Call of Cthulhu Sverige

Call of Cthulhu som rollspel har funnits i nästan 40 år vid det här laget och var ett av de första skräckrollspelen som kom ut på marknaden. Ursprungsspelet är ute på sin sjunde utgåva och det är också den som nu har översatts och försvenskats till Call of Cthulhu Sverige. Här skall vi titta närmare på ett par av böckerna som har släppts och vad de innehåller.

Men vi börjar med en historielektion. Call of Cthulhu bygger på H. P. Lovecrafts böcker som han skrev under 20- och 30-talet och är en mörkare version av vår värld. Här finns det gamla gudar som ligger i dvala, onda kulter som vill väcka dem till liv och att titta för länge ner i avgrunden leder till galenskap. Just galenskap är ett ledande tema. Oftast i Lovecrafts böcker var saker för otäcka och fasansfulla för en vanlig dödlig att förstå vilket ledde till att folk blev galna.

H. P. Lovecraft

Själva rollspelet utspelar sig också under denna tid. Det är 1920-tal i Sverige. Sverige går ifrån att vara en fattig del av norra Europa till en stark exportstat. De är det första moderna årtiondet i landet. Utvecklingen framåt sker i snabb takt. Kvinnor har visserligen rösträtt men är fortfarande dominerat hemma med barnen. Fattigdomen är utbredd och de stora industrierna dominerar städerna. Men det är ett samhälle i förändring, den gamle adeln är på väg bort, borgarna växer sig starka, facket har mer och mer makt och socialdemokraterna är på väg att bli det maktcentra de kom att var under hela 1900-talet.

Men det är fortfarande ett årtionde där det gamla delvis finns kvar. Uppe i norr pratades det om att jättelika monster går på samernas marker, äldre adelspersoner har hemliga kulter som tillber sådant som borde ha glömts bort för länge sedan och SF göra film på den beryktade pjäsen kungen i gult. Välkommen till Call of Cthulhu Sverige.

Väktarens handbok är 384 sidor hårdpärm för den som vill vara spelledare. Låt mig börja med att säga att produktionsvärdet är superbt här. Hela boken känns snyggt utformade och läsvänlig. Den bjuder in mig som läser och gör det enkelt att hitta det jag vill ha. Märks att tid har lagts ner här. Jag har både spelat och spellett Call of Cthulhu tidigare men min erfarenhet är ifrån den femte utgåvan som kom tidigt 90-tal. Boken börjar med att gå igenom H. P. Lovecraft och Cthulhusmyten så att även nya spelledare kan kännas sig familjära med den. Sedan kommer ett ganska lång genom av hur du skapar en utredare (spelets namn för spelarna), vilka färdigheter som finns, hur du använder dem och hur spelsystemet fungerar. Även regler för strid gås igenom. Sedan kommer ett längre kapitel om sinneshälsa som kanske är det viktigaste i spelet. Oftast dör du inte utan blir galen. Efter det kommer att kapitel om magi. Detta är ungefär 40 % av boken.

Call of Cthulhu använder sig av Basic Role-Playing system som Chaosium (som publicerade spelet i USA) utvecklade. I Sverige känner vi mest igen det ifrån Drakar och Demoner. Ett relativt enkelt system som fokuserar på att rulla en hundrasidig tärning och komma under det givna värdet. Ett stort fokus läggs här på färdigheter, sinneshälsa och magi som i Call of Cthulhu är minst lika viktiga som strid. När man slåss är det oftast mot monster som tål mycket mer än en liten människa och oftast behövs alternativa metoder för att klara det hela. Reglerna är enkla men ger också tillräcklig mycket djup för att skapa intressanta stunder för spelarna. Framförallt uppskattade jag reglerna för Sinneshälsa. Här fanns gott om saker att hantera den psykiska ohälsa som spelarna garanterat kommer råka ut för.

Resten av boken riktas till dig som skall spelleda. Ett större kapitel avhandlar just konsten att spela och ger tips och råd till både nya och gamla spelare hur man på bästa sätt skapa en intressant spelsession. Här finns även råd för hur du bygger in själva skräckelementen och presenterar myten som Cthulhu bygger på. Det finns även avsnitt som avhandlar böcker som på något sätt innehållit denna mythos samt besvärjelser och artefakter. Kort och gott allting som behövs för att spelarna skall falla djupare ner i galenskapen men också hitta de saker som behövs för att kanske kunna rädda världen.

En 90 sidor lång sektion avhandlar alla typer av monster, odjur och gudar som spelarna kan tänka sig stöta på under sina bravader. Och sedan får vi även ett längre samt två kortare äventyr för att kunna starta er kampanj. Så det här är riktigt bra måste jag säga. Denna bok ger mig verkligen allt jag vill ha som spelledare. Det jag verkligen gillar är att med sina nästa 400 sidor behöver jag inget mer för att komma igång.

Vidare till utredarens handbok. Detta är boken för dig som skall spela Call of Cthulhu. Den innehåller det mesta som behövs för att skapa en ny karaktär men även information om världen och Sverige under 1920-talet. Låt oss undersöka boken lite närmare.

Först ut är hur du skapar en utredare. Nästan samma material som i Väktarens handbok men denna går lite mer på djupet framförallt vad det gäller yrken. Drygt 60 av bokens sidor dediceras till skapandet av en karaktär och den går in på detaljer som också bygger bakgrund och skapar en levande person, här finns också unika svenska yrken som flottare och agitator. Sedan ges också fokus till saker som är unika för 1920-talet och kanske svårt för en person idag att ha kunskap om, som utbildningsnivåer eller tillgång till pengar. Efter det får vi ett kapitel som handlar om utredningar och ger spelarna tips på hur det skall genomföras sina utredningar och vad som kan behövas för att kunna besegra ondskan i spelet.

Femte utgåvan som var min första inblick i spelet.

De nästkommande 70 sidorna är kanske de mest intressanta då de behandlar Europa och framförallt Sverige under 1920-talet. Vi får oss en ordentlig inblick i hur det ser ut med olika i Sverige. Hur städerna ser ut, politiken, industrierna, institutioner, kyrkan och så vidare. Dessa sidor ger oss en bra inblick i hur livet såg ut under denna period och både vad spelarna kan förvänta sig och hur de kan tänkas spela sina karaktärer. Det ger också spelledaren en bra inblick om hen inte har den kunskapen. Sedan kommer en sektion med spelartips för att se till att det blir bra stämning i gruppen och lite tips på hur man spelar på ett ”historiskt sätt”. Jag uppskattade denna del då många rollspel glömmer bort att alla spelare kanske inte är bekväma i hur man skall spela sina karaktärer och denna gav en hel del handfasta råd. Sedan kommer ett appendix med lite tabeller kring olika historiska händelser, hur långt tid det tar att genomföra resor och vad saker och ting kostade på denna tid.

Denna bok är nästan ännu bättre än Väktarens handbok med tanke på arbetet som lagts ner här. Informationen om Sverige på 1920-talet är verkligen gedigen. Jag får erkänna att jag hade dålig koll men efter att ha läst denna känner jag att jag kan spelleda och ge mina spelare en bra känsla för hur saker och ting fungerade under denna period. Och som spelare får du mycket material som underlättar både skapandet av en karaktär och sedan att spela denna.

Sist fick jag även det längre scenariot Den Gula filmen. Här arbetar utredarna på Filmstaden i Råsunda och är med i produktionen av en ny banbrytande film som spelas in med ett gult prisma. Men snart inser man att allting inte står rätt till. Gigantiska dekorer försvinner och skådespelarna uppträder konstigt. Har detta någonting att göra med kungen i gult? Ett äventyr som kan fungera som en bra bas för en ny spelargrupp. Man får en introduktion till både Call of Cthulhu och Stockholm under 1920-talet. Jag gillade äventyr och hur det var utformat. Framförallt att det också innehöll bakgrundsinformation om filmindustrin under denna tid för att lättare kunna skapa en bra stämning.

Så dags att summera. Call of Cthulhu Sverige var en mycket lyckad kickstarter kampanj förra året som drog in nästan en miljon kronor. Det märks att dessa pengar har använts väl för produktionskvalitén här är imponerande. Och böckerna är välskrivna och omfattande. Om du köper dessa två så har du mer än väl vad som krävs för att kunna spelleda i ett mörkt Sverige på 1920-talet.

Call of Cthulhu som rollspel har funnits i nästan 40 år vid det här laget och var ett av de första skräckrollspelen som kom ut på marknaden. Ursprungsspelet är ute på sin sjunde utgåva och det är också den som nu har översatts och försvenskats till Call of Cthulhu Sverige. Här skall vi titta närmare på ett par av böckerna som har släppts och vad de innehåller. Men vi börjar med en historielektion. Call of Cthulhu bygger på H. P. Lovecrafts böcker som han skrev under 20- och 30-talet och är en mörkare version av vår värld. Här finns det…

Review Overview

Betyg

100

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.