Dear Wendy

Dear Wendy är regisserad av Thomas Vinterberg efter ett manus av Lars von Trier. Den producerades efter Dogville och blir med tanke på tematiken en syskonfilm till von Triers USA-trilogi.

En liten grupp ungdomar i en fattig vilda västern-liknande stad upptäcker vinsterna med att bära pistol. Eftersom de är pacifister har de strikta regler om att endast använda sina vapen i den nedlagda gruvan i vilken de håller till. De kallar sig Dandies och efter att ha varit outsiders bygger de upp sin självsäkerhet och vågar ta för sig.

Dear Wendy är en film där fascinationen för vapen blir små kärlekaffärer. Ungdomarna namnger sina vapen och talar om vapnets vilja. Huvudpersonen Dick (Jamie Bell, Jumper) är filmens berättare genom brevet han skrivit till sin pistol Wendy. Det blir en ganska absurd film och det krävs en del god vilja för att ta den på allvar eller att hitta humorn i den. Som beväpnade vakter ska The Dandies förflytta en rädd gammal dam över torget som finns mellan henne och hennes väninna. Detta drama utspelar sig utan minsta lilla glimt i ögat från de unga skådespelarna. Möjligen tillför Bill Pullmans (The Serpent and the Rainbow) accent ett humoristiskt lager till scenerna, men i övrigt tas dramat på dödligt allvar. Det blir givetvis absurt och smått surrealistiskt.

”Guns don’t kill people. People kill people.” Så brukar det ju låta från vapenförespråkare i USA. I Dear Wendy verkar von Trier (Riket, Breaking the Waves) och Vinterberg (Jakten, Festen) vilja visa att maktkänslan som ett vapeninnehav innebär kan drabba alla, även en pacifist. En människa som aldrig någonsin tänkt en våldsam tanke kan förvandlas till ett monster med en pistol i fickan. Utan vapen hade händelserna inte utvecklats som de gör i filmen. Även rädslan får stor plats i Dear Wendy. Ungdomarna ser hur vuxna i deras omgivning är rädda för att gå ut eller möta människor som verkar misstänkta. Rädslan sprids till nästa generation som botar den med antika vapen. Utifrån kan man dock se att det troligen är gemenskapen som botar rädslan och bygger upp självsäkerheten hos dem. Rädslan och osäkerheten väcks till liv hos Dicky igen när den mörkhyade Sebastian börjar hänga med gruppen.

I Manderlay av Lars von Trier, som hade premiär efter Dear Wendy, fanns ett sidospår om hur kvinnor reagerar på en svart mans närvaro. I Vinterbergs film skrev han om hur den vita mannen blir osäker efter den svarta Sebastians inträde i The Dandies. Dick blir rädd att Sebastian ska använda (=älska med) Wendy bättre än han och slipar bort siktet (=klitoris) på henne. Detta är en av flera höjdpunkter i Dear Wendy. Men trots bra skådespelarinsatser från till exempel Bell, Alison Pill (The Newsroom, Midnatt i Paris) och Michael Angarano (Red State, Haywire) och en del roliga visuella trick är Dear Wendy otillfredsställande som helhet. Klädseln, ritualerna och Dandy-fixeringen är nog det som drar ned filmen för mig.

Dear Wendy är regisserad av Thomas Vinterberg efter ett manus av Lars von Trier. Den producerades efter Dogville och blir med tanke på tematiken en syskonfilm till von Triers USA-trilogi. En liten grupp ungdomar i en fattig vilda västern-liknande stad upptäcker vinsterna med att bära pistol. Eftersom de är pacifister har de strikta regler om att endast använda sina vapen i den nedlagda gruvan i vilken de håller till. De kallar sig Dandies och efter att ha varit outsiders bygger de upp sin självsäkerhet och vågar ta för sig. Dear Wendy är en film där fascinationen för vapen blir små kärlekaffärer. Ungdomarna namnger sina vapen…

Review Overview

Betyg

50

About Mattias Berg

Mattias Berg
Tittar gärna på filmer från barndomens 80-tal och äldre filmer jag missat. Föredrar drama och prettofilm framför action. Ser storfilmer och försöker förstå samtiden, men misslyckas för det mesta. Favoritregissörer: Lars von Trier, Michael Haneke, P.T. Anderson m. fl. Älskar även Star Wars.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.