Cross of Iron

Sam Peckinpah är känd för sin kompromisslösa stil och våldsamma filmer men han gjorde bara en krigsfilm under alla sina år, Cross of Iron, eller Järnkorset som den hette på svenska.

Året är 1943 och platsen är östfronten. Sakta men säkert har Hitlers krigsmaskin stannat och nu är ryssarna de som har initiativet. Till fronten kommer den preussiske adelsmannen – kapten Stransky. Han är en karriärmänniska och fast övertygad om att rycka upp den tyska moralen, få igång den tyska stridsmaskinen och vinna järnkorset. Det sista ser han som sin viktigaste uppgift, Stransky brinner i sin iver att få denna mytomspunna medalj. Krigsveteranen Steiner har redan fått medaljen två gånger och ser Stransky som en opportunist som bryr sig lite om människorna runt omkring honom. Stransky inser snart att kriget är på väg att gå förlorat och det enda sättet för honom att få sin medalj är att ljuga. Men Steiner står upp emot honom.

Järnkorset är inspelad i Jugoslavien under Peckinpahs sista år som regissör, med pengar från en västtysk porrfilmsproducent. Enligt ryktet drack regissören fyra flaskor vodka om dagen och sov i snitt fyra timmar per natt. Sett ut detta perspektiv är det otroligt att det blev en film överhuvudtaget. Många hyllar denna film som Peckinpahs sista mästerverk men jag är lite mer kallhamrad. Framförallt är filmen alldeles för lång, den drar ut på tiden och hade ärligt talat mått bättre av att vara 30 minuter kortare. Mest intressant i filmen är konflikten mellan aristokraten Stransky och den vanlige mannen Steiner. Stransky är fåfäng och mer intresserad av att kunna visa upp fina medaljer när han kommer hem än att vinna kriget. Steiner vet att han slåss mot något som är hopplöst men han har inget att återvända till när han kommer hem och kriget har blivit en del av honom. Stransky har sin titel och sina domäner men för Steiner väntar fattigdom. Två män på helt skilda sidor av spektrat.

Som så många filmer som kom ut under denna period har Järnkorset ett tydligt antikrigstema som går igenom hela filmen. Och det blir starkare tillsammans med de fina stridsscener som Peckinpah filmat in tillsammans med den jugoslaviska militären. Här lyser hans filmskapande igenom och det är stora maffiga scener som visar hur rått och kallt krig är. Även skådespelarmässigt träffar filmen rätt där både Maximilian Schell som Stransky och James Coburn som Steiner är helt rätt i sina roller. Framför allt Coburn lyser väldigt starkt i denna film och gör ett fantastiskt porträtt av en tysk soldat. Att det är just tyska soldater är något annat som är intressant, vi är inte så vana vid att se kriget från deras sida och det skapar helt klart en intressant dynamik för tittaren. Vi påminns om att många av dem inte var nazister, det är en av de få saker som Stransky och Steiner har gemensamt, deras ointresse för partiet.

Så vad tycker jag om Järnkorset då? Som så ofta med Peckinpah är det en intressant film vi får. Jag gillar skildringen av kriget och hur vi får se saker och ting från tyskarnas sida. Jag gillar också realismen i striderna. Men filmen känns ofokuserad, det händer för mycket och den hade mått bättre av att handla mer om Stranskys och Steiners kamp mot varandra.

Vad det gäller utgåvan får den ses som okej. Bilden är riktigt fin även om man ser spår av åldern och restaureringen inte varit perfekt. Dock kunde jag inte se någon DNR och detaljnivån var riktigt bra. Ljudet är endast LPCM 2.0 men det låter bra. Dialogen är klar och tydlig och de större stridscenerna fungerar förvånansvärt bra. Inget extramaterial. Utan att ha det bekräftat misstänker jag att detta är samma transfer som på Optimums brittiska utgåva.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.