F1 2013

Välkommen till ett nytt år och en ny säsong av Formel 1! Codemaster gör numera som EA och varje höst är det dags för ett nytt racingspel, men hur står sig detta mot tidigare år?

F1 2013 01

Jag har alltid gillat Formel 1. Uppväxt på 80-talet när vi hade en svensk med och man kunde se sporten på SVT så försökte jag se så många lopp jag bara kunde. Jag minns fortfarande loppet som Senna dog i. Idag följer jag inte sporten lika intensivt men ser fram emot varje nytt spel med intresse. Tyvärr måste jag säga att intresset svalnade rejält i år. Anledingen? Svårighetsnivån.

Jag har inget emot ett svårt spel. Dark Souls var mitt favoritspel 2011 och jag nötte Dirt på högsta svårighetsgrad för att plocka alla achievements. Men F1 2013 är ett spel som nästan bara tar och aldrig ger. Alla gånger jag dog i Dark Souls var för att jag klantade mig eller tog mig an en större fiende än jag kunde mäkta med. Dirt hade jag nött på enklare svårighetsgrader tills jag kunde banorna innan och utan.

F1 2013 02

Här startar jag upp spelet och väljer easy, det var flera år sedan jag spelade ett Formel 1-spel och jag ville få lite tid på mig att vänja mig. Automatisk bromsning och växel lät bra, valde ett mindre stall och ut på banan. Första loppet – kvalificering. Plats 22 av 22, fem sekunder efter närmsta förare. Okej… tänker jag. Första kurvan, jag är lite aggressiv och tar mig förbi ett par bilar, svart flagg, diskvalificerad för att ha orsakat krock, bara att börja om. Loppet startar igen och jag kommer sist, 15 sekunder efter han som kom på plats 21. Och så fortsätter det lopp ut och lopp in. Det första du får göra är att köra en träningssimulator där du ikläder dig rollen som en ny ung förare som får vara med på två träningsdagar. Här lär du dig grunderna och får nöta tekniker. Det tog runt en timme för mig att klara alla dem och hitta rätt rytm.

Men det spelar liten roll när jag kommer till själva säsongerna. Minsta misstag bestraffas hårt och skoningslöst av AI:n. Även på den lättaste svårighetsgraden är de andra förarna aggressiva och snabba. Lligg lite fel och det kommer blåsa om dig. Det var också en annan sak som störde mig – jag följer linje, bromsar när jag ska, svänger, men trots detta hamnar jag långt utanför banan. Vad fan! Försöker igen – samma resultat och ingen aning vad jag gör fel. Så fortsätter det, timme ut och timme in, och efter tio timmar tröttnar jag och ger upp. Det är inte roligt, bara frustrerande svårt och irriterande.

Jag spelar spel för att bli underhållen, men F1 2013 underhåller inte mig. Under allt det frustrerande finns ett riktigt bra spel, ett grymt spel, ett spel som kommer ge fantasten många timmar av glädje och upplevelser. Men för oss som är mer ”causal fans” är det en väldigt hög tröskel att ta sig över innan man kommer dit.

F1 2013 03Jag skulle kunna spendera denna recension pratandes om alla bra saker som finns i F1 2013, om alla nya läge som Codemaster har lagt till, om hur du kan spela karriärsläge, speciella utmaningar i olika lopp och hur vi i år äntligen får chansen att köra gamla hederliga bilar från 80- och 90-talet. Men det känns inte rätt. Ja, det är ett riktigt bra spel och det finns gott om lägen som kan underhålla i många långa timmar, men det är bara för de sanna entusiasterna.

 

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.