Dödligt vapen 3

När jag startade projektet med att se och recensera Lethal Weapon-serien fanns alla delar tillgängliga på Netflix. Lagom till att jag var framme vid den tredje filmen försvann den och fyran från utbudet, förmodligen på grund av rättighetsskäl. Jag var på vippen att lägga ner idén och nöja mig med de två första, men valde istället att låna de återstående filmerna av min Filmfenix-kollega Mats Lundberg. Kanske skulle jag låtit bli?

Dödligt vapen 3 01

Murtaugh har bara sju dagar kvar till pensionen och räknar andaktsfullt ner. Att vara polis och göra det brukar vara ödesdigert, men istället för att dö en meningslös död dras han och Riggs in i en härva av korrumperade poliser och vapenstölder. Till sin hjälp har de Leo som dök upp i föregångaren och internutredaren Lorna Cole (Rene Russo – Ransom, Thor: The Dark World) som är minst lika hårdnackad som någon av huvudpersonerna.

Efter en löjlig introsekvens där såsig gubbrock spelas över förtexter fulla av eld som gör det omöjligt att inte tänka på James Bond hamnar vi i en serie sketcher med de två gnabbande poliserna Riggs och Murtaugh. Först råkar de spränga ett hus och degraderades till att patrullera, där de först trakasserar en fotgängare och sedan hamnar i en biljakt på några värdetransportrånare. Det hinner gå nära nog en halvtimme innan Dödligt vapen 3 kommer i närheten av det spår som den ska följa. Förmodligen hade huvudkaraktärerna blivit så populära att manusförfattarna antog att det räcker om vi får se dem i en massa tokroliga scener där de kan gräla om olika saker och sedan hamna i en actionsekvens. Jag är ledsen, men utan en handling eller någon form av röd tråd, krävs det något fräschare än att se samma gubbar göra samma sak som de redan gjort i två filmer.

Dödligt vapen 3 04

Det hinner nästan börja kännas mer som parodin Loaded Weapon innan filmen ungefär halvvägs in får ordning på alla lösryckta scener och tar tag i berättelsen. Fram tills dess kändes det som en rejäl kalkon, där alla scener blev alldeles för långa och ingenting spelade någon roll. Sedan kommer en strimma allvar in i form av ett dödsfall som påverkar en av karaktärerna och vi får en scen ombord på Murtaughs båt där man bitvis kan glimta den sorgsna tonen från första filmen. Visserligen blir även den scenen alldeles för utdragen och full med onödig grabbighet, men det börjar ändå kännas rätt igen. Efter det är det mer sammanhållet, man förstår lite mer vad allting egentligen handlar om och det går att engagera sig någorlunda i att skurken ska åka fast.

Precis som sina föregångare ser Dödligt vapen 3 ut ungefär som jag vill att en actionfilm av popcornsnittet ska ut. Den är lite lyxig, men inte överdrivet polerad och biljakterna eller skottlossningarna är snyggt iscensatta med fysiska effekter. Richard Donner (Superman, The Goonies) kan vid det här laget hur man gör den här typen av film. Det enda hindret för honom är nog egentligen ett tunt manus, för både Mel Gibson och Danny Glover gör sina roller precis som vanligt. Kanske att machoattityden är lite mer påtaglig eller bara mer irriterande och någon har uppenbarligen fått för sig att bögskämt är den högsta formen av humor, för de duggar tätt. Vad gör egentligen Joe Pesci i den här filmen förresten? Han känns verkligen som ett resultat av marknadsundersökningar som visat att hans karaktär var populär i föregångaren och därför skulle vara en bra idé att ta tillbaka. Han känns onödig och är enbart med för att flamsa i en film som även utan honom spenderar alldeles för mycket tid på sidospår.

Dödligt vapen 3 03

En sak till bara som stör mig. Varför kunde inte en film med den här budgeten och statusen kunna skaka fram en riktig hockeymatch mellan två riktiga NHL-lag när Sudden Death med Jean-Claude Van Damme kunde det? Nu hamnar vi på en match mellan någon slags Los Angeles Kings-kopia med påhittade spelare och något som ser ut som en blandning mellan Toronto Maple Leafs och gamla Winnipeg Jets. Att jag låter en sådan sak störa mig är kanske ett tydligen tecken på att det inte är en speciellt lyckad film, även om den skärper sig tillräckligt under andra halvan för att ändå kännas godkänd. Förhoppningsvis kan sista filmen hålla stilen någorlunda hela vägen.

 

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.