Calvary

calvary-2014-006-brendan-gleeson-long-shotEn präst blir i biktstolen hotad av en okänd man som ger honom en vecka att leva. Det finns tid att ordna upp affärer och relationer. Kanske till och med tid att hinna undan döden.

Tillspetsat koncept där filmen börjar med scenen där Brendan Gleeson (från The Guard, regisserad av John Michael McDonagh som även ligger bakom denna) i rollen som prästen, får veta att nästkommande söndag så ska han dö. En vasst skriven scen där kameran hela tiden ligger kvar på Gleeson. Mannen som hotar honom har blivit utsatt för sexuella övergrepp av en annan präst som barn, den mannen är nu död och att hämnas på en så rutten präst skulle ändå inte få någon effekt. Bättre att döda en godhjärtad och omtyckt präst som inte har några skelett i garderoben. Det finns en hel del intressanta moraliska funderingar och en lagom hård spark mot katolska kyrkan med alla deras skandaler om prästers övergrepp på unga pojkar. Ribban läggs väldigt högt och farten Calvary får av den inledande scenen är tillräcklig för att den ska hålla god styrfart även under den svagare fortsättningen.

calvary_still-11I fortsättningen knatar prästen omkring i det lilla samhället och fortsätter vara den extremt goda samarit han alltid varit. Han vet vem mannen som hotat honom är eftersom han kände igen rösten, men förpliktelserna inom bikten och hans egen etik, förhindrar honom att göra något åt saken. Istället försöker han ställa andra saker till rätta och bland annat jobba lite på relationen till sin vuxna dotter. Det är här det inte riktigt fungerar lika bra alla gånger. Dels har jag svårigheter att köpa hur stoisk han är, mordhotet till trots och dels blir vissa av mötena under veckan som går lite för snabbt skissade. Anslaget är någon form av svart komedi, vilket gör att det blir lite för enkelt framlagt, samtidigt som jag inte roas av humorn. Jag hade gärna fått mer halvandligt grubbel om skuld och förlåtelse att fundera på.

Jag minns att jag för åtminstone tio år sedan hade en idé om en film där Brendan Gleeson och M. Emmet Walsh (Serpico) skulle spela mot varandra. Kanske som far och son i något kärvt drama. Nu får de faktiskt mötas, även om de är utan släktband och det gav en liten extra krydda till filmen för mig. Det är väl även skådespelarna som håller Calvary igång hela vägen. Gleeson är fantastisk och även flera av de övriga. Oavsett vad man tycker om intrigen borde det egentligen fungera att se den bara för att titta på hur enkelt det ibland ser ut att vara skådespelare.

Calvary, Sundance Film Festival 2014Man har inte tråkigt och trots de ofta mörka tonerna är Calvary väldigt enkel att titta på. Den har en briljant inledningsscen och en huvudrollsinnehavare som är hur bra som helst, men den når mig inte så mycket som den borde. Att inte blunda för den ondska som den katolska kyrkan trots allt ligger bakom och med säker hand visa på konsekvenserna av det, är en trevlig ambition som den samtidigt fogar ihop med en positivare bild av hur en präst kan fungera i ett samhälle. För vissa kan det betyda väldigt mycket, men inte för mig. Jag hoppas ändå att det finns en publik som älskar Calvary, för på sätt och vis förtjänar den det.

En präst blir i biktstolen hotad av en okänd man som ger honom en vecka att leva. Det finns tid att ordna upp affärer och relationer. Kanske till och med tid att hinna undan döden. Tillspetsat koncept där filmen börjar med scenen där Brendan Gleeson (från The Guard, regisserad av John Michael McDonagh som även ligger bakom denna) i rollen som prästen, får veta att nästkommande söndag så ska han dö. En vasst skriven scen där kameran hela tiden ligger kvar på Gleeson. Mannen som hotar honom har blivit utsatt för sexuella övergrepp av en annan präst som barn, den…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.