Call of Duty Black Ops 4 (PC)

Det senaste Call of Duty spel jag spelade var Black Ops 2 som var den nionde delen i spelserien sedan tog jag en paus och när jag nu återvänder så är vi på del femton. Efter Black Ops 2 så kände jag mig väldigt mätt på serien men eftersom Treyarch spel har varit mina favoriter i serien så känd ejag att det nu var dags att ge det en ny chans. Eftersom jag har ganska begränsad tid till att spela så har jag tagit hjälp av min vän Petter som har skrivit om spelets Mutiplayer del medans jag har tagit mig an Zombies och det nya spelläget Blackout. Vi börjar utan vidare krusiduller med det sistnämnda.

Blackout

Blackout är det spelläge som jag var absolut mest intresserad av innan spelet släpptes, jag skulle nog till och med säga att jag inte ens hade funderat på att recensera Black Ops 4 om det inte hade varit för det. Varför vet jag egentligen dock, jag har nämligen aldrig spelat PUBG och Fortnite avinstallerade jag efter två dagar. Men så fort jag såg mina favoritkanaler på YouTube lägga upp sina första videos med Blackout gameplay så var det något som lockade.

Om någon läsare mot förmodan inte är bekant med spelläget Battle Royale så kommer här en snabb genomgång. Ett stort antal spelare fördelas på något vis ut över en enorm bana med väldigt begränsad eller ingen utrustning. Under spelets gång så blir området du kan vistas på mindre och mindre och ditt mål är att samla på dig vapen och utrustning och stå som sista överlevande spelare eller lag.

I Black Ops 4 så slåss man antingen 88 spelare alla mot alla eller 99 spelare i lag om 2 eller 4. Du anländer till matchen med flygplan som flyger i en rak linje över hela banan och du väljer själv när du ska hoppa ur planet för att med hjälp av wingsuit leta upp den bästa landningsplatsen. Wingsuiten kan även användas under matchen om du hittar en hög nog plats att hoppa ifrån. Banan är stor, den största som någonsin funnits i ett Call of Duty spel med god marginal och den erbjuder god variation på olika typer av områden. Delar av banan är även uppbyggd att efterlikna ikoniska banor från de tidigare spelen, plockade ifrån både multiplayer och zombies så har du spelat något tidigare Black Ops så kommer du känna igen dig på vissa ställen av banan direkt.

Så än så länge låter det bortsett bandesignen som ungefär vilket Battle Royale spel som helst, vad är det då som får Blackout att sticka ut. För det första, Zombies, det finns inte bara platser från zombiesläget det finns faktiskt även zombies på banan. Om du dödar alla zombies på en plats så kommer du att belönas med en mysterybox med utrustning och kraftfulla vapen från zombiesläget. Men du får även vara beredd på att så fort någon annan hör att du är i full fart med att meja ner odöda så kommer de utnyttja tillfället till at försöka döda dig eller vänta tills du dödat alla zombies och då försöka stjäla din belöning.

Perks är en annan del som har varit en självklar del av Call of Duty sedan spelets fjärde del. Dessa finns även med i Blackout men fungerar här lite annorlunda. Du finner dem utspridda över banan i gröna lådor och de ger dig olika färdigheter som möjligheten att höra fotsteg bättre, röra dig tyst, tåla mer skada från granater osv. Effekten varar dock inte hela tiden utan i 2-4 minuter beroende på Perk. Du väljer själv när du vill aktivera dem och du kan använda hur många som helst samtidigt, de tar dock upp en plats i din ryggsäck och när de är aktiverade kan du inte slänga ifrån dig dem.

De som spelat Black Ops 2 kommer snabbt att känna igen det här stället.

Tempot i Blackout är lagom växlande då man själv kan avgöra om man vill försöka landa långt ifrån de populära områdena och leta utrustning i lugn och ro eller rakt ner i smeten för att försöka få några kills på en gång. Balansen är överlag också bra mellan de olika vapnen och utrustningen bortsett från den högsta nivån av skyddsvästen som känns lite för stark. Spelet flyter överlag mycket stabilt även på min PC som definitivt inte är något prestanda monster. Det finns dock en del fel som behöver åtgärdas, det första är lootsystemet. Det funkar bra i början när man bara försöker plocka på sig allt man ser men i slutet av matchen så blir det gärna krångligt när man försöker byta ut saker man har mot saker i någon annans ryggsäck. Byter du ut något i så hamnar nämligen dina grejer på marken precis bredvid och det är väldigt lätt att plocka upp fler grejer eller råka byta ut sitt vapen mot något man egentligen inte ville ha. Det mest kritiska som behöver ses över är dock nätkoden. Under betan så visade det sig i tester att Blackoutservrarna hade en tickrate på endast 10hz, det är på tok för lite i ett multiplayerspel av den här typen. Till release så hade tickraten ökats till 20 vilket och även Multiplayern låg på 20 trots att den hade 60 under betan. Den senaste patchen drog upp tickraten till 30 men det är fortfarande för lågt för ett såhär pass snabbt spel.  Man ofta blir skjuten bakom hörn eller är död innan man hunnit reagera på att någon började skjuta, för att sen se på killcamen att du egentligen kollade på din motståndare innan denne började skjuta.

Överlag så har jag för det mesta haft väldigt roligt med Blackout även om det kan vara ett väldigt frustrerande spelläge de gånger man råkar landa för nära en motståndare och blir dödad innan man ens hittat ett vapen eller har tagit fram till de 10-20 sista överlevande för att plötsligt bli skjuten av någon som suttit och tittat mot samma dörröppning sedan rundan började.

Inte min bästa landning. Och nej det gick inte att ta sig uppåt så det var inget annat att göra än att kasta sig ner mot en säker död.

Zombies

Dräpande av de odöda infördes för första gången i den femte delen av Call of Duty serien i form av ett gömt spelläge som låstes upp när du hade klarat ut kampanjen. Utvecklarna Treyarch hade slängt in spelläget mest som en kul grej, föga anandes att det skulle komma at bli den del av spelet som starkast definierar Treyarchs delar i spelserien. Treyarchs nästa spel i serien var det första Black Ops och denna gång var det inte längre frågan om något extraläge för skojs skull. Nu fanns Zombies med som en egen del från början som dessutom utökades med en ny bana varje gång det släpptes en ny expansion.

Zombiesdelen av Black Ops 4 hade utan tvekan kunnat säljas som ett eget spel och det finns gott om Call of Duty spelare som bara spelar Zombies och är fullständigt ointresserade av de andra spellägena. Jag är dock inte en av dessa spelare. Jag spelade en del Zombies i det första Black Ops men i Black Ops 2 rörde jag det aldrig. Jag har dock försökt spela tillräckligt mycket Zombies i Black Ops 4 för att bilda mig en uppfattning om spelläget.

Att det har hänt en del sedan sist jag spelade Zombies är det ingen tvekan om. I det första Black Ops så skeppade spelet med endast en Zombies bana och det fanns ingenting att göra utanför matcherna. I Black Ops 4 så finns det 3 banor redan från början och platserna är väldigt varierade med en bana som utspelar sig på ett mentalsjukhus, den andra på en gladiatorarena och sist men inte minst på Titanic. Du kan även spela som fyra olika klasser som du kan skräddarsy efter din spelstil med utrustning och färdigheter som du låser upp desto mer du spelar.  Man låser även upp utrustning och olika camos till sina vapen desto mer man spelar med dem.

Själva upplägget under matcherna är dock exakt likadant som sist jag spelade, du och 3 andra spelare ska överleva vågor av zombies som blir starkare och fler desto längre du överlever och under spelets gång springer du runt och uppgraderar till bättre vapen, låser upp dörrar för att ta dig längre in på de stora banorna och letar efter ledtrådar för att ta dig förbi låsta passager som inte går att köpa sig igenom.

Om du har gillat Zombies tidigare så kommer du definitivt att göra det nu med men om du likt mig inte var riktigt såld på det innan så lär inte Black Ops 4 ändra på det.

Jag lämnar nu över till vår gästskribent Petter Nergård och hans tankar om spelets multiplayerdel.

Multiplayer

Jag har inte spelat ett Call of Duty spel på 8 år, har sett spelen komma och gå men inte känt något sug eller behov att spela dem. Så var även fallet med Black Ops 4, men så plötsligt fick jag frågan om att hjälpa Alexander med en recension av spelet och utan vidare eftertanke svarade jag ” Ja absolut!”.

Jag har inget principiellt emot CoD, verkligen inte. Jag minns fortfarande hur grymt jag tyckte Cod 4 Modern Warfare var. Antalet timmar multiplayer jag spelat på både Modern Warfare och Modern Warfare 2 är en siffra man kanske inte redovisar på första dejten. Jag spelade även igenom hela första Black Ops och en del multiplayer men fastande då inte som jag gjort tidigare, exakt varför vet jag inte och det är väl egentligen inte relevant. Vad som är relevant att veta är i alla fall jag inte spelat CoD sedan 2010, värt att ha i åtanke är också att mitt uppdrag endast varit att försöka recensera multiplayer delen av Black Ops 4, alltså inte Blackout eller Zombies
Så hur känns det då att återvända till spelserien åtta år senare?

Bekant men ovant skulle jag vilja sammanfatta det som. Banorna känns bekanta, och då menar jag inte bara de som är tagna från de tidigare spelen utan även de som är nya för Black Ops 4. Det krävs inte mer än ett par matcher på samma bana för att jag ska förstå vart merparten av striderna kommer att ske och för att jag ska hitta runt banorna. Layouten på banorna känns helt enkelt bekant från CoD som jag minns det, vilket inte är negativt. Det är enkelt att hitta och förstå, miljöerna är varierade och banorna känns rättvisa. Har än inte upplevt att någon bana erbjuder något speciellt övertag beroende på vilken sida man startar.

Även gameplayen känns bekant, karaktärerna springer, hoppar, siktar och skjuter så som jag minns att de gjorde i CoD spelen. Tempot är nog även det ganska likt men ack så ovant för mig. Det går fort, väldigt fort, man rör sig, siktar, skjuter, och spawnar snabbare än vad jag är van vid.
Jag ska ärligt säga att jag känner mig lite vilsen i detta tempo, det känns nästan stressigt ibland.

Först lite kort om multiplayer delens upplägg. Det finns åtta olika standard spellägen samt fem hardcore lägen bland dessa hittar vi gamla klassiker som Team Deathmatch, Domination och Search And Destroy, det finns några nya (i alla fall för mig som inte spelat CoD på åtta år) variationer på de klassiska lägena och ett läge som i mina ögon sticker ut mer från tidigare CoD spelen, Heist. I multiplayern väljer man mellan tio olika karaktärer att spela som, alla med olika specialiteter och specialutrustning. Du har i början bara några färdiga loadouts att välja mellan men efter ett par nivåer upp kan du bygga din egen loadout. Du väljer vapen, perks och utrustning. Allt eftersom erfarenhetspoängen trillar in låser du upp nya saker och ju mer du använder varje puffra desto mer modifikationer låser du upp till den.

Jag upplever de flesta spellägena som ganska ytliga, det är allt för ofta samma sak. Spring järnet, skjut allt du kan, förhoppningsvis dräpa en, eller två eller tre eller kanske vid fåtalet tillfällen några till fiender för att sen bli skjuten, inte allt för sällan i ryggen av en fiende som då precis spawnat på den sida av kartan du precis kom ifrån. Spawna in igen mindre än två sekunder efter du dött och med lite tur är det nu du som är bakom fienden. Visst det går fort, och ja det är mycket action och bitvis är det ganska kul. Men för mig blir det fort enformigt, det finns inget djup, det lönar sig aldrig att lugnt och metodiskt försöka ta sig runt fienden, eller att försöka försvara en viss zon med ditt prickskyttegevär, nej det enda gångbara sättet är att hela tiden springa järnet, skjuta järnet och hoppas att ingen spawnar bakom dig. Ibland vill jag spela på det här sättet och väljer då att göra det, men här känns det som att det valet tagits från mig. Spelar jag inte i 110 % tempo så är jag hjälplöst levande kulfång och kroniskt sist.

Först när jag provade spelläget Heist, som är betydligt lugnare än övriga spellägen, kände jag mig bekväm igen. Heist spelas i rundor där man har en viss summa pengar att handla vapen och utrustning för. Det finns en säck pengar som ska plockas upp och föras till en extraction point, lyckas man komma undan med pengarna eller eliminera hela motståndarlaget vinner man rundan. Först till tre vinner matchen. Dör du med ditt dyra prickskyttegevär får du vänta till nästa runda om inte någon av dina lagkamrater lyckas hjälpa dig upp. Tempot blir som sagt långsammare, man rusar inte runt lika handlöst när man får vänta till nästa runda om man dör. Spelandet blir mer taktiskt, man blir mer beroende av sina lagkamrater, man får tänka efter ”vart kan motståndarna komma, vilken väg är bäst för dem, vart går jag för att överlista och besegra dem”. I Heist tillför mina lagkamrater faktiskt något, inte som i övriga spellägen där de som bäst kan dö precis framför mig och därmed ge en fingervisning om vart fienden finns.

Jag kan inte säga annat än att spelet är välgjort, spelkontrollen är bra, vapenkänslan är bra, banorna är väldesignade, de olika karaktärerna erbjuder olika specialiteter som främjar olika vapen och utrustning. Vapenutbudet och möjligheterna att modifiera puffrorna är även det bra om än designen på några av puffrorna sticker lite i mina ögon. Vapenbalansen är överlag bra och puffrorna erbjuder olika egenskaper, visst märker man ibland att några puffror är överrepresenterade när man får se killcamen från när man dog, men vapenbalansen brukar inte vara huggen i sten och det är inget som verkligen sticker i ögonen.
Det är inte ett dåligt spel, det är ungefär vad jag hade förväntat mig och vad jag mindes av CoD. Däremot är det inte min typ av spel men gillar man den snabba och intensiva spelstil som i alla fall jag förknippar med CoD så kommer man inte bli besviken.

Medvetet så har jag undvikt att spela Blackout innan jag skrivit merparten av den här texten för att inte influeras eller påverkas av det spelläget, men jag kan utan att ha provat se hur det spelläget kan tillföra det djup jag saknar i den vanliga multiplayern.

Sammanfattning

Black Ops 4 är i de flesta avseenden mycket av samma som seriens tidigare delar men med tillräckligt mycket nyheter för att ändå stå ut gentemot tidigare delar. Har du inte varit ett fan av serien tidigare så lär Black Ops 4 inte ändra på det, och har du gillat tidigare delar i serien så lär du även gilla Black Ops 4. Det enda som vi kan se som ett undantag till detta är om du är en inbiten Battle Royale spelare som är sugen på något nytt, i så fall kan det vara värt att skaffa spelet för Blackout även om du normalt inte gillar Call of Duty.

 

Det senaste Call of Duty spel jag spelade var Black Ops 2 som var den nionde delen i spelserien sedan tog jag en paus och när jag nu återvänder så är vi på del femton. Efter Black Ops 2 så kände jag mig väldigt mätt på serien men eftersom Treyarch spel har varit mina favoriter i serien så känd ejag att det nu var dags att ge det en ny chans. Eftersom jag har ganska begränsad tid till att spela så har jag tagit hjälp av min vän Petter som har skrivit om spelets Mutiplayer del medans jag har tagit…

Review Overview

Betyg

70

About Alexander Alfonsson

Alexander Alfonsson
Född och uppvuxen i Norrtälje numera Värmlänning. Född nörd men fick en infall att bli Viltmästare som resulterade i gymnasiegång i Forshaga men slutade med fru och barn i Töcksfors. Inbiten filmsamlare och förhållandevis nybliven cineast under upplärning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com