Call of Duty: Ghosts

CoD Ghosts 05

November visar sig gång på gång vara den viktigaste månaden för alla oss som håller tv-spel högst av alla sorts kulturyttringar. Just november 2013 kommer att ha ett genomsnitt på över 2 spelsläpp varje dag vilket utgör en rejäl stressfaktor för alla oss som vill testa så många olika spel som möjligt. Bland flera andra stortitlar hittar vi de, år efter år, mest efterlängtade spelen i mastodontserien Call of Duty.

Efter tredje delen i sin, till en början, hyllade Modern Warfare-serie kunde man tänka sig att de gamla rävarna på Infinity Ward skulle vända på klacken och skapa något helt nytt. Tanken att de skulle göra något banbrytande är inte helt avlägsen när man på deras meritlista kan hitta flera spelvärldsomvälvande händelser. Dels i och med släppet av det första Call of Duty och dels i form utav Call of Duty 4: Modern Warfares flerspelarläge som helt förändrade förutsättningarna för onlinespelande på konsol. När de första bilderna från nästa Call of Duty visades upp blev jag mycket förvånad. Efter att ha släppt en trilogi spel som utspelas i en relativt närstående framtid med ständiga terrorhot, väljer Infinity Ward att börja med en ”helt ny idé” som i stort sett verkar vara att göra samma spel om igen. Detta är Call of Duty: Ghosts.

CoD Ghosts 06

Man spelar som Logan Walker som, tio år efter en förödande missilattack mot flera av USA:s största städer, har blivit en viktig del utav landets försvarstrupper. Ledd av sin far gör han, tillsammans med bland annat sin bror David och deras tränade schäfer Riley (som man får spela som i utvalda delar av spelet), allt för att hålla landet säkert och få chansen att bli del utav det mytomspunna förband som kommit att kallas Ghosts. Med komponenterna nära familj och hund kan man direkt ana att Infinity Ward är ute efter att spela på ens känslosträngar. Det går dock snabbt upp för mig att de inte ens med hjälp utav Oscarsbelönade manusförfattaren Stephen Gaghan (Traffic, Syriana) i spetsen besitter tillräcklig kompetens för att skapa en indragande historia, och än mindre en historia som träffar en i hjärtat. De använder sig av det klassiska Half Life-greppet med den tysta protagonisten, något som med fördel används i spel där det finns ett slags utrymme i karaktären att fylla upp med sin egen personlighet. Skamligt nog ryms inga nyanser i historien om Logan och inte heller i någon av karaktärerna i spelet. Och att låta Logan vara tyst under hela spelet ter sig extremt konstigt när han allt som oftast blir direkt tilltalad utav de andra karaktärerna.

CoD Ghosts 01

När jag har spelat igenom kampanjen känner jag mig tom. Visst, jag har fått besöka ett antal olika sorters områden och ta mig an uppdrag av väldigt varierande typ. Jag har sett byggnader krevera, flodvågor dra in över gator och skjutit elakingar både i rymden och under vattenytan. Det har onekligen varit ett spektakel, men ett spektakel är det minsta man kan förvänta sig när man fått tag i ett nytt Call of Duty. Jag har mättats på seriens sinnesslöa mördande och själlösa karaktärer och hoppades förgäves att de skulle tagit inspiration från berättandet i förra årets Call of Duty: Black Ops II och kanske låtit spelaren själv avgöra hur olika situationer skulle hanteras. Istället är det lika linjärt som alltid och efter de sju-åtta oinspirerande timmar som kampanjen tar vill jag inget annat än att slippa tänka på Logans tröttsamma strapatser.

CoD Ghosts 02

Något som, historiskt sett, både inspirerat och piggat upp är online-läget som erbjöds i Call of Duty 4: Modern Warfare. Detta flerspelarläge har sedan återkommit i nästan alla uppföljare med små iterationer för varje ny del i serien. Det kan nästan jämföras med FIFA- och NHL-spelen där de spelmässiga ändringar som görs är för små för att märkas av hos de som inte redan är inbitna fans. Ghosts har en mängd olika spellägen i multiplayer. Man testar sig fram genom denna spelbuffé och kan välja att hoppa vilt mellan de olika sorterna eller kanske hitta det läge som kommer att bli ens hemmaplan. De olika lägena bygger oftast på att man spelar som två lag i matcher om cirka tio minuter där lagen har tydliga mål. Exempelvis finns det flera klassiska lägen där man ska döda flest motståndare, uppblandat med lite annorlunda varianter såsom Cranked, där man blir snabbare efter att man haft ihjäl en motståndare med bieffekten att man dör om man inte dödar ytterligare en motståndare inom 30 sekunder. För att ta sig an dessa mål och övermanna motståndarlaget kan man skräddarsy sin soldats utrustning och förmågor till att passa ens eget spelsätt. Och för att kunna göra det måste man tjäna in poäng i matcherna.

CoD Ghosts 04

En stor skillnad för den vane Call of Duty-spelaren är att man istället för att ha 3 stycken perks har fått 8 öppningar där perks kan placeras efter tycke och smak. Varje perk tar 1-5 öppningar i anspråk beroende på hur stor inverkan de har. Om man inte känner för att ha granater och extravapen med sig kan man, på Black Ops II-manér, välja bort dem till fördel för 3 extra perköppningar. Något som de däremot inte har tagit vidare från Black Ops II är Scorestreak-systemet. Nu är man istället tillbaka på Killstreaks, vilket innebär att man får en belöning när man har dödat ett visst antal motståndare. Detta gör att det blir väldigt mycket ”Every man for himself”, istället för genomtänkt och strukturerat lagarbete som det i bra stunder kunde bli i Black Ops II där man fick denna sorts belöning av att gynna laget som helhet. Belöningarna kommer i många olika utföranden varav flertalet är smått klassiska. En av de nya är att man, efter fem kills, får en hund som följer efter och skyddar en.

Utöver det klassiska onlineläget som bjuds på i Ghosts finns även ett läge som heter Sqauds, där man skapar en egen trupp som går upp i matcher mot AI-styrda spelare. Man ska skapa en mångsidig trupp som klarar av allt motstånd och på så sätt även tillgodogöra sig erfarenheter och erfarenhetspoäng som man kan använda sig av i de vanliga onlinematcherna.

Spelläget som heter Extinction, har hämtat mycket inspiration från de zombienivåer vi sett i Black Ops-serien. Upp till fyra spelare med olika specialiteter slåss mot enorma mängder rymdvarelser som har byggt bon i marken. Ens uppgift är att borra sönder alla deras bon och sedan ta sig därifrån – en uppgift som kan låta enkel nog men är desto svårare. Som i zombiebanorna börjar man med riktigt dåliga vapen för att sedan tjäna ihop tillräckligt med pengar för att köpa bättre varianter. På samma sätt som när man spelar mot andra spelare går man även upp i nivå, vilket låser upp helt nya egenskaper för ens soldat. Mitt intryck är att det är ett alldeles för oklart upplägg, vilket även drabbade zombienivåerna i Black Ops II. Jag hade uppskattat det mycket mer om de inte hade haft så tydlig inspiration från Treyarchs skapelse, eller om de gått tillbaka till rötterna med ett enklare system och mindre, mer stämningsfulla, banor.

CoD Ghosts 03

I vanlig ordning när det kommer till Call of Duty-spelen så är onlinedelen det som får spelarna att dröja kvar. Det är lika bra som det alltid är när Activisions flaggskepp hissar sina segel och det finns helt klart potential att döda hundratals timmar för spelare med beroendepersonlighet. Men själv kan jag inte annat än känna mig trött på detta vid det här laget. Det sorgliga är att Activision antagligen inte kommer ha anledning att förändra Call of Duty-formulan på många år, det är trots allt en riktigt stabil grund det står på.

November visar sig gång på gång vara den viktigaste månaden för alla oss som håller tv-spel högst av alla sorts kulturyttringar. Just november 2013 kommer att ha ett genomsnitt på över 2 spelsläpp varje dag vilket utgör en rejäl stressfaktor för alla oss som vill testa så många olika spel som möjligt. Bland flera andra stortitlar hittar vi de, år efter år, mest efterlängtade spelen i mastodontserien Call of Duty. Efter tredje delen i sin, till en början, hyllade Modern Warfare-serie kunde man tänka sig att de gamla rävarna på Infinity Ward skulle vända på klacken och skapa något helt…

Review Overview

Betyg

60

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.