Dead Space

Skräckspel är klurigt. Dels skall du bli rädd när du spelar men samtidigt skall spelet berätta en bra historia och har bra spelmekanik. Och att få ihop alla tre är inte det lättaste. De spelen som har lyckats för min del är de som lagt till skräck som den sista komponenten. Det finns en historia där och spelmekanik redan och skräck blir grädden på moset som gör att spelet blir än mer intressant. Dead Space känns som ett sådant spel.

I år är det tio år sedan Dead Space kom ut. Utvecklat av Visceral Games och publicerat av EA var det helt klart ett spel som överraskade många när det kom. Från början arbetade man på att göra System Shock 3 men när Resident Evil 4 kom ut så fick man inspiration och styrde om mot ett mer skräckinriktat spel. Men till skillnad från Resident Evil 4 lyckades Dead Space med något annat, nämligen att återskapa känslan från en av de bästa skräckfilmerna någonsin, Alien.

Spelet börjar med att USG Kellion är på väg till planeten Aegis VII för att svara på ett nödsamtal från USG Ishimura, ett stor gruvskepp som är på planeten för att bryta viktiga mineraler. Men när Kellion ankommer så kraschar man och spelarens karaktär Isaac Clarke försöker lista ut vad som hänt samtidigt som han försöker reparera skeppet så man kan ta sig därifrån. Men snart visar det sig att det finns något annat på skeppet, något som har förändrat besättningen och gjort dem till monster.

En sak i skräckspel är att det skall känna som en kamp mot tiden, att du aldrig riktigt kan slappna av, du försöker konstant hålla kolla efter monster, du har lite ammunition så du måste samtidigt genomsöka varje område i jakt på mer. Detta är Dead Space styrka. Du kan pausa spelet men du kan du inte göra något. Vill du kolla karta eller kolla något i ditt inventarium måste detta göras i realtid. När monstren anfaller känns det aldrig som du har tillräckligt med ammunition utan du vill gärna gå in i närstrid för att spara på det få viktiga skott du har. De första banorna kände jag aldrig någon stress, gott om vapen och ammo. Men allteftersom som jag kom längre och längre in i Ishimura och större och större fiender började dyka upp så blev desperationen större.

Jag fick lära mig att skjuta bort lemmar för spara ammunition och springa fram och göra en attack med min fot istället. Men det lämnade mig öppen för motattacker och oftast sprang jag runt med halv livsmätare och konstant letandes efter förnödenheter. Det skapar ett intensivt spel som håller väl idag också. Dead Space är den typen av spel som är så pass unikt att även tio år senare sitter man på nålar när man tar sig igenom korridorer samtidigt som ljuset blinkar och musiken ökar. Atmosfären är tätt och otäck rätt igenom hela spelet. Historien är fylld av konspirationer, mäktiga företag som gör saker för vinst och annat som man kan förväntar sig att ett spel som detta skall innehålla.

Isaac är ingen soldat, han är en mekaniker på fel plats vid fel tillfälle. Hans ”vapen” som han börjar spelet med är den plasma skärare som han använder i sitt arbete. Allteftersom han fortsätter får han fler och fler vapen men många av dem är omgjorda verktyg som används. Det är ytterligare en styrka med Dead Space, du känns aldrig oövervinnlig utan mera som en vanlig person som har hamnat i en extraordinär situation.

 

 

Dead Space är ingen öppen värld utan uppbyggd med ett antal banor som man spelar efter varandra. De är rätt så linjära även om du kan utforska olika delar för att hitta ammunition, hälsa och andra vitala delar. På ett sätt är det nödvändigt då du endast kan uppgradera dina vapen genom något som kallas power node och endast på speciella arbetsbänkar. Så att springa igenom en bana leder dig snabbare till målet men gör att du blir mer sårbar längre fram. Men att utforska leder till att du upptäcker mer fiender. Hela tiden risk vs belöning. Jag gillar också att det är banor istället för en öppen värld, det skapar en klaustrofobisk känsla som gynnar spelet.

Dead Space känns tyvärr inte som ett spel som skulle göras idag. I varje fall inte av ett av de större bolagen. Det är ett unikt spel som skapar en genuin känsla och har en hel del annorlunda idéer. Men idag när spel skall sälja i så stor skala som möjligt till så många som möjligt känns det inte som något som EA skulle satsa på. Som tur var finns Dead Space på Origin och Steam för alla att njuta av även idag.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com