Exiled (återblicken 2017)

De sista 30 åren har det funnits en regissör som varit mer intressant än andra i Kina. Det är inte John Woo, Zhang Yimou eller Ang Lee utan Johnnie To. Medan de andra rört sig till Hollywood har To stannat kvar i Hong Kong och fortsatt göra film. Oftast är det väldigt stilistiska och blandar både stilar och genre utan problem. Exiled är ett utmärkt exempel på en typisk Johnnie To-film.

Året är 1988 strax innan Portugal skall lämna över Macao till Kina. Maffiamedlemmarna Blaze och Fat är där på uppdrag av deras ledare Fay för att mörda den tidigare medlemmen Wo. Men Cat och Tai dyker upp för att skydda honom. Efter en kort strid gräver de ner stridsyxan och Blaze blir övertygad att hjälpa Wo med ett sista uppdrag för att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att hans fru och nyfödda barn skall klarar sig. Men Fay är på väg till Macao och snart visar sig saker och ting vara mer komplicerade än de först verkar vara.

Som alltid när det gäller To så mixar Exiled stiliserat våld med sociala kommentarer och realism. De som i ena stunden kan vara vackert koreograferad balett med vapen kan i nästa stund vara djup social skildring av baksidan i de forna kolonierna. Så även här, Johnnie To går med van hand genom olika genre och sinnesstämningar samtidigt som han skapar en film som är en imponerad resa för publiken. Den som har sett filmer från Hong Kong vet att de oftast har actionscener som får de flesta regissörer att bli avundsjuka och To är expert på dessa. Exiled är fylld av scener där man som tittare sitter med andan i halsen över det som händer på tv-skärmen.

Till detta kommer många av de återkommande teman inom Tos filmer om Triaden, om ära, kamratskap och slitningarna mellan att följa order och göra det som är rätt. För Blaze och Fat vet att när de dödar Wo kommer hans fru att ha små möjligheter att klara sig själv. De har en heder att hjälpa honom innan de dödar honom. En märklig blandning av känslor som man sällan ser i amerikanska gangsterfilmer och visar att saker och ting inte alltid är så svarta och vita som man först kan tro. I Tos filmer blir också de vanliga generiska maffiamedlemmarna riktiga karaktärer med mål och riktning.

Samtidigt skall det sägas att Exiled inte är Tos mest lättillgängliga film. Den kräver att man har sett en del filmer från Hong Kong innan för att förstå strukturen och hur den hanterar det som annars skulle vara arketypiska karaktärer.

De sista 30 åren har det funnits en regissör som varit mer intressant än andra i Kina. Det är inte John Woo, Zhang Yimou eller Ang Lee utan Johnnie To. Medan de andra rört sig till Hollywood har To stannat kvar i Hong Kong och fortsatt göra film. Oftast är det väldigt stilistiska och blandar både stilar och genre utan problem. Exiled är ett utmärkt exempel på en typisk Johnnie To-film. Året är 1988 strax innan Portugal skall lämna över Macao till Kina. Maffiamedlemmarna Blaze och Fat är där på uppdrag av deras ledare Fay för att mörda den tidigare…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.