Dolda tillgångar

De ”dolda tillgångarna” i filmens titel är de kvinnor som arbetade som mänskliga räknare på NASA innan datorernas ålder, som fram tills idag varit, om inte bortglömda så okända. De ”hidden figures” i originaltiteln refererar utöver det till beräknarnas faktiska bedrifter: att få till siffrorna för att framgångsrikt kunna få ut en människa i rymden, i omloppsbana och till månen och få tillbaka (honom) hem igen tryggt på jorden.

Här har vi tre historiska kvinnor: Katherine Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) och Mary Jackson (Janelle Monáe). Resultatet är ett publikfrieri när det är som allra bäst. Men mitt i framgångarna och motgångarna finns det en stor fördel och skillnad från liknande historier: det är ingen som tvivlar på beräknarnas matematiska förmågor. Dolda tillgångar är inte filmen om en grupp afroamerikanska kvinnor som måste kämpa för att bli erkända som intelligenta – det är de redan; de jobbar för NASA, utan historien om hur ras- och könsbarriärer har stått i vägen för en oerhörd potential som i en bättre värld hade haft en likvärdig chans till kvalificerade yrken, till jobb som arbetsledare, chefer, eller att ens få dricka kaffe ur samma kanna. Det handlar om vilka rum som dessa kvinnor får tillträde till under filmens gång och sympatiskt är deras segrar i filmen (liksom i verkligheten) lika mycket ett resultat av deras personliga strider och krav som vad de blir tilldelade av andra. Det är självklart att Mary Jackson fick lika mycket stöttning och uppmuntran av sina vita, manliga kollegor som av sina svarta, kvinnliga när hennes kapacitet var så uppenbar och Dolda tillgångar säljer helt budskapet att ingen någonsin hade kunnat ta sig till månen utan liknande samhälleliga framsteg.

Filmens egentliga huvudperson är dock Katherine: den geniala, glasögonprydda mattenörden som får ett djupt och trovärdigt register i Hensons kapabla händer. Hon som flyr från förödmjukelser på arbetsplatsen in i matematiken dit ingen kan komma ikapp och gör det så väl att den überkäcka astronauten John Glenn uttryckligen sätter sin tillit till henne över IBMs för den tidens högteknologiska processor (en av filmens många och konsekvent tillfredsställande segrar). Som åskådare får man många impulser att göra segergester att det är lätt att glömma de ögonblick där karaktärerna visar att deras skarpsynthet går bortom siffrorna och att de lever i en värld som inte vill ge dem det de har rätt till: som Mary bittert påpekar, när hennes meriter plötsligt inte räcker till för en befordran att mållinjen hela tiden flyttas framåt när de får chansen att komma nära. Eller när deras vita handledare erkänner att hon ”egentligen inte har något emot er” och Vaughan med lågmäld slagkraftighet svarar ”jag vet att du antagligen tror det”.

Vad Dolda tillgångar till slut landar i är bilden av dessa kvinnor som jobbade lika hårt som männen. Som trodde lika hårt på drömmen om rymdresor och kämpade lika hårt för att får ut en man i rymden som för sina egna chanser och fick den respekt de var värda i retur (Katherine Johnson har sedan 2016 en hel NASA-anläggning döpt efter sig). Dolda tillgångar skapar också något slags grepp om det grupparbete som krävdes för rymdprogrammet, och lyser under två mycket underhållande timmar upp historien i ett bredare spektrum (så som alltid varit verkligheten). Desto mer inspirerande (om möjligt) blir rymdresorna av kunskapen att det var så här det gick till på marken.

De ”dolda tillgångarna” i filmens titel är de kvinnor som arbetade som mänskliga räknare på NASA innan datorernas ålder, som fram tills idag varit, om inte bortglömda så okända. De ”hidden figures” i originaltiteln refererar utöver det till beräknarnas faktiska bedrifter: att få till siffrorna för att framgångsrikt kunna få ut en människa i rymden, i omloppsbana och till månen och få tillbaka (honom) hem igen tryggt på jorden. Här har vi tre historiska kvinnor: Katherine Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) och Mary Jackson (Janelle Monáe). Resultatet är ett publikfrieri när det är som allra bäst. Men…

Review Overview

Betyg

90

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com