Driveclub

driveclub-03Hur recenserar man ett spel som inte funkar som det var tänkt? Hur länge väntar man innan man skriver en recension? Hur många veckor skall man ge spelet innan man faktiskt måste sätta sig ner och skriva?

Idag känns ”day one”-recensioner mer och mer som något som bör tillhöra det förgångna. I dagens spelklimat är den produkten som kommer ut dag ett inte alltid synonymt med det spel vi senare får spela. Diablo III hade väldiga serverproblem den första tiden och flera patchar uppdaterade spelet efterhand. Att spela Diablo III idag är inte alls samma sak som att spela det vid release. Patcharna har ändrat spelet, tagit bort saker och lagt till nya. Samma sak med SimCity, jag gav det ett lågt betyg för alla problem. Idag är det ett spel jag faktiskt skulle rekommendera folk att köpa för att Maxis har fått ordning på nästan allting.

Driveclub, vad är problemet? Jag fick spelet 9 oktober en dag efter release. Anledning till detta var för att jag som recensent skulle kunna uppleva de sociala funktioner som gjorde spelet unikt. Tre veckor in har jag fortfarande inte kunnat uppleva dessa på ett tillfredsställande sätt då de inte fungerar som de skall. Och här kommer problemet med day one-recensioner. Många av dessa har antingen spelat spelet på debug-maskiner eller på events där dessa funktioner har fungerat som de vart tänkt. Det gör att de ger en felaktig bild av spelet, alla recensioner som ligger med 85+ på metacritic kom dagen spelet släpptes i USA. Först efter tio dagar med spelet lyckades jag koppla upp mig online och gå med i en klubb. Då kraschade spelet för mig. Jag har fortfarande inte lyckats tävla online och blir titt som tätt utslängd från deras servers.driveclub-02

Driveclub är ett spel med höga ambitioner och en lång lista med problem. Först skulle spelet vara ett av de hett efterlängtade releasespelen när PS4 kom förra året men Evolution Studio var tvungna att skjuta på det då spelet inte var klart. Det skulle komma ”våren 2014” men blev uppskjutet ytterligare och kom till slut i oktober. Samtidigt skulle det släppas en Playstation Plus-version med all funktionalitet men mindre antal bilar och banor. I dagsläget har denna version inte släppts ännu och Sony har inte kunnat svara på när den kommer. De sociala funktioner som beskrivit som banbrytande är egentligen inget nytt. Tiger Woods PGA Tour gjorde detta i flera år, möjligheten att skapa klubbhus, lägga upp utmaningar och få poäng för att slå andras utmaningar. Det är inte ens första gången det är gjort i ett bilspel då Need for Speed-serien haft något liknande, dock ej lika avancerat, i flera spel. Tanken är god men när pr-maskinen går igång om ”Driveclub will be a truly innovative, socially connected racing game” kan jag bara himla med ögonen.

Evolution Studio står bakom MotorStorm-serien på PS3 och det märks i Driveclub. Den som förväntar sig Forza eller Gran Turismo kan omedelbart sätta sig ner i och väntar vidare. Detta är arkadracing lätt förklätt till en seriös racer. Motståndarna har gummiband och hur mycket du än ligger före har de en tendens att komma ikapp. De är också betydligt snabbare än dig oavsett vilken bil du väljer så det gäller att köra med full gas hela tiden om du skall vinna. Du kan damma rakt i en bergssida, snurrar 180 grader och åka därifrån utan att prestandan på bilen påverkas. Det man lyckats med är dock att göra ett utmanande spel. Redan bland de första banorna på nybörjarnivån är det inte självklart att klara av de mål som finns för att få stjärnor. Istället blir det till att nöta så du kan banorna och bilarna perfekt. Stjärnorna används för att låsa upp fler lopp och utmaningar. Under loppet får du också poäng beroende på hur bra du gör ifrån dig.

Undvik att krocka, ta dig förbi motståndare och ta kurvor på rätt sätt ger poäng. Poängen gör att du och din klubb går upp nivåer som låser upp nya bilar, dekaler etc. Kul tänk men det finns små saker som stör. Du får minuspoäng för att krocka med omgivningen eller andra bilar, helt okej, bra tänkt att den som vill ha mycket poäng skall vara försiktig. I ett lopp leder jag och kommer fram till en hårnålskurva. Jag bromsa stenhårt strax innan och bilen bakom dammar rakt in i mig. Minuspoäng! Ursäkta mig? Jag blir påkörd bakifrån för att jag bromsar vid en svår kurva och blir bestraffad. På nästa generations konsol borde man kunnat få med lite kod för att lösa ett sådant problem kan man tycka.driveclub-04

Onlinedelen ser lovande ut, framförallt utmaningsdelen där man kan ladda upp saker som andra personer sedan skall försöka slå. Men eftersom dessa inte är live ännu och Evolution inte kan svara på när så sker är det mycket svårt att bedöma det hela. Samma sak med onlineracing. Jag har lyckats deltaga i alldeles för få lopp för att ens kunna ge en rättvis bedömning.

När jag spelar offline-delen är jag rätt så nöjd. Jag har alltid gillat Need For Speed mer än Forza och har inga problem med arkadstyrning och bredsladd i kurvorna. Det är kul och underhållande för stunden och det räcker för mig. Jag spelar sällan denna typen av spel i timmar utan mer en timme här och en timme där. Jag gillar också hur spelet bestraffar mig om jag medvetet åker rakt in i en bil i en kurva utan att bromsa eller försöker tjuva i kurvorna. Då fungerar Driveclub utmärkt. Det är också ett av de snyggaste spelen som finns på PS4, omgivningarna är fantastiskt vackra och jag älskar den dynamiska tiden där solen kan gå ner under ett lopp och de sista varven körs i mörker vilket ändrar hur du kör totalt.

Driveclub är en frustrerande upplevelse som tyvärr inte ser ut att bli bättre med tiden. Problemet är framförallt att nu har det gått så lång tid för ett nytt spel att många spelare har övergett det och gått över till andra spel. När väl Sony och Evolution får ordning på allting så är jag rädd för att de sociala interaktionerna ändå kommer vara ett minimum för så få spelar detta spel. Diablo III och SimCity hade många gamla fans som valde att hänga kvar och vänta ut problemen. Den lyxen har inte Driveclub.

Hur recenserar man ett spel som inte funkar som det var tänkt? Hur länge väntar man innan man skriver en recension? Hur många veckor skall man ge spelet innan man faktiskt måste sätta sig ner och skriva? Idag känns ”day one”-recensioner mer och mer som något som bör tillhöra det förgångna. I dagens spelklimat är den produkten som kommer ut dag ett inte alltid synonymt med det spel vi senare får spela. Diablo III hade väldiga serverproblem den första tiden och flera patchar uppdaterade spelet efterhand. Att spela Diablo III idag är inte alls samma sak som att spela det…

Review Overview

Betyg

40

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.