Beast Stalker

Det fanns en gyllene period i Hong Kong, från 1988 till 1993, när regissörer som Ringo Lam, Tsui Hark och John Woo kom att definiera om actionthriller-genren. Deras filmer kom att få stor påverkan på hur folk i öst och väst gjorde filmer. Efter det har det varit ont om riktigt bra filmer i samma stil som City on Fire eller The Killer. Kan Beast Stalker, som fått mycket positiv kritik, vara en sådan film?The Beast Stalker 02

Tong är ledare för en grupp hårda polismän. Under en biljakt för att fånga maffiabossen Cheung Yat-Tung, skadas båda två svårt och Tong dödar av misstag en ung flicka som är dotter till åklagaren Ann Gao. Tre månader senare är det dags för åtalprocessen mot Cheung. Då kidnappas Anns andra dotter och kidnapparen hotar med att döda henne om inte Ann ser till att Cheung går fri. Tong som plågas av den tidigare händelsen bestämmer sig för att hitta och rädda dottern, oavsett kostnad.

Beast Stalker börjar som en ganska ordinär Hong Kong-thriller, men en spektakulär bilkrasch senare ritas hela filmen sakta men säkert om. Det är en film full av karaktärer som alla har sina fel och brister. Till en början framstår kidnapparen Hung, som ser ondskefull ut med sin skadade öga, som en samvetlös galning. En man som är kapabel att göra vad som helst för Cheung. Men snart förstår vi att det finns mer bakom kulisserna än vad vi först kunnat ana och att Hung kanske är mer mänsklig än man först tror. Samma sak med Tong, en person som en gång var en duktig men hårdförd polis som nu är en vrak både fysiskt och psykiskt. En person som alltid trot på det han gjort men nu vacklar i sin tro.

Hela filmen har en väldigt smutsig ton. Det är handhållna kameror som skakar när polisen jagar kidnapparen genom trånga gångar. Färgerna är nedtonade, ljuset överexponerat och filter har lagts på för att ge filmen en grå ton. Men det fungerar. Hela filmen känns smutsigt realistisk och det höjer också pulsen på mig som tittare när snaran kring Hung dras åt. Styrkan i en film som denna är att man aldrig är riktigt säker på vad som skall hända härnäst eller vad huvudpersonerna kommer att göra. Det skapar en hel del scener som verkligen gör att jag som tittare sitter på nålar. När Beast Stalker lyckas är det en film som verkligen griper tag i mig som tittare och aldrig riktigt släpper greppet. Även om de vanligaste klichéerna finns här skapar Dante Lam en illusion av vi inte riktigt vet vad som kommer att hända.The Beast Stalker 03

Det är också mycket tack vare Nick Cheung och hans porträtt av Hung, en av de bästa skurkar jag har sett på bra länge. En fullkomligt samvetlös person som gör exakt det som krävs för att lyckas, men samtidigt en person med känslor till sin fru. Han är en väldigt komplex person som det egentligen tar hela filmen att få grepp om. Nicholas Tse fungerar bra som frustrerad polis även om han har en tendens att överreagera lite för mycket i vissa scener. Dante Lam är en regissör som har haft en berg-och-dalbana till karriär. Tidigt i hans karriär gjorde han Beast Cops som fick mycket beröm. Senare i sin karriär har han gjort filmer som The Twins Effect och The Sniper, filmer som inte riktigt kunde leva upp till hans tidigare verk.

Beast Stalker är dock en film som fungerar och gör det riktigt bra. Den har sina svackor, som ett manus som är lite för komplicerat för sitt eget bästa, men överlag så är det uppfriskande att se att Hong Kong fortfarande kan göra denna typ av bra actionthrillers som man en gång i tiden byggde sitt anseende på. Alla komponenter finns här, en polis som jobbar utanför systemet, en grym skurk som ändå visar empatiska drag, lager på lager av intriger, och man pendlar hela tiden mellan melodrama och action. Kanske inte en sann klassiker, men betydligt bättre än många andra filmer som kommer från Hong Kong i dag.

 

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com