Call of Duty: Black Ops III: Awakening

Det är dags att plocka upp vapnen igen. Plikten kallar; jag måste ut i strid. Framför mig har jag ett antal nya slagfält på vilka det en gång för alla ska bevisas vem som har spelat mest Call of Duty.

Awakening är det första av fyra DLC-paket till Call of Duty: Black Ops III som kommer att släppas under de åtta kommande månaderna. Det är ett klockrent sätt för en av världens största spelserier att hålla sig ständigt levande i varje spelares medvetande. Om du inte blir bombarderad med reklam för nästa spel i serien kan Activision i alla fall se till att reklamen för deras DLC aldrig slutar påminna dig om hur gärna du vill skjuta någon främling i dennes polygonhuvud. Varje DLC kommer, i vanlig ordning, att innehålla fyra nya multiplayerbanor och en ny zombiebana och när jag nu har fått ett smakprov av vad de har att erbjuda ska jag självklart dela med mig med av både insikter och åsikter.

black ops 3 awakening gauntlet map tips_feature

Gauntlet är min absoluta favorit av de nya banorna. Det är ett område för militära övningar av alla sorter vilket innebär att olika sorters miljöer ryms på ett ganska litet område. Som alla CoD-kartor är grunden till Gauntlet ett tre-korridorssystem. Skillnaden är bara att varje korridor här är 100% olik de två andra. Åt ena hållet ligger en tight stadsmiljö, åt andra hållet ligger ett prunkande djungellandskap och i mitten ett kargt arktiskt fält omringat av faror. De olika miljöernas olika utseenden är inte egentligen det viktiga utan det som gör banan så bra är vad miljöerna tillåter i nivådesignen. Varje korridor passar olika spelare olika bra och trots att det känns gimmick-artat vid det första mötet lyckas Gauntlet leverera på flera nivåer.

Call_of_Duty®__Black_Ops_III_20160201195848

I Splash har militärerna hamnat i ett nedlagt vattenland och får ta nytta av avstängda vattenrutschkanor och (ganska tråkiga) undervattenstunnlar i jakten på vinsten. Det är en härligt detaljerad och sprudlande miljö som verkligen känns annorlunda från det mesta i CoD. Tyvärr erbjuder den mycket mindre än vad jag först trodde. Ofta ser miljöerna som ligger utanför banans kanter mer intressanta ut än mycket av det som ligger där innanför och det blir ofta smärtsamt tydligt att Treyarch inte riktigt har koll på hur de ska uppmuntra till, eller ens hantera, dubbelhopp och väggspringande.

Call_of_Duty®__Black_Ops_III_20160201234959

Rise centreras kring en stökig byggarbetsplats. Kring grunden av ofärdiga höghus vimlar det av små militärer. Alla maskiner och oinstallerat byggmaterial blir bra skydd mot fiendeeld och den ofärdiga interiören blir lätt en dödsfälla för den oförsiktige spelaren. Det är en klassisk Call of Duty-karta både i stil och funktion och den bjuder inte på något riktigt speciellt. Den trista undervattens-USPen från Splash återkommer även här men känns ännu mer påklistrad och onödig.

Call_of_Duty®__Black_Ops_III_20160201210203

Skyjacked är en nyversion av favoriten Hijacked från Blops 2. Även om Hijacked utspelades på en yacht och Skyjacked utspelar sig på något slags luftskepp så är de två banorna ruskigt lika varandra. Det är en väldesignad bana på vilken en oinspirerad nivådesigner har krystat in lite olika ställen för väggspringande. Banan är ganska liten och är egentligen den som är allra tightast av alla de nya kartorna vilket är anledningen till att originalet snabbt blev något av en klassiker.

Zombies-noscale

Eisendrachen är namnet på den nya zombiebanan. I ett stort meddeltidsslott härjar fyra automatvapenbestyckade galningar runt i hopp om överlevnad under apokalypsen. Det snöbeklädda berget är rakt igenom stämningsfullt och även om man alltid bär med sig en känsla av hopplöshet är det nervkittlande att klura ut det där nästa steget i kedjan som ska binda ihop hela händelseförloppet. Jag längtar nästan alltid tillbaka till den lilla stugan i World at War, men det går inte att inte gilla denna banan. Det finns ett till synes ändlöst antal hemligheter att hitta och tillsammans med vänner är detta, som vanligt, skitskoj.

Det är kanske en väldigt tråkig slutsats, men om du fortfarande spelar eller vill spela mer Black Ops III, köp Awakening. Personligen är jag inte särskilt imponerad av vad det erbjuder, men det är ju iallafall roligt att spela. Det är i stort sett mer av samma och gör väl varken till eller från i det stora hela, men om du behöver mer CoD, då finns Awakening här – bara för dig.

Det är dags att plocka upp vapnen igen. Plikten kallar; jag måste ut i strid. Framför mig har jag ett antal nya slagfält på vilka det en gång för alla ska bevisas vem som har spelat mest Call of Duty. Awakening är det första av fyra DLC-paket till Call of Duty: Black Ops III som kommer att släppas under de åtta kommande månaderna. Det är ett klockrent sätt för en av världens största spelserier att hålla sig ständigt levande i varje spelares medvetande. Om du inte blir bombarderad med reklam för nästa spel i serien kan Activision i alla fall…

Review Overview

Betyg

60

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.