Call Girl

Mikael Marcimain, hyllad regissör bakom de formsäkra TV-serierna Lasermannen, Upp till kamp och den lite mer lättglömda Graven, gör med Call Girl sin första långfilm. Filmen som med Pernilla August i spetsen väver sin historia kring Geijeraffären och den koppleriverksamhet Augusts karaktär basar över.

Marcimain väljer att pendla mellan två historier. En om de prostituerade offren, med fokus på två unga flickor på glid som är välspelade av unga skådespelarna Sofia Karemyr och Josefin Asplund. Den andra om polisens arbete med att gräva i koppleriverksamheten och den politiska press som fanns på att låta det hela bero.

Det här skeendet i svensk historia är perfekt stoff för en svensk Zodiac. En film så transparent till verkligheten som det bara är möjligt. Något som jag – möjligtvis i min enfald – känner att Lasermannen lyckas med. Här fanns möjligheten att dra nytta av de dokumentära beståndsdelarna i form av TV-sändningar och politiska utspel som finns. Lyssna på P3-dokumentären om Geijeraffären för att få en försmak om vad vi hade kunnat få.

Som väntat med Call Girl så sitter hantverket. Marcimain vet hur man driver på en historia och Hoyte Van Hoytema fotar på alla cylindrar. Men det här är inte Geijeraffären jag får se. Det här är inte ens Sverige. Man har bestämt sig för att försätta filmen i ett fantasiland. Det här är ett parallellt universum utan Palme, Geijer eller den nerv som kom med Lasermannens äkthet. Magnus Krepper spelar en högt uppsatt politiker och jag går från att fundera på vilken relation han har till Palme, till att funderar över om han kanske spelar Palme för att tillslut inse att han spelar en sagostatsminister. Och att koppla ihop denna påhittade ”socialdemokratiska” statsministern med sexhandeln och genom det indirekt anklaga Palme för detsamma – det finns något som skaver i det.

Trots filmens förtjänster går det inte släppa att den slutar upp som en reklamfilmsfotad lek med 70-tals estetik i ett sagoland kallat Sverige. Och jag förstår inte anledningen till det. Till att man inte fokuserade på det som gjorde Lasermannen så lysande. Det kompromisslösa förhållandet till verkligheten. Geijeraffären innehåller nog med sprängstoff för ändamålet och en ”löst baserad” historia har vi redan fått i Mannen från Mallorca.

Precis som det inte är ovanligt att man hör den äldre generationen säga att de tittar på fotboll med ljudet avstängt i favör för radiokommentatorerna så är det samma sak här – Call Girl borde ses med ljudet avstängt och med P3-dokumentären på ljudspåret.

 

About Emil Ryderup

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.