Dead Island: Riptide

En del av kritiken mot detta spel är rätt, detta är inte ett nytt spel, detta är Dead Island 2.0. Det är det första spelet med lite färre buggar, lite mer slipade funktioner och en helt ny ö att utforska.Dead-Island-Riptide-02

Spelet tar sin början ett par timmar efter det första spelet, helikoptern som våra hjältar har lyckats fly med tvingas landa på militärskepp då bränslet tar slut. Där tas de tillfånga och experiment utförs på dem. Men snart går allt åt helvete och du befinner dig skeppsbruten på en ö där zombies har tagit över. Det är åter igen dags att kavla upp ärmarna och ta fram macheten (eller vilket som är ditt favoritvapen) och banka in zombiehuvuden.

Dead Island fick en hel del kritik när det kommer för två år sedan. Efter en makalöst effektiv trailer kunde spelet aldrig leva upp till de stora förväntningar som fanns, men spelet gick bra och sålde fina fem miljoner exemplar. Dead Island: Riptide är en rak kopia av det första spelet (enligt devisen om det inte är trasigt…) och det har sina fördelar och nackdelar. Den stora nackdelen är att om du spelat det första spelet och inte älskade det så finns det väldigt lite incitament att spela Dead Island: Riptide. Fördelen är att Techland lärt sig en del av sina misstag och gjort en mer välproducerad produkt denna gång.

Dead-Island-Riptide-03Därmed inte sagt att spelet är utan problem, det finns en hel del buggar som stör och irriterar, ljudet försvinner lite då och då, zombies dyker upp ur tomma intet och minikartan är inte alltid till hjälp. Dock har Techland lärt sig av sina misstag och du hittar snabbt mängder med vapen, som går sönder lika snabbt som du slår zombies i huvudet. Tanken är god, att vapen sakta men säkert går sönder och du måste hushålla med dina resurser. Men det är sjukt irriterande att behöva hitta en arbetsbänk för att reparera dina vapen innan du vågar ta dig an nästa uppdrag. Det blir väldigt mycket backtracking. Och större vapen är fruktansvärt svåra att hantera, det är betydligt smidigare att slåss med hammare, kniv eller liknande istället för tvåhandsyxa.

Du har fortfarande en staminamätare som sakta går ner när du slåss och är den tömd kan du inte anfalla på ett tag. En god idé, jag gillar verkligen hur Techland har tänkt, att jag som spelare måste vara mer strategisk och inte bara ösa på med attacker. Tyvärr är inte mekaniken så tajt att detta fungerar särskilt bra. Flera gånger siktade jag på en specifik kroppsdel och träffade något helt annat, tanken att kunna oskadliggöra en zombie genom att hugga av armarna för att ta i tu med en farligare fiende först fungerar inte alls. De gånger jag lyckats hugga huvudet av någon har det varit på grund av buttonmashing och inget annat.

Rollspelsdelarna i spelet finns kvar och är de som fungerar bäst. Att uppgradera sin karaktär och kunna välja en karaktär som passar ens eget spelsätt är både kul och underhållande. Och att rota runt för att hitta saker och ting som gör att du kan bygga egna modifierade vapen blir aldrig gammalt. Det är en viss känsla att ställa sig vid en arbetsbänk och snickra ihop en köttklubba med spikar och taggtråd.

Dead-Island-Riptide-04

Tyvärr är historien inte mycket att hänga i granen denna gången heller. Det finns inget incitament att ta sig vidare och jag bryr mig varken om mina kamrater eller vad som skall hända härnäst, det är nästan roligare att bara vandra runt på ön och slå ihjäl zombies. Det kan bero på att uppdragen är av typen ta dig plats A, hitta objekt B, åkt till C och ge B till person D och får du E som möjliggör att du och dina kamrater kan ta dig vidare.

En hel del av spelet är anpassat för att du skall spela med andra spelare. Många förmågor utgår från att du spelar med andra, att ge mer skada genom att attackera bakifrån eller att kunna locka zombies. Online fungerar bra, spelet talar om när en spelare finns i närheten och en knapptryckning senare spelar ni tillsammans. Då märks det också att Dead Island: Riptide är tänkt att vara ett spel som du spelar tillsammans med andra, inte ensam. Framförallt de tower-defense uppdrag som finns gör detta extra tydligt.

Dead Island: Riptide känns mer som ett DLC till det första spelet än en ny titel. Det är ett spel som de som gillade det första spelet kommer att tycka om. Alla andra kommer att inse att Dead Island-serien antagligen inte är något för dem.

 

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.