Crysis 3

Crysis 3

Den senaste delen i Cryteks måttstock för fotorealistisk grafik förvandlar New Yorks betongdjungel till en mer bokstavlig snårskog.

Tjugo år har passerat sedan Alcatraz slog sig fram längs New Yorks gator och satte stopp för den utomjordiska rasen Ceph. Med Alcatraz frånvarande i en spökjakt på den så kallade Alpha Ceph har den ytterst tveksamma organisationen Cell tagit chansen att växa sig stark. Genom att innesluta hela New York i en gigantisk bubbla har de förvandlat staden till ett slutet ekosystem, med ett klimat som reducerat, de en gång så majestätiska, skyskraporna till spaljéer för den frodiga växtligheten. Härifrån styr och sörjer Cell numera för det världsomspännande energibehovet med hjälp av en tillsynes outtömlig energikälla, och har således satt omvärlden i en beroendeposition och ett skuldprogram. Väl tillbaka i New York igen, och som rebellernas sista hopp, är det upp till den nanoförstärkta supersoldaten att sätta stopp för det cyniska maktutnyttjandet.

Crysis 3

Parallellt med den stereotypa handlingen försöker Crysis 3 skildra en, i sammanhanget lika överanvänd, bild av en soldat som offrat sin mänsklighet för att bli den perfekta krigsmaskinen. Uppoffringar som tydliggjorts i tidigare spel, men som genom treans dialog ironiskt nog får honom att kännas mer mänsklig än någonsin. En punkt på vilken Crysis-serien överträffar sina konkurrenter är dock just i att få spelaren att känna sig involverad i rollen som  supersoldat. Nanodräkten du bär besitter vansinniga krafter, men bara så länge du som användare aktivt nyttjar dem. Precis som tidigare gäller det att skräddarsy nanodräkten efter din personliga spelstil och utnyttja de egenskaper som lämpar sig bäst för stunden. Bli osynlig, superstark eller enormt stryktålig. Hoppa högt, spring fort eller ge extra kraft åt din inbyggda radar. Egenskaperna är överlag de samma som tidigare – om än något justerade. Nytt för denna gången är att det även går att hacka kontrollpaneler och annan elektronisk utrustning från behörigt avstånd. Tyvärr sker detta i form av ett generiskt minispel som får mig att önska att processen var automatiserad på bekostnad av någon sekunds väntan och en del av nanodräktens energi.

Crysis 3

Crytek har själva valt att kalla Crysis 3 för en mix av de två första spelen. Efter min genomspelning skulle jag dock snarare beskriva det som Crysis 2 med grönska från ettan samt en – inom spelvärlden – trendriktig pilbåge. Pilbågen följer med som ett permanent tillskott till din utrustning och kan förutom vanliga pilar användas med såväl explosiva som elektriska motsvarigheter. Att jaga ovetande eller förvirrade Cell-soldater med båge och hushålla med pilarna är, liksom att smyga sig upp bakom fiender, tillfredsställande men får mig samtidigt att känna mig begränsad av bandesignen. Miljöerna ber om att få utforskas i form av en öppen värld istället för de mestadels linjära banor som erbjuds. Jag vill med nanodräktens egenskaper ta avstamp och svinga mig uppåt genom att greppa tag kring byggnadsfadsadernas tomma fönsterhålor, ta ett rejält hopp över till en angränsande byggnad och inta en position från vilken jag kan spåra mitt byte. Istället får jag allt som oftast nöja mig med att, på ett ganska horisontellt plan, välja hur jag vill ta mig genom eller runt diverse små överväxta ruiner med uppmaningar om tidsnöd i handlingen.

Crysis 3

Spelet innehåller även ett flerspelarläge med en rad olika spelsätt. Gemensamt för merparten är att det tillhandahålls en ganska begränsad, men väl avvägd, vapenuppsättning och att de utspelar sig på banor med rik vegetation – vilka tillsammans med nanodräkternas egenskaper ofta premierar en försiktigare spelstil.

Crysis 3 må pressa gränserna på den grafiska fronten – åtminstone PC-versionen. På övriga fronter görs det dock inga kraftansträngningar. Allt som allt levererar Crytek ett fullt godkänt actionspel som låter spelaren forma sin egen spelstil. Om du gillade Crysis 2 och har längtat efter mer av samma vara är Crysis 3 dock ett givet val.

Den senaste delen i Cryteks måttstock för fotorealistisk grafik förvandlar New Yorks betongdjungel till en mer bokstavlig snårskog. Tjugo år har passerat sedan Alcatraz slog sig fram längs New Yorks gator och satte stopp för den utomjordiska rasen Ceph. Med Alcatraz frånvarande i en spökjakt på den så kallade Alpha Ceph har den ytterst tveksamma organisationen Cell tagit chansen att växa sig stark. Genom att innesluta hela New York i en gigantisk bubbla har de förvandlat staden till ett slutet ekosystem, med ett klimat som reducerat, de en gång så majestätiska, skyskraporna till spaljéer för den frodiga växtligheten. Härifrån styr…

Review Overview

Betyg

80

About Adam Bing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.