Blindspotting

Rasism är ett återkommande problem i USA. Detta är väldigt tydligt i Oakland på den amerikanska västkusten. Staden har brottas i flera årtionden med polisbrutalitet, unga oskyldiga svarta män som blir ihjälskjutna av polisen och en stad som sakta men säkert förfallit. Blindspotting ger oss en bild av denna stad och strukturella rasism som finns i landet.

Oakland i filmen är en stad i omvandling, gentrifieringen syns överallt och Collin och Miles som har växt upp här, känner inte igen sin stad. Där de växte upp köper nu den rika medelklassen upp husen, bygger om dem och serverar mikrobryggeriöl istället för den billiga öl de växte upp med. Collin och Miles är inte heller några duvungar. Collin har suttit inne för misshandel, något som Miles var synnerligen aktiv i men undslapp straff. Med bara tre dagar kvar på villkorliga dom vill Collin inget heller än att undvika trubbel. Men med en vän som Miles är det inte så lätt. Och när Collin blir vittne till hur polisen skjuter en försvarslös man på gatan kastas hans hela liv omkull och han börjar fundera på vem han egentligen är.

Blindspotting är Carlos López Estrada regidebut och det tog honom nio år att skriva manus. Filmen är i mångt och mycket baserat på hans egna erfarenheter av att växa upp i Oakland och se staden förändras. Det skapar en personlig film som klarar av att bland drama med komik samt en hel del nerv. På ytan är filmen en kompis-komedi om två småkriminella män som försöker hålla sig på rätt sida lagen samtidigt som de försöker pussla ihop sina liv. Miles har fru och barn medan Collin bara försöker att starta om efter fängelsestraffet. Men som svart man i ett område som sätt sina bättre dagar är det inte så lätt.

Det är svår balans mellan humor och allvar men Estrada lyckas bra med balansen. Han kan visa på den strukturella rasism som finns i USA där Collin, den betydligt mer lugnare av de två åker i fängelse medan Miles som är en hetsporre och inte sen gå ut utan att skapa trubbel slipper helt undan straff. De tillhör båda arbetarklassen med liten chans att göra sig uppåt. Där Miles fullt ut anammat gangsterstilen försöker Collins att vara mer beskedlig. De är två motpoler. Miles är lyckligt ovetande om de problem som han skapar med Collin hela tiden är smärtsamt medveten om vad polisen ser när de tittar på honom.

Och denna frustration byggs upp genom hela filmen tills den till slut exploderar. Både för Collin och Miles men med helt olika effekt. Men där detta snabbt hade kunnat bli ett riktigt mörk drama väljer Estrada att ge både ljusglimtar, humor och värme. Deras liv är inte becksvarta utan någon återvändo utan liv som går att leva om än balansgången är svår.

Titeln anspelar på Rubins vas. Där man kan se två ansikten eller en vas. Tanken är att man ser alltid det ena eller det andra men det man såg först är alltid det man ser när man tittar på bilden igen. Samma sak med strukturell rasism. Blindspotting väcker många tankar kring dessa frågor och istället ger oss svar uppmuntrar tittaren att själv fundera.

Rasism är ett återkommande problem i USA. Detta är väldigt tydligt i Oakland på den amerikanska västkusten. Staden har brottas i flera årtionden med polisbrutalitet, unga oskyldiga svarta män som blir ihjälskjutna av polisen och en stad som sakta men säkert förfallit. Blindspotting ger oss en bild av denna stad och strukturella rasism som finns i landet. Oakland i filmen är en stad i omvandling, gentrifieringen syns överallt och Collin och Miles som har växt upp här, känner inte igen sin stad. Där de växte upp köper nu den rika medelklassen upp husen, bygger om dem och serverar mikrobryggeriöl istället…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.