Boomerang!

Ett rättegångsdrama baserat på en tidningsartikel kring ett verkligt fall som blandar in de bakomliggande politiska aspekterna och ifrågasätter om det verkligen alltid är rättvisan som kommer i första hand.

Ett politiskt rävspel drar igång när polisen kör fast i jakten på den person som mördade en omtyckt präst i den lilla staden Bridgeport. Upprörda röster höjs om att den skyldige måste åka fast, borgmästaren vill se till att bli omvald och stor press hamnar på åklagaren Henry Harvey som har fallet på sitt bord. När en före detta soldat blir anhållen för mordet verkar bitarna falla på plats. Kanske faller de på plats lite för bra och Harvey börjar tvivla på att han kan gå till domstol, trots att allting verkar vattentätt. För inte kan väl en åklagare hävda att den åtalade är oskyldig?

Under andra halvan av 40-talet dök en trend upp i Hollywood där det det skulle vara semidokumentärt. Filmer fick gärna vara baserade på verkliga fall och följa händelseförloppet så autentiskt som möjligt, inte sällan med en voice over som för tankarna till journalfilmer. Både Call Northside 777 och The House on 92nd Street är bra exempel, men Boomrang! är förmodligen den som lyckas bäst. Dessutom gör man det ganska djärva draget att peka ett anklagande finger strax innan eftertexterna börjar rulla. Kanske är det ingen klockren Film Noir, men det finns tillräckligt mycket av det kärva för att den ändå ska förtjäna en plats i genren.

Att mysteriet kring vem som faktiskt mördade prästen inte är det viktiga blir ganska fort tydligt. När en halvtimme har gått har vi tillbringat större delen av tiden med att etablera vilka som har intressen i att mordet klaras upp och varför, snarare än att jaga ledtrådar. Fokus ligger istället på vilka krafter som påverkade rättvisan då och säkert även gör det idag. Pengar, makt och politik är betydligt viktigare än rättvisa. Tänk er en gammaldags och kraftigt förenklad spelfilmsversion av The Wire så är ni en bit på vägen. Samtidigt presenteras den med en mörk iskyla och ett krasst konstaterande upplägg som gör att den känns betydligt fräschare än vad den hade kunnat vara. Med exempelvis James Stewart i huvudrollen istället för Dana Andrews hade det garanterat blivit både sentimentalt, uppblåst och romantiserande kring rättvisa, men det slipper vi nu. Andrews må vara lite trist, men han har en naturlig kärvhet över sig som ger Boomerang! nödvändig svärta. Jag tycker även att dialogen är välskriven och lyckas undvika de fallgropar av klichéer som lätt kan dyka upp i den här typen av drama.

Tyvärr tycker jag filmen tar slut lite för snabbt och prydligt hopknutet. Det finns frågetecken kvar att räta ut och delar som gärna hade fått fördjupas lite mer än vad de gör. Med tanke på att den klockar in på under 90 minuter känns det snopet att de inte kunde stanna kvar en stund till och gräva vidare i konsekvenserna. Det är ju knappast så att den blivit för lång med tio minuter till. Sedan blir jag extremt trött av att se en pliktskyldig skildring av huvudpersonens hemmaliv, där en välartad hustru väntar, alltid redo att servera öl eller passa upp på sin viktige make. Med tanke på hur lite de scenerna tillför hade man kunnat trimma bort dem helt.

Utgåvan ingår i serien Fox Film Noir och var stundtals lite knepig att få tag i, men är precis som väntat väldigt trygg. Förutom att det sprakar till rejält på ljudspåret vid ett par tillfällen och det givetvis ligger lite skräp kvar i bilden, tycker jag den duger fint. Kommentarspåret med James Ursini och Alain Silver rekommenderas.

 

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.