Blended by the light

1

Att placera produkter i filmer är inget nytt. Gissningsvis tror de flesta av oss att vi inte påverkas eftersom vi är så självständiga och smarta och så.

Fast påverkas gör vi ju även om vi inte tror det och ibland kanske inte på det mest uppenbara sättet. Vissa saker är ju riktigt uppenbara, som till exempel Ray-Ban Pilotglasögon i Top Gun som gissningsvis har sålt en hel del brillor åt Ray-Ban. Det är lite mindre klart huruvida Ray-Ban wayfarers i Blues Brothers är en ren produktplacering eller inte. Hur-som-helst har jag haft båda dessa glasögon utan att ha påverkats direkt av filmerna. Däremot är det ytterst troligt att jag påverkats indirekt. Att jag inte påverkats direkt av Top gun vet jag med säkerhet eftersom jag aldrig har sett filmen. Blues brothers har jag dock sett ett antal gånger.

En sak vet jag dock med säkerhet att jag köpt direkt, eller åtminstone dagen efter jag såg filmen. Egentligen är det ganska löjligt och alldeles troligen var det en smart produktplacering, men jag köpte ett annat märke, så jag vet inte om det funkade klockrent på mig. Det jag pratar om är mixern i Enemy of the state. Will Smith som spelar huvudrollen får sin mixer stulen vid ett inbrott. Märket på mixern eller ”the blender” är Breville. Jag köpte en Moulinex. Jag har den fortfarande och det blir väl mest smoothies och milkshakes till ungarna gjorda i den.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=I1HaS8ZdjRM[/youtube]

 

 

About Joakim Helmbrant

Joakim Helmbrant
Månskensbonde som bor på subwoofersäkert avstånd från närmsta granne. Gillar dokumentärfilmer och musikfilmer (OBS INTE musikaler!).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.