Call of Duty: Black Ops Cold War – Beta

Black Ops Cold War (BOCW) är Call of Dutys (CoD) bästa betasläpp någonsin. Drivor med spelare kastade sig över möjligheten att köra den multiplayerfokuserade förstapersonsskjutaren. Trots glitchar och felbalanserade vapen, som inte borde höra en beta till, var det en stor framgång.

CoD:BOCW favoriserar rörlighet, förmågan att sikta och utföra uppdraget. För de som grottat ner sig i CoD Modern Warfare och främst Warzone upplevs CoD:BOCW som rappt och intensivt.  Betan bjöd endast på ett begränsat antal vapen, 22 stycken, som med stor sannolikhet kommer utökas till 13 november då hela spelet släpps.

För den som inte följt CoD:BOCW i detalj har även en alfa-test genomförts exklusivt på PS4 och Playstation får ett tidsexklusivt spelläge i Onslaugt i ett års tid. I Onslaught samarbetar två spelare med att undersöka anomalier som stänger in dem i specifika zoner där de måste slåss mot horder av zombier. Spelläget kommer utspela sig på spelets multiplayer-banor och en mystisk ”sfär” stänger in spelarna i ett avgränsat område av banan, som sedan kommer förflyttar sig när de dödat tillräckligt många zombier. Svårighetsgraden ökas med varje våg av fiender som besegras.

Det som ingick i Beta-releasen var traditionell 6vs6 multiplayer, VIP Escort mode, 12vs12 Combinded Arms och det nya spelläget Fireteam: Dirty Bomb. Rankingsystemet är samma system som i Warzone med möjligheten att skapa sina egna vapenklasser. En förbättring i vapenklasser är att weaponsmith, som används för att ändra tillägg på vapen, har kompletterats och därmed förbättrats med procentsatser som visar hur ditt tillägg påverkar till exempel den rörlighet. I Warzone är det väldigt svårt att få en känsla på hur för och nackdelar av tillägg påverkar i spelet.

Jag testade CoD:BOCW betan på PC och vi börjar med det som är bra. Gameplay är riktigt bra. Det är intensivt  och känslan i spelet är riktigt riktigt bra. Det första som slog mig är hur mycket bättre ljudbilden är jämfört med Warzone. Grafiken har en mjukare framtoning är Warzone, med mer färger och en touch av serieteckning utan att mista realismen. En förlängning av tidigare Black Ops-spel och jag har inget att klaga på.

Det spelläge som jag spelade mest var Fireteam: Dirty bomb eftersom det är helt nytt. Du spelar i lag med 3 andra och det gäller att samla radioaktivt material ur lådor eller från fienders prylar för att fylla på 20 enheter i en smutsig bomb. Väl full gäller det att detonera den och då sprids radioaktivt material i ett omgivande område. Det finns fem platser på kartan att fylla på smutsiga bomber på och poäng ges för påfyllnad, detonation och givetvis eliminerade av fiender. Mest poäng vinner.

Spelläget är otroligt intensivt och ett koordinerat och samspelat lag har stora fördelar kontra om du kör solo. Combined Arms var också kul, men uppenbart främst där för att konkurrera med Battlefield-serien. Fick känslan att 6vs6 fått sitta i baksätet även om det är CoDs främsta gren vilket jag hoppas får sin rättmätiga plats när spelet släpps.

Det som var dåligt var att motståndare kan använda samma karaktärer som en själv vilket gör det omöjligt att skilja vän från fiende mer än på färgen på namnet över karaktären. Visst det kanske är en läroprocess, men det skulle underlätta enormt om olika lag hade begränsat tilldelning på valbara karaktärer.

Det andra som är dåligt är SBMM, skillbased match making, som är under all kritik i betan eller om vi ska vara helt ärliga fungerar inte alls. Det är lotto om du hittar en balanserad match. Lägg därtill att prickskyttegevären är alldeles för bra och på tok för enkla att använda. Du kan bli skjuten när du siktar men det påverkar inte var du siktar. Om inte det justeras till släppet kan de byta namn till Black Ops Sniper War.

När vi ändå är inne på ämnet så är spelutvecklarna Treyarch inte kända för att få träffbilden rätt på hitboxes i sina spel. Det upplevs vara kvar i CoD:BOCW där vapen som borde döda på tre skott kräver ett helt magasin. Slutligen är killstreaks alldeles för enkla att få och väl du fått dem är de inte tillräckligt bra. Det skulle vara tvärt om om jag fick bestämma.

Något som jag vet har diskuterats är rankingsystemet och utvecklingstakten du har i det. Under betatestet tog 8 timmar av tiden att bara ranka upp ett enda vapen för att testa alla tillägg och såklart vill man testa allt. De som spelar Warzone är vana med detta. Samtidigt förstår jag att irriterar när tiden för betatestet är så begränsat. Det som kanske är mer intressant är att det inte ännu är spikat hur rankingsystemet kommer fungera, vilket är tankeväckande med tanke på att den 11 november inte är långt borta. Polerar Treyarch bort missarna och småproblemen BOCW som vi upplever i Betan kommer det vara ett fantastiskt kul spel att ägna tid på.

Black Ops Cold War (BOCW) är Call of Dutys (CoD) bästa betasläpp någonsin. Drivor med spelare kastade sig över möjligheten att köra den multiplayerfokuserade förstapersonsskjutaren. Trots glitchar och felbalanserade vapen, som inte borde höra en beta till, var det en stor framgång. CoD:BOCW favoriserar rörlighet, förmågan att sikta och utföra uppdraget. För de som grottat ner sig i CoD Modern Warfare och främst Warzone upplevs CoD:BOCW som rappt och intensivt.  Betan bjöd endast på ett begränsat antal vapen, 22 stycken, som med stor sannolikhet kommer utökas till 13 november då hela spelet släpps. För den som inte följt CoD:BOCW i…

Review Overview

Betyg

80

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.