, något som folk verkar ha begärt sen tidigare F1 spel. Det kommer kanske lösas i framtiden via uppdateringar men i nuläget kan man endast spela via nätet.

Jag verkar ha valt den perfekta timingen för att uppleva Codemasters F1 spelserie. Med ett engagerande karriärläge, robust och välbalanserat körsystem, samt vackra ljuseffekter, bilar och miljöer så kan jag konstatera att min törst för en djupare körupplevelse har släckts. Kommer personligen hålla ett öga uppe för framtida utgåvor.

Jag skulle inte klassa mig själv som ett riktigt stort fan av bilspel. Jag må ha spelat en hel del Mario Kart och olika arkadbilspel som Ridge Racer och F-Zero, men det är en spelgenre jag har utforskat alldeles för lite. Speciellt på sistone har jag velat testa några av dem mer utmanande och realistiska bilspelen på marknaden så när jag fick förfrågan att recensera F1 2017 till PS4 kunde jag inte låta bli att tacka ja. Den enda upplevelsen jag har haft med F1-spel sen tidigare är när sexåriga jag spelade F1 2001 till PS2, vilket jag kanske spelade 10 minuter av…

Review Overview

Betyg

80

About Vladimir Stanisic

Vladimir Stanisic
En stor spelnörd med glatt humör som spenderar lite för mycket tid på nätet och framför TV:n. Vet det mesta om retrospel och gamla konsoler och försöker hålla sig själv konstant uppdaterad i dagens händelser inom spelvärlden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com