Darkman Trilogy

Sam Raimi gjorde 1990 en fantastisk hjälteberättelse med en svårt plågad och inte alltid så moralisk korrekt man. I tre filmer, som nu finns presenterade i en box från Soul Media, får vi följa Dr. Peyton Westlakes öde och hans kamp för att försöka få tillbaka sitt liv.

Darkman12

DARKMAN

Liam Neeson spelar den plågade vetenskapsmannen Dr. Peyton Westlake. Vars fästmö, som är reporter, får upp ett spår om en korruptionshärva. När männen bakom denna härva skall försöka få tillbaka en del dokument mördas Westlakes assistent och han själv sprängs i luften med sitt laboratorium. Svårt sargad vaknar han upp ur en koma och upptäcker att man kapat av hans nervbanor så att han inte känner någon kroppslig smärta, däremot ökas hans känslighet för det psykiska lidandet som han får utstå och driver honom till gränsen av vansinne. Mer eller mindre galen ger han sig ut för att hämnas på de som har gjort honom detta. Innan mordförsöket, forskade han på möjligheten att skapa syntetisk hud, men lyckades bara hålla denna hud stabil i 99 minuter. I sitt hopsamlade labb gör Darkman nu masker och använder dem för att infiltrera och skapa förvirring bland sina motståndare.

Med en iver sätter jag in Blu-rayen i spelaren. Jag hade Darkman på VHS under nittiotalet, men har sedan dess inte sett filmen. Så det andas både nostalgi och nyfikenhet på hur den har klarat sig genom åren. Trots allt är det 23 år sedan den gjordes. Regissören Sam Raimi skrev detta manus själv och skapade en figur som inte fanns sedan tidigare. Han hade gjort två Evil Dead-filmer, som blev mycket uppmärksammade, så han var ett namn att räkna med på den amerikanska filmmarknaden. Dessutom skulle han få tillfället att föra över Spiderman till duken i tre filmen som blev stora succéer. Filmen skapades i en tid då superhjältefilmerna höll på att förändras. Tim Burton kom med sin förnyelse i Batman 1989 och förde in en mörkare syn på superhjältekostymen. De onda och de goda stod visserligen på varsin sida men gränserna mellan dessa två block suddades ut och moraliska val var något som ständigt drabbade våra superhjältar. Darkman skapades under dessa tider. En vanlig man som genom en tragisk händelse väljer att ställa sig utanför samhället, som en mörk hämnare på jakt efter ondskan. Men han går inte att sortera in under ond eller god. Detta tycker jag är en av styrkan i den första Darkman-filmen. Westlake har möjligheter att välja under sin jakt, men väljer han alltid rätt? Förutom de moraliska frågeställningarna som går som en röd tråd genom hela filmen, så är det en njutning att se hur filmen är genomförd. Jag tycker mig se en regissör som leker med bilderna, som låter en humor lysa fram som man kunde se redan under Evil Dead. Här kan man ana en hel del av det som vi senare kan se i bland annat hans Spiderman-filmer. Dessutom innehåller den första filmen ett av de snyggaste tidshoppen jag har sett på film. Någonting som kan ge hela behållningen av att äga den.

Den har åldrats. Framförallt kan man se detta när de gäller användandet av blue screen som i nya filmer inte märks på samma sätt. Men där finns ett val. Antingen ser man detta med tidens ögon och förlåter filmen för att den tekniska utvecklingen har gått framåt. Eller så tycker man att den är kasst gjord och retar upp sig på att man framför allt på Blu-ray ser kanten mellan personen och den filmade bakgrunden. För mig personligen låter jag allt sådant falla bort och njuter av Westlakes sönderbrända ansikte och hans galna stirrande blick. Visst kan man uppleva Westlakes schizofreni på fler än ett sätt. Den kan kännas extra mycket, när bildupplösningen skiftar så mycket som det gör. I ena sekunden är bilden djup och klar medan den i andra bitar är den grynig och oklar. Detta gäller framför allt i Darkman. Medan de medföljande filmerna har en sämre bildkvalité rent generellt. Ljudmässigt märks också tidens tand. Enligt beskrivningarna skall den första filmen ha DTS HD-MA 5.1 men ljudmässigt märks ingen skillnad mellan Dolby Digital 2.0 som de andra filmerna har. Tyvärr sätter min egen utrustning hinder i vägen att pröva detta fullt ut.

Betyg: 4/5

 

[small_divider]

 

I de efterföljande Darkman II: The return of Durant samt Darkman III: Die Darkman Die, sätter sig Raimi på producentens stol och låter Bradford May regissera de båda uppföljarna.

darkman-2

DARKMAN II: THE RETURN OF DURANT

I Darkman II: The return of Durant (1995) vaknar Westlakes nemesis Robert Durant upp från den koma som blev resultatet av hans sista möte med Darkman. Nu är hämndens tid inne och jakten kan börja. Den lekfullhet i både bild och regi som jag uppskattade så mycket i den första filmen saknas nu totalt i denna uppföljare. Westlake har nedvärderats till en actionhjälte där man försöker rida på det som en gång har skapats. Liam Neeson som spelade Westlake i den första filmen, har nu bytts ut till den mer okände Arnold Vosloo som sedan fick spela mumie i två The Mummy-filmern. Den nerv som Neeson förde in i karaktären tappas tyvärr bort, och kvar blir en schablonbild och en hyfsad actionrulle.

Betyg: 2/5

 

[small_divider]

 

darkman_3

DARKMAN III: DIE DARKMAN DIE

I del tre, Darkman III: Die Darkman Die, som kom året därefter (1996), bekämpar Darkman ondskan oavsett var den visar sig. Som en nidbild av Batman stryker Darkman runt kvarteren för att slå ned på brottsligheten. Fortfarande har Westlake problem med sin hud som bara klarar av att hålla sig i fast form under 99 minuter men han tror och hoppas att en lösning är på väg. Tyvärr kommer en drogkung i vägen för honom, och återigen börjar en kamp på liv och död.

Betyg: 2/5

 

[small_divider]

För mig blev intresset för båda dessa filmer mer inriktad på att de var uppföljare till Darkman snarare är på ett eget intresse för filmerna i sig. Men jag uppskattar att man plockar ihop en filmserie på detta sätt. Vad jag tyvärr saknade är någon form av extramaterial. Detta skulle ha höjt värdet på trilogin. Tyvärr blir betygen ganska ojämna.

 

About Matz Malm

Matz Malm
Med Göteborg i bakgrunden sitter jag ofta och begrundar livets mysterium och min egen plats i universum. Sådant som får mig att reagera och bli engagerad får min blick att söka sig till rutan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.