The Brothers Bloom

The Brothers Bloom är Rian Johnsons ogenerade hyllning till svindlarfilmen. Det är inte utan att jag själv känner mig lite svindlad.

Bröderna Bloom, storebror Stephen (Mark Ruffalo) och lillebror som bara kallas för Bloom (Adrien Brody), har sedan tidiga år iscensatt svindlar. Stephen är arkitekten, medan Bloom är utföraren, som skall få måltavlan att svälja betet. I en riktigt bra svindel, enligt Stephen, får alla vad de vill ha, även de som blir lurade. Därför är varje svindel noggrant planerad, offren lockas steg för steg in i fällan innan snaran dras åt. En spektakulär final överväldigar offret och undanröjer alla misstankar om fult spel.

Efter att ha levt svindlarlivet i 25 år är Bloom slutkörd. Han klarar inte längre av att leva sitt liv som en karaktär i Stephens ständiga rollspel. Han vill uppleva något verkligt, uppleva ett oskrivet liv och lämnar därför sin bror. Efter tre månader söker Stephen upp Bloom, och övertalar honom att de skall göra en sista bluff tillsammans. Stephen, Bloom och Bang Bang (Rinko Kikuchi), gruppens kvinnliga medlem, siktar in sig på Penelope Stamp (Rachel Weisz). En ensam, vacker, uttråkad och förmögen kvinna, som bara väntar på ett äventyr. Det äventyret består av antikhandlarna Bloom.

Jag har tidigare recenserat The Brothers Bloom i och med dess DVD-release 2009, min slutsats den gången var att den kanske skulle göra sig bättre vid en andra tittning. Tre år senare och en andra titt, är dock min inställning den samma. The Brothers Bloom är en film som inte når upp till sin potential, trots en intressant rollbesättning, snygg iscensättning och med några bra idéer. Ett stort problem med filmen är att den inte lyckas få mig emotionellt engagerad i någon av karaktärerna förrän mer än halva filmen har gått, och då är det nästan för sent. Vilket också leder till att själva poängen med den sista stora svindeln känns väldigt urvattnad, då den bygger på att vi känner med karaktärerna och deras livsöden.

Vid filmens premiär menade regissör Johnson, som också skrivit manuset, att tanken var att göra en karaktärsdriven film om en grupp svindlare, utan att lägga all tyngd på en klassisk sluttvist. Jag börjar dock fundera på om detta var en efterkonstruktion från Johnson, som när han såg slutresultatet insåg att det som manusmässigt såg helt lysande ut, inte alls kom fram lika bra på film. Det är nämligen så att hela filmen består av, vad som känns som, en oändlig radda av vändningar, med en i slutet uppenbar koppling till just sluttvisten. När tvist efter tvist läggs på hög, känns det som om filmen aldrig kommer ta slut, vilket är mer frustrerande än nyskapande. Det råder inga tvivel om att Rian Johnson är en kompetent filmskapare, men tyvärr så tycker jag inte att han lyckas ro i land detta, kanske överambitiösa, projekt.

 

The Brothers Bloom är Rian Johnsons ogenerade hyllning till svindlarfilmen. Det är inte utan att jag själv känner mig lite svindlad. Bröderna Bloom, storebror Stephen (Mark Ruffalo) och lillebror som bara kallas för Bloom (Adrien Brody), har sedan tidiga år iscensatt svindlar. Stephen är arkitekten, medan Bloom är utföraren, som skall få måltavlan att svälja betet. I en riktigt bra svindel, enligt Stephen, får alla vad de vill ha, även de som blir lurade. Därför är varje svindel noggrant planerad, offren lockas steg för steg in i fällan innan snaran dras åt. En spektakulär final överväldigar offret och undanröjer alla…

Review Overview

Betyg

40

About Erik Larsson

Hinner allt mer sällan hitta tid att se och skriva om film i den omfattning jag önskar, därför är jag numera ofta extremt selektiv i mina val av filmer, klämmer dock in en och annan mainstream-film för att inte helt tappa kontakten med vad som är aktuellt. Är en av grundarna till Filmfenix och driver även filmpoden Film(sökarna).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com