BioShock Infinite

BioShock Infinite

Ken Levines BioShock var något så ovanligt som ett actionspel vilket inspirerades av, och behandlade, den rysk-amerikanske författarinnan Ayn Rands ideologi; objektivism. I BioShock Infinite tacklas minst lika okonventionella och än mer kontroversiella teman.

BioShock Infinite tar avstamp i historieböckerna med händelser såsom massakern vid Wounded Knee och boxarupproret i Kina. År 1912, ett drygt decennium efter sistnämnda uppror, sitter den upp över öronen skuldsatte Pinkerton-agenten Booker DeWitt i en eka, rod av ett underligt par, på väg mot en fyr utanför Maines kust – en härlig hommage till seriens rötter och en antydan om att något alldeles särskilt väntar spelaren. Premissen på vilken Booker befinner sig här är enkel; Hitta en flicka vid namn Elizabeth, för med henne tillbaka New York och bli kvitt skulden.

Medan det första BioShock tog spelaren på en bathysfärfärd ned till undervattensstaden Rapture gör Infinite det motsatta då vi landar uppe bland molnen i Columbia, en svävande stad grundad av den självutnämnde profeten Zachary Comstock – av stadens invånare kallad fader Comstock. Columbia är vid första anblick en sekelskiftsidyll så nära himlen man kan komma, både bildligt och metaforiskt. Jag behöver dock varken leta särskilt grundligt eller länge innan jag inser att det i den skinande staden pågår oförätter mer dunkla än Raptures djup. På plats i staden visar det sig även att Booker kommer få jobba hårt för att uppfylla sin del av avtalet. Elizabeth är inte vilken flicka som helst och att föra henne bort från staden kommer inte att gå obemärkt förbi.

BioShock Infinite

Spelare som är bekanta med BioShock och dess plasmider kommer att känna sig hemma i och med Infinites Vigors. Genom att konsumera dessa får Booker krafter som låter honom slunga fiender upp i luften, skicka mordiska kråkor efter sina offer och mycket mer med sina bara händer. I kombination med en väl avvägd och varierad vapenarsenal finns det således gott om valmöjligheter för att tackla allehanda motstånd. Som ytterligare hjälp har Booker även tillgång till en mekanisk hake vilken, förutom att dubbla som ett dödligt närstridsvapen, låter honom färdas längs stadens berg- och dalbane-liknande transportsystem.

Inte heller Elizabeth är hjälplös och jag behöver i rollen som Booker aldrig oroa mig över henne i stridens hetta. Tvärtom så är det hon som håller ett öga på mig och förser mig med bland annat ammunition och förband, allt efter behov. Dessutom besitter hon rad imponerande egenskaper som kommer väl till hands under spelets gång.

BioShock Infinite

Spelet bjuder på en bra tempovariation och växlar sömlöst mellan intensiv action och äventyrligt utforskande. Även handlingen, karaktärsutvecklingen och dynamiken mellan Booker och Elizabeth är skickligt invävd i spelmomenten, istället för att presenteras genom förrenderade filmsnuttar – vilket skapar enhetlig upplevelse. Ken Levine (System Shock 2, BioShock) är inte heller rädd för att föra obekväma ämnen på tal och förlägger den personliga berättelsen om spelets huvudkaraktärer till en värld genomsyrad av fanatisk nationalism, organiserad religion och rasism. Vad som vidare utmärker tematiken är att fokus inte ligger på provokation utan på utforskande. Istället för att bara avskriva en karaktärs ideologiska ståndpunkt som felaktig och ondskefull får jag en chans att utforska dennes motivation och infallsvinkel.

BioShock Infinite

Min första tanke efter att ha grubblat vidare kring handlingen i BioShock Infinite är att Levine har för mycket talang för att ägna sig åt spelmediet, att han istället borde satsa på film eller litteratur. Jag inser dock lika fort att verkligheten är den precis motsatta, att det är en uppsjö av identitetslösa klichéer och upprepningar till spelhistorier som har svärtat min syn på mediet, och att begåvningar som Ken är precis vad spelindustrin behöver. Inte för att ta över och ersätta dagens spelutbud, utan för att bredda det med unika och intressanta upplevelser.

About Adam Bing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.