Convoy

Convoy är baserad på en countrysång av C.W. McCall som heter just Convoy. Sången handlar om CB-radion (Citizen Band-radio) som lastbilschaufförer använde för att hålla kontakten med de som körde på vägarna i närheten. Eftersom min förklaring är allt annat än lättförståelig så hoppas jag istället att ni sett detta förekomma väldigt frekvent i till exempel Nu blåser vi snuten.

Chaffisarna i Convoy håller ihop på vägarna och varnar varandra när en sheriff med böteslappar finns i närheten. Trots det blir de lurade av den korrumperade vägpolisen Lyle ’Cottonmouth’ Wallace (Ernest Borgnine, The Wild Bunch) som kräver dem på pengar mot att de slipper ett större bötesbelopp eller i värsta fall rättegång. På en vägkrog, där även den liftande fotografen Melissa (Ali MacGraw, Love Story) blir vän med gänget, är samme snut och hans kollegor på chaffisarna igen med sitt översitteri och ett rejält råkurr utbryter. Långtradarna kör snart vidare i konvoj för att ta sig över statsgränsen med den uppretade bylingen hack i häl. Fler och fler ansluter till den enorma konvojen, samtidigt som medias intresse för Rubber Duck (Kris Kristofferson, Blade), som nu blivit en slags symbol för frihet, eskalerar. Han ses som en hjälte och ett hopp för den vanliga människan, arbetaren som oförtjänt hamnat i clinch med samhället och lagen. Vad som egentligen får det att bli sånt pådrag kring Rubber Duck och varför de överiga truckerkepsarna ser honom som en stor ledare är för mig lite oklart, men de kräver bland annat högre hastighetsgräns och slopade vägtullar. Fördomar om vad en trucker behöver för att må bra späs på ytterligare när en av dem vrålar ut över radion: ”We want fast trucks, fast women and fast food!”

Sam Peckinpah smusslade inte med att han gillade action, brutalitet och våld i sina filmer. Detta resulterade i ständiga kontroverser med chefer på filmbolagen och han fick kämpa i stark motvind för att få behålla filmerna så som han ville att de skulle se ut. När han en gång presenterade ett manus för Disney löd det nekande svaret: ”too many shootings, not enough animals.” 1969 kom den nedklippta versionen av hans legendariska The Wild Bunch och satte trots filmbolagets vassa saxar en standard för hur blodiga våldsamheter kom till att skildras än idag, inte bara i westernfilm, med det grova våldet dessutom filmat i slow motion. Peckinpah etablerade senare sin status som kompromisslös och kontroversiell ännu kraftigare med Straw Dogs 1971. Trots att filmerna som sedan följde är klart intressanta och i flera fall strålande, blev de ofta finansiella bottennapp när publiken svek. Han tonade dock ned attityden i till exempel The Getaway, som blev en succé på grund av att den var betydligt mer mainstream. När Peckinpah 1978 regisserade vad som kom att bli hans näst sista film – den fåniga Convoy, var det mest att betrakta som ett beställningsjobb på grund av hans kraftigt sviktande ekonomi, orsakad dels av ett allt hårdare leverne och alltför många mäktiga fiender i Hollywood. Kan det finnas andra anledningar till varför i hela friden Peckinpah tog sig an just denna film?

Kris Kristofferson var under det sena sextiotalet en av de bästa och mest eftertraktade låtskrivarna och både Janis Joplin och Johnny Cash skördade stora framgångar med hjälp av hans sånger. Själv gjorde han sin riktiga filmdebut som just singer/songwriter 1972 i Cisco Pike med Gene Hackman. Senare castade Sam Peckinpah honom i Pat Garrett And Billy The Kid och hans skådespelarkarriär tog därmed fart på allvar med högst varierande kvalitet på både filmerna och hans egna prestationer. Men han fortsatte med musiken och fortfarande än idag kombinerar han de båda konstarterna, där musikanten Kristofferson skördat de främsta framgångarna, med ett par briljanta undantag inom filmen som till exempel Lone Star, om man frågar mig i alla fall. Som Rubber Duck i Convoy passar han egentligen perfekt med sitt hjälteutseende och aura av misfit. Ali MacGraw var redan en firad filmstjärna, när hon i och med Convoy för andra gången medverkade i en Sam Peckinpah-film. Efter den Oscarnominerade rollen i Love Story kunde karriären dock bara dala, vilket den även kom att långsamt göra. Hennes insats i Convoy är, liksom hela filmen, snabbt bortglömd. Här förpassas hon till att vara en slags kylarprydnad utan egna mål. Ali MacGraw får avsevärt mycket mer plats och gör ett trevligare intryck i rollen som Carol McCoy i The Getaway från 1972.

Dialogen i Convoy är för det mesta oerhört larvig, parodisk och får de flesta karaktärerna att framstå som riktiga fåntrattar. Och just att de är störtlöjliga gör att en lite märklig stämning infinner sig då filmen antar en lite allvarligare ton då och då. I övrigt bjuds det på mycket av galen lastbilskörning med vilda jakter, skrikande däck i stora dammoln och hela geggan serveras till tonerna av käck country, orkestermusik och till slut även smattrande skottlossning. Att Convoy är inspirerad av en simpel sång märks på det lövtunna manuset, det är inte mycket vettigt som blir varken sagt eller gjort. Istället får ett gäng galna pajasar ta stor plats tillsammans med några spektakulära actionscener. Att det är Sam Peckinpah som regisserat märks inte mycket mer än att det faktiskt ser snyggt ut ibland, fastän scenerierna tveklöst är vackra i sig själva.

Om du råkar vara en trucker med drömmar om att ligga och bränna på södra USA’s vidsträckta vidder är Convoy ett skojigt och säkert kort, speciellt om man sedan tidigare gillar Nu blåser vi snuten-filmerna. Övriga kanske kan uppskatta detaljer som till exempel kylarprydnaden på Rubber Ducks långtradare i form av en gummianka som också gett honom hans smeknamn. Den hittar man nämligen även på Stuntman Mikes kärra i Death Proof som en av Quentin Tarantinos många små blinkningar till filmhistoriens skräpfilmer. Jag tycker att Convoy är en långtradig och obegriplig film, även om några scener har en viss nostalgisk charm.

About Hans Råman

Älskar fredagsmys, gärna med min favoritfilm Nyckeln till frihet, men är allätare inom både film och musik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.