Destiny – the Taken King

destiny-taken-king-02Destiny var ett spel som aldrig lyckades leva upp till den enorma hypen som var innan spelsläpp. Bungie och Activision pratade sig varma om ett spel som skulle definiera en hel spelgeneration. Så blev det inte riktigt. Destiny var ett spel med stor potential men också ett spel som led av enorma problem.

Som vanlig spelare som inte var intresserad av att plöja ner timmar i spelet var levelingssystem förvirrande med sitt lightsystem och hur det var kopplat din utrustning. Jag hade inte någon större lust att bränna timmar på något som var synnerlig oklart vart det ledde. Och end-game var inte särskilt kul heller mycket tack vare detta komplexa system, det uteslöt många spelare som inte orkade sätta sig in i hur det fungerade. Vilket är synd för under ytan fanns potential. Jag har vänner som spenderat 200 timmar i Destiny och talade sig varma om spelet. Själv la jag ner 25 timmar och kände att jag inte riktigt kom någonstans.

Kanske problemet ligger i konceptet. Destiny är MMO i fps-miljö, det är så man skall se spelet. Och hade det kommit för tio år sedan kanske det konceptet hade fungerat. Men idag när det är så många andra saker som tävlar om spelaren uppmärksamhet och spel som Call of Duty och Battlefield dominerar så är det svårt att komma in, framförallt om man gör saker och ting för komplicerade. Plus att ryktena gick att Bungie inte hade fått lägga ner så mycket tid som man ville på spelet. De två DLC som släpptes under år ett var inte heller något som övertygade mig och andra spelare om att Destiny var på rätt väg. Men så kom år två och The Taken King. I samband med detta så släpptes uppdatering Destiny 2.0. En gigantisk uppdatering som banar väg för både nya och gamla spelare.destiny-taken-king-03

Det som märks direkt är att The Taken King är mer ambitiöst än många andra DLC du ser där ute. Här har du 10 timmar uppdrag med mellansekvenser. Det märks att det är ett mer polerat spel denna gång. Bättre story, bättre mellansekvenser, bättre sidokaraktärer, helt klart bättre allt. Jag hade betydligt roligare under denna genomspelning än jag hade under mina tidigare. Här är plötsligt en historia som är intressant och engagerar mig som spelare. Plus att jag levlar upp betydligt fortfarare än tidigare och på så sätt når snabbare fram till end game. Och borta är det komplicerade lightsystemet. Eller det finns kvar men påverkar inte längre vilket level du är, max är level 40 och light påverkar nu istället hur mycket skada du kan dela ut. Det känns lite längre som jag måste farma samma sak om och om igen för att få tag på det där vapnet som ökar min light. Istället spelar jag igenom kampanjen och börjar med mina strike och får hela tiden utrustning som gör mig lite bättre. Ett system som gör att fler spelare håller sig kvar längre.

I ett MMO är resurshantering viktigt och det gör Destiny bra. Det är lätt och enkelt numera att hantera sin utrustning och vapen. Det är inte svårt att läsa sig till saker och förstå vad saker och ting gör. Vapnen känns som något som Bungie utveckla rejält och det finns en hel del spännande nyheter som jag tror även Destiny-veteraner kommer att finna intressanta. Varje vapen känns unikt och det är kul att hitta något nytt och testa. Och det finns gott om utmaningar att testa sina nya vapen på. Det som imponerar mest på mig med Taken King är hur mer komplett spelet känns, det är plötsligt något som drar mig tillbaka, kanske inte varje dag men varje vecka finner jag ett par timmar. Och med det nya systemet där man kan hoppa direkt till level 25 är det lättare att ha flera klasser igång även om man inte är en spelare som lägger timmar varje dag i spelet. Vi får också tre nya subklasser som förändrar hur man spelar, det är roliga för de påverkar verkligen fundamentalt hur varje klass agerar och gör att man kan spela på ett helt nytt sätt.destiny-taken-king-04

När jag frågade Anton om han ville recensera the Taken King eftersom han hade recenserat spelet för ett år sedan var han inte intresserad. Trots att han gillade Destiny hade han gått vidare för länge sedan till annat. Han kände inte för att återvända. Jag förstår honom. Men Destiny 2.0 och the Taken King är inte samma spel som kom förra året. Jag rekommenderar faktiskt gamla spelare att återvända, jag tror att ni åter igen kan hitta magin i spelet. Jag vet att jag gjorde det.

Destiny var ett spel som aldrig lyckades leva upp till den enorma hypen som var innan spelsläpp. Bungie och Activision pratade sig varma om ett spel som skulle definiera en hel spelgeneration. Så blev det inte riktigt. Destiny var ett spel med stor potential men också ett spel som led av enorma problem. Som vanlig spelare som inte var intresserad av att plöja ner timmar i spelet var levelingssystem förvirrande med sitt lightsystem och hur det var kopplat din utrustning. Jag hade inte någon större lust att bränna timmar på något som var synnerlig oklart vart det ledde. Och end-game…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.