Criterion Collection – en historielektion

Igår gick Criterion Collection ut med följande nyhet; de kommer släppa en box med 39 Ingmar Bergman-filmer på Blu-ray. Annat är det i Sverige där vi endast får en DVD-box. Release blir den 28 november. 

I denna artikel kommer jag berätta om Criterion Collections historik, hur de redan på 80-talet påbörjade och har fortsatt att leverera klassiska och viktiga nutida filmer på olika typer av skivor, men även via streamingsiten FilmStruck. I artikeln kommer jag prata mycket om formatet LaserDisc, det första videoformatet där man med hjälp av en laser spelar av ljud och bild från en skiva. LaserDisc är föregångaren till CD, DVD och Blu-ray. En skiva är lika stor som en LP-skiva. 

När jag började köpa DVD-filmer i slutet på 90-talet minns jag att där var en utgivare som var lite bättre och hade en intressant blandning filmer som Silence of the Lambs, The Rock och Saló. Dessa utgåvor var dyrare och finare och dessutom numrerade. 

En av Criterion Collections grundare, Robert Stein, hade en idé om att man skulle kunna publicera uppslagsverket Encyclopedia Britannica på LaserDisc, han fick pengar av förläggaren för att ta reda på om det var möjligt. LaserDisc visade sig inte vara lämplig för ett uppslagsverk, men under sin research lärde sig Stein mer om formatets möjligheter, det kunde användas till mer än att bara spela upp långfilmer, möjligheten till två valbara ljudspår visade sig ha stor betydelse…

Året är 1984. Stein bokade ett möte med chefen för RKO Home Video och sade: “Vad är chansen att du säljer utgivningsrättigheterna till Citizen Kane och King Kong för LaserDisc till mig?” Chefen för RKO ansåg rättigheterna vara värdelösa och sålde dem till Stein. Med dessa klassiker fick det nystartade bolaget Criterion Collection luft under vingarna.

De nio första utgåvorna i Criterion Collection. Foto Vincent Onorati

Redan på andra titeln (King Kong) från Criterion Collection kan vi höra något som idag är standard som bonus-material: ett kommentarspår. Inte nog med det, skivan har stillbilder och lite bakom kulisserna-material. Det åttonde släppet – Invasion of the Body Snatchers – var inte först med att visa en film i letterbox, där hann MGM före med Woddy Allens Manhattan. Criterion Collection låg i täten när det gällde att släppa filmer i Videoscope (letterbox) för att bevara filmernas originalformat. Detta i en värld där alla andra bara kapade filmerna i kanterna för att anpassa bilden efter den tidens inte speciellt breda TV-apparater. 

Det finns undantag: På alla utgåvor står där en detaljerad beskrivning av transfern, där kan man till exempel läsa att regissören valt att filmen ska visas i ett annat format än på bio. Stanley Kubricks filmer är exempel på detta. I dagsläget har Criterion släppt 9 av Kubricks 13 filmer, senast ut var Barry Lyndon på Blu-ray. Den första LaserDisc-utgåvan av en Kubrick-film var 2001: A Space Odyssey där transfern av filmen godkändes av Stanley själv.

När Criterion Collection skulle släppa sin första icke-engelskspråkiga film föll äran på Sverige och Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. 

Sjunde inseglet var den tionde filmen Criterion Collection gav ut. Foto Daisuke Beppu

Criterion fortsatte att leverera utgåvor och specialutgåvor, en som är värd att nämna är Close Encounters of the Third Kind som släpptes på LaserDisc av CC 1990. Detta var första gången man kunde se bio-versionen av filmen på hemvideo. 1980 släpptes en special edition-version av filmen som i princip är en director’s cut men med ett förlängt slut som Spielberg ogillar. Med Criterions LaserDisc-utgåva kunde man se bio-versionen men även programmera sin spelare att visa SE-versionen. Detta är föregångaren till så kallad seamless branching som är en del av DVD-standarden. Både Blu-ray och UHD-utgåvorna från Sony av CE3K låter användaren välja version av filmen, givetvis är det bioversionen man ska se, eller director´s cut… Absolut inte special edition! 

Det var faktiskt CE3K som fick mig att börja köpa Criterion Collection på ett utdött format. I början av 00-talet köpte jag min första LaserDisc-spelare och Star Wars-filmerna som då ännu inte fanns på DVD. Vad jag minns fanns endast director’s cut av CE3K på DVD, jag kan ha fel men jag köpte i alla fall Criterion-utgåvan av filmen på LaserDisc. På senare tid har jag dammat av min LaserDisc-spelare och börjat köpa filmer igen, med inriktning mot Criterion Collection. Först och främst är det väldigt kul att samla något som är numrerat, nästan alla Criterion Collections utgåvor har ett nummer på ryggen. En del utgåvor innehåller bonus-material som inte finns att tillgå på andra ställen. Nyligen såg jag Silence of the Lambs med kommentarspår, utöver skådespelarna i filmen så medverkar även FBI-agenten John Douglas. John Douglas gestaltades nyligen av Jonathan Groff i Netflix-serien Mind Hunter, att höra Douglas från FBIs Behavioral Analysis Unit kommentera förhöjde verkligen upplevelsen av filmen. (Detta kommentarspår finns på den nyligen utgivna Blu-ray-utgåvan.) 

Puristen i mig gillar även mono- eller stereo-ljudspår som oftast låter bättre på LaserDisc än Blu-ray. Om original-ljudmixen är med över huvud taget finns det en risk att den är alldeles för hårt komprimerad. Visst, där finns andra videoformat som ger bättre bild och fler ljudkanaler men samtidigt är LaserDisc-samlandet för mig en hobby, precis som för en frimärkssamlare. På köpet får jag en rejäl dos kultur eftersom jag ser alla filmer jag köper, några som jag förmodligen aldrig sett om jag inte samlade. Att ha tillgång till ett flertal Criterion Collection-filmer är som att ha ett cinematek hemma, att bara ta en skiva i högen och spela innebär att man får se något som oftast är bra, klassiskt, men alltid intressant. Innan du frågar – ja, jag köper Criterion Collection på Blu-ray med. Senaste inköpet var Mulholland Drive. 

Om ni vill gå ännu mer på djupet i Criterion Collection-samlande på Laserdisc, eller andra format, rekommenderar jag Daisuke Beppus youtube-kanal. För mer information om LaserDisc-samlande, bland annat Criterion, rekommenderar jag Sam “Culture Dog” Hatchs kanal. En varning: efter att ni har kollat in dessa killar på youtube finns risken att ni fastnar i träsket och måste ha alla spine numbers, och kanske ni går och köper en apparat avsedd att spela skivor som slutade tillverkas för nästan 20 år sedan.

About Seth Petersson

Seth Petersson
Född i Helsingborg och uppvuxen framför en 28" TV med Star Wars på repeat. I tidiga tonåren vågade jag mig se Gudfadern som jag under min uppväxt lovat att inte röra i videohyllan, i just det ögonblicket blev jag filmnörd. Numera bosatt i Malmö med trevliga biografer. Är mycket förtjust i att se om favoriter eller se klassiker på stor duk och drar mig inte för att resa runt i landet "bara" för ett biobesök.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com