Civilization 6

civ-6-05Så har det 13:e spelet att bära Civilization kommit ut, det sjätte i huvudserien. Del 5 kom ut 2010 och fick en hel del kritik, dels för att man ändrade en del koncept och dels för att det inte kändes som ett färdigt spel, det tog två expansioner innan allting föll på plats. Men Firaxis Games har lovat att denna gång så skall det vara ett mer komplett spel redan från början.

Jag har lagt ner mer timmar i Civilization-serien än jag vågar räkna. Det är ett par tusen timmar av speltid genom 25 år. Den grundläggande enkelheten i kombination med djupet som finns i spelet gör att jag snabbt blir insugen i spelen och timmarna flyter förbi. Också att spelet är turbaserat vilket gör att man kan fundera på sin strategi och ta sin tid. Att planera var man vill lägga sin städer och vilket väg man vill gå till vinst. Civilization är ett så kallat 4X (eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate) spel och vägen till seger är aldrig rak utan det gäller att försöka lista ut vad som passar bäst efter den situation man är i.civ-6-04

I förra spelet fick vi hexagoner och ”unstacking” av enheter, att varje enhet behövde en egen ruta. Denna gång är det unstackning av städer. Numera så samlas inte alla dina byggnader på en hexagon utan du måste bygga distrikt på en ruta utanför staden. Beroende på vad som ligger bredvid kan detta distrikt få bonusar så det gäller att hela tiden tänka långsiktigt och planera framåt. Plötsligt är det inte bara att lägga en stad ”var som helst” (det har det ju aldrig varit i spelen) utan du måste även tänka på dina distrikt. Även tillgången av färskt vatten är viktig om staden skall växa och må bra. Även underverk kräver numera en hexagon för att bli byggda och de har unika krav som måste tillgodoses om du vill bygga dem.civ-6-03

Som ni kan förstå så krävs det en hel del finlir de första 150 dragen när man sätter upp sitt rike och det är här som du kan vinna eller förlora en omgång. Det går att komma ikapp senare men det är väldigt svårt framförallt när svårighetsgraden ökar. Civilization har alltid var varit ett spel som fått kritik för att end game varit tråkigt. När man väl passerar en viss gräns vet man om man kommer att vinna eller förlora och de sista 100 omgångarna är bara att klicka sig fram. Här har man försökt göra en del för att påverka detta, framförallt om du vill vinna en turistseger som verkligen avgörs sent i spelet. Men jag känner inte att man har lyckats tillräckligt väl, jag sitter fortfarande och tittar på skärmen och vet nästa exakt vad som kommer att hända. Detta är mycket beroende på AI:n också.civ-6-02

Den har inte blivit bättre sedan förra spelet, nästan så att den tagit ett steg tillbaka. Varje ledare har två agendor, en känd och en dold. Den kända är unik för varje land medan den dolda slumpas fram. Så Spanien gillar alla som har samma religion medan Egypten tycker om de som är rika och har en stark armé och Kina ogillar dem som har fler underverk än dem. Problemet blir bara att om man möter en civilisation kan det vara svårt att förstå varför de inte tycker om dig och nästan omöjligt att bli vän med dem. Tyskland gillar inte andra civilisationer som för politik med City-states, men vem gör inte det? Han är nästa alltid extremt arg och aggressiv mot dig. Men när det väl blir strid kommer nästa problem fram, datorn kan inte slåss för fem öre. En gång nötte jag ner Tysklands armé som var den största till inget trots att jag hade den minsta armén genom bara att placera mina trupper rätt och vara strategisk.

När du ökar svårighetsgraden blir dina motståndare inte smartare, de får bara mer saker och bonus. Så hela spelet blir ett race att hinna ifatt dem då de har bättre teknologi och mer trupper än dig när spelet börjar. Men eftersom de gör samma misstag som på lägre svårighetsgrader. Om du inte skruvar på upp till den svåraste nivå för där kan du bli utrotade efter 50 drag och har inget något att sätta emot då motståndarens trupper är mycket bättre än dina. Sådan är minst sagt bara frustrerande. Barbarerna är också betydligt mer aggressiva här, de skickar ut en scout och hittar de en av dina städer börjar de spamma ut trupper. De har oftast mer utvecklade trupper än dina så det är inte så enkelt att besegra dem och gör du det kommer det snart en ny stam någonstans. Nej barbarer är verkligen något man måste ha i beräkningen när man spelar, i varje fall i början av spelet.civ-6-01

Även teknologin har fått sig en rejäl omarbetning. Numera finns den ett tech tree och ett civics tree, under tech hittar vi det som har med teknologi att göra, Pottery, Mining, Wheel. Medan civic styrs med av din kulturella utveckling, Code of Laws, Foreign Trade, Drama And Poetry. Detta gör att om du vill satsa på en kulturell vinst via turism eller religion kan du nu fokusera på ett helt annat sätt på detta. Civics styr också vilken form av regering du kan ha och vilka eventuella policys som dessa kan ha. Varje policy ger dig någon form av bonus och du kan byta kostnadsfritt varje gång du har forskat fram en ny civic. Varje tech och civic förutom de första har också något som kallas Eureka Boost. När dessa inträffar så får du halva utvecklingstiden för denna gratis. Dessa är allt ifrån relativt enkla, bygg en Quarry för att få boost till Masonry eller möt en annan civilisation för att en boost till writing, till mer knepiga som någon förklarar krig mot dig. Men det ger spelet ytterligare en dimension och ibland så väljer man en teknologi framför annan i väntan på att på rätt eureka boost.

Civilization 6 är ett stort och djupt spel och en recension baserad på 30 timmars speltid kan knappast fånga allting. Men jag skall säga så här, spelet är inte utan problem, framförallt med datormotståndarna men jämfört med tidigare spel i serien är det en bra start. Jag tror att gamla fans av Civilization kommer att gilla det här.

Så har det 13:e spelet att bära Civilization kommit ut, det sjätte i huvudserien. Del 5 kom ut 2010 och fick en hel del kritik, dels för att man ändrade en del koncept och dels för att det inte kändes som ett färdigt spel, det tog två expansioner innan allting föll på plats. Men Firaxis Games har lovat att denna gång så skall det vara ett mer komplett spel redan från början. Jag har lagt ner mer timmar i Civilization-serien än jag vågar räkna. Det är ett par tusen timmar av speltid genom 25 år. Den grundläggande enkelheten i kombination…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.