Cockpit

Kan en svensk komedi med en hyfsat enkel handling som redan visats i sin helhet i trailern vara bra? Det hela handlar om Piloten Valle (Jonas Karlsson) som har enligt sig själv det perfekta livet.

Valle har en hustru med stor förkärlek till inredning, barn och ett idylliskt boende. Fru Fortuna vill något helt annat med Valle och han mister jobbet, och bit för bit faller hans idyll samman. Valle får reda på att flygbolaget Silver Airlines söker en flygkapten, men det är ett krux – de söker en kvinna. Desperation leder till desperata åtgärder. Valle sminkar sig, klär sig i en fin klänning och höga klackar. Vips är han Maria och jobbet är hans… hennes… hans.

Tankarna drar automatiskt till klassiska filmer som Tootsie och Mrs. Doubtfire. Klarar denna svenska film av att mäta sig med dem? I Mrs. Doubtfire klär sig Robin Williams till en gammal kvinna för att få träffa sina barn. I Cockpit klär sig Valle i fräcka kvinnokläder för att få ett jobb, så han kan få tillbaka delar av sitt liv.


Vi har flera tunga namn med i filmen, bland annat Björn Gustafsson som har lyst med sin frånvaro en längre stund. I den här filmen spelar han Albin som är mycket osäker på sig själv och döljer det i ett mycket radikalfeministiskt revolutionsbeteende. Det är svårt att inte dra på smilbanden när de revolutionistiska mantrorna svingas från Albins läppar. Albin blir givetvis störtkär i Maria/Valle, men känslorna är såklart inte besvarade. Maria/Valle har i sin tur fallit för den fagra flygkaptenen Cecilia (Marie Robertson). Marie Robertson ger en av de bästa skådespelarprestationerna i den här filmen, då hon ger sin rollfigur en naturlig med ändå komplex personlighet.


Regissören Mårten Klingberg som även gjort Offside med bland annat Jonas Karlsson. Mårten har fingertoppskänslan att kunna få in komiken och ett lagom mått av pinsamhet som gör att det är lätt att dra på smilbanden. De klart överdrivna könsrollerna bidrar till den härliga komiken som filmen bjuder på. De har verkligen lyckats med den här filmen, för det är inte ofta som ett sus går igenom publiken i en biosalong i Sverige.

Det känns som om Sverige kan göra komedier och inte blysänken så som Åsa-Nisse – Wälkom to Knohult.

Film ska ses på bio!

About Thomas Eiderman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com