Civilization VI: New Frontier Pass

Sid Meier’s Civilization VI kom i oktober 2016 och hade sin senaste expansion februari förra året. De flesta trodde nog att Firaxis Games var klara med spelet och börjat fokusera på nästa spel. Men ack så fel vi hade, istället kom det nu maj ett nytt expansionspass, The New Frontier Pass.

Vad hela expansionen innehåller ser ni ovan och det ser ut att vara ett fullmatat år vi har framför oss. Framförallt skall det bli intressant att se vad vi får för nya distrikt och infrastruktur. Men här i detta blogginlägg skall jag fokusera på var vi fått nu i maj.

Först har vi Apocalypse ett helt nytt spelläge som går att på vilken karta som helst. Till skillnad från tidigare spellägen som har varit knutna till egna kartor är detta något du väljer att aktivera när du spelar. Om du aktiverar det så sätts Disaster Intensity till 4, Climate Change börjar på 1 istället för 0. Vi får två nya katastrofer också, Solar Flare och Comet Strikes. Kometer är speciellt jobbiga då det kan i princip första en hel stad på en runda. Men om du har tur och de landar i närheten av dig kan du få en fin bonus. Men när du spelar Apocalypse handlar det om att överleva så länge som möjligt för du kommer med stor sannolikhet inte att överleva. Du kan även skaffa en ny enhet, Soothsayer, som kan frammana katastrofer. Men de kan även göra en speciell handling som heter Appease the Gods där du offrar en annan enhet vid en aktiv vulkan. Det är så du vinner detta spelläge. Genom att offra andra enheter får du poäng och den som har mest poäng när jorden går under vinner. Helt klart ett annorlunda sätt att spela.

Till detta spelläge är det naturligt att vi också får Maya som civilisation. Deras unika förmåga är Mayab. De får ingen bonus när de bygger städer bredvid vatten. Men alla deras farms ger extra housing och guld. Det gör dem betydligt mer flexibla när det gäller vad du väljer att starta din civilisation och ställen som varit dålig för en annan civilisation kan vara bra för maya. Hul’che är deras unika enhet som ersätter archer och har 28 i attack och +5 om den andra enheten är skadad. Kombinera detta med ledarens, Lady Six Sky, förmåga som ger alla enheter som är 6 rutor ifrån huvudstaden +5 så har du en enormt stark start. Barbarer kommer inte vara ett problem för du kan hantera dem enkelt. Hon ger också alla städer inom sex rutor +10% på ALLA yields. Nackdelen är att alla andra städer får -15%.

Det skapar en unik spelstil. Civ 6 är go wide, du bygger många städer och expanderar över kartan. Tar över andra civilisationers städer och försöker trycka din gräns längre ut. Här är det tvärtom. Du skapar en ruta som är 12 gånger 12 rutor som är den optimala där du bygger och sedan håller du dig där. Mayas unika distrikt är Observatory. Byggs på bredvid plantation och farm för att maximera bonusen. Allt detta gör maya till en civilisation som lämpar sig för science och de kan ganska lätt förvara sin lilla del och expandera snabbt.

Deras raka motsats är den andra civilisationen Gran Colombian med Simón Bolívar som ledare. Deras unika förmåga är Ejército Patriota som ger alla enheter 1+ movement och när du gör en promote så kan de röra sig efteråt. Vilket skapar en väldigt snabb och farlig armé, du kan välja att promote för att hela en enhet och sedan anfall. Och Bolivar har Comandante General en unik great person som kommer varje gång spelet går in i en ny era. Deras unika enhet Llanero ersätter cavalry och de får +4 för varje Llanero som är bredvid. Och som inte de vore nog så alla tillbaka full HP om de är i närheten av en Comandante General om du väljer att pensionera honom. Så för Colombia är det anfall som gäller de kan röra sig väldigt snabb och anfall med bra bonusar.

Deras unika byggnad är Hacienda som kan byggas på Grassland, Grassland Hills, Plains och Plains Hills. Den ger +1 housing, +2 gold, +1 food och +1 om det finns en plantation bredvid. Inte lika imponerande men med tanke på hur kraftfulla Colombia är i övrigt är det svårt att klaga. De är en civilisation som passar de som gillar krig och erövra världen.

Är det värt att lägga pengarna på The New Frontier Pass? 400 kr är ganska mycket pengar men du får också ganska mycket för det. Om du som jag har ett par hundra timmar redan i Civilization VI är svaret enkelt, självklart.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.