Battletech

Den 30 september 2015 klickade jag i på kickstarter att jag ville stödja utvecklingen av en modern version av Battletech till PC. Den 24 april 2018 släpptes spelet jag väntat på i nästan tre år och förväntningarna var på topp.

Det klassiska Battletech är ett brädspel från 1984 av FASA Corporation och sedan 1988 har det gjorts hela 22 spel på alla möjliga plattformar från C64 till Sega Genesis, men flest till Windows. Utöver detta har det gjorts ett femtontal multiplayerspel där majoriteten har skapats av fans. Spelet utspelar sig i flera hundra år i framtiden när vi erövrat rymden och krigen har förts med gigantiska robotar, mechs, styrda av piloter. Tänk Pacific Rim fast utan monster.

Första gången jag spelade Battletech var på Amiga-tiden kring 1990. Då var datorspelet en direkt kopia av brädspelets hexagonrutiga spelplan och mechsen sågs i siluett ovanifrån. Gränsnittet var helt ok, men grafiken hade en del att önska redan då. Det som fängslade mig var strategin som inte var realtid utan turordningsbaserad. Eftersom reglerna redan var balanserade och genomtänkta från brädspelet användes datorn istället till det kanske mer tidsödande – att slå tärningar och beräkna träffchanser och skador. Spelet tog redan då stor hänsyn till geografi och väder som påverkade till exempel hur varm din mech blev eller om den inte kunde förflytta sig lika snabbt i oländig terräng. En stor mech var inte alltid lika med en säker seger.

Spelet sög in mig totalt och jag spelade många av de efterföljande Battletech-spelen, men det var inte riktigt något som lyckades suga fast mig lika länge som det första spelet. Jag ägnade stor tid till att bygga egna banor och modifiera min mechs. Piloterna tränades successivt och till slut nådde man målet att ha mechs på 100 ton vilket är en resa från 20 tons-maskinerna man börjar med.

Nu 2018 har BattleTech fått sig en rejäl uppfräschning grafikmässigt samtidigt som de inte ändrat på de bakomliggande tankarna med spelet. Till och med de klassiska mech-modellerna finns kvar och har samma design och klassiska utseende. Det som har förändrats är att det inte finns något hexagonnät som spänner över spelplanen. Geografin,  terrängen och väderfenomen är förfinade och spelar ännu tydligare roll på slagfältet.

Du är en legosoldat och leder en grupp battlemechs och piloter. Du väljer och designar dina mechs utrustning och piloters färdigheter. På slagfältet styr du en lans det vill säga upp till fyra mechs i strid. I Battletech är världen dominerad av nobla familjer och du som spelare väljer att utföra jobb åt en eller flera av dessa familjer.

Din bas är ett skepp där du, din besättning och all din utrustning finns. Du kan uppgradera skeppet, dina mechs och förbättra dina piloters färdigheter här när du har ekonomin för det. Det är även här du kan rekrytera nya piloter, köpa vapen och utrustning till dina mechs eller skaffa kontrakt för att tjäna pengar. Att hålla balans i sin ekonomi är väldigt viktigt i Battletech. På skeppet kan du även kolla stjärnkartan samt se hur ditt rykte är hos de olika familjerna. Desto bättre rykte desto bättre kontrakt på uppdragen.

Stor del av tiden i spelet är på slagfältet där du styr din lans. Även om spelet är turordningsbaserat kan ordningen ändras under spelets gång genom beslut eller färdigheter. BattleTech är ett oerhört taktiskt spel och kan liknas vid XCOM-spelen. Det är väldigt sällan smart att bara rusa in och skjuta vilt omkring sig. Att väga in förflyttning och riktning på mech samtidigt som du har koll fienden och att du väger in hur du utnyttjar terrängen bäst är en bra början på att inte förlora. För ju mindre skada du tar på slagfältet desto mindre behöver du spendera på reparationer mellan uppdragen. Dina piloter kan också ta skada och det kan ta upp till 100 dagar i spelet innan de är stridsdugliga igen. Att hushålla med resurserna redan från början av spelet är väldigt viktigt.

Varje mech har, förutom sin vikt, förutbestämd konfiguration av vilka vapentyper du kan bära med dig – projektilvapen, raketer, strålvapen och närstridsvapen. Placeringsmöjligheter och antal är begränsade så det gäller att konfiguera och fundera. Annan utrustning som jumpjets så att mechsen kan flyga en kortare sträcka och heatsinks för att sänka värmen i mechen. Det finns även specialutrustning som gyro och bättre hydraulik för närstrid. Det blir alltid en avvägning mellan att minska mängden bepansring och ta med ett extra vapen. När man bygger sin lans är det smart att ha olika typer av mechs, en prickskytt, en tank osv. Använd värdeskalorna på din mech för att avgöra om det är bra balans mellan vapen och bepansring. Även där ser du om du har bra hantering av din överskottsvärme.

I kampanjläget går det att fritt välja uppdrag, men även att följa en storyline. Uppdragen svårighet kännetecknas av antalet hela och halva dödskallar upp till maximala 5. När du sätter samman din lans ser du motsvarande dödsskallar och det är sunt att inte avvika mer än en halv skalle för litet på din lans för att klara uppdraget. Det går att klara svårare banor, men det kräver att man utnyttjar terrängen och avståndsvapen till max. Har man lyckats knocka omkull en fiendemech är det smart att avsluta jobbet innan man går vidare på attack på nästa mech. Det är ibland otäcka överraskningar när en fiendemech reser sig oväntat och brassar av en full volley med vapen på nära håll.

Kampanjen är bra och välskriven. Även om nästa kampanjuppdrag kan ligga och vänta direkt efter kan det vara bra att göra ett flertal andra uppdrag emellan. Svårighetsgraden kan dessutom vara lite missvisande om man råkar aktivera flera grupperingar av fiende samtidigt. Vissa uppdrag kan vid första genomspelningen vara helt omöjliga, men det är ofta för att man ”bara gått rakt fram” och inte försiktigt utforskat och utnyttjat möjligheterna i terrängen. I Skirmish-spelläget matchas nivån på din och fiendens lans och då behöver man inte tänka på det här. Det finns även ett multiplayerläge där du kan spela mot andra på redan tillgängliga servrar eller om du skapar en egen.

Battletech är spelet jag väntat på i nästan 30 år sedan jag spelade hexagonvarianten på Amigan i pojkrummet. Spelstudion Harebrained Schemes har skapat det bästa strategispelet i Battletech-universat och dessutom lagt till utan att förstöra det som var bra från början eller fördumma genom att lägga till onödigt skräp. De har varit trogna själen i spelet och fansen. 2,7 miljoner dollar i Kickstarterpengar samt 1 miljon av egna pengar har gett ett Battletech som är riktigt roligt att spela. Visst, det är långsamt för den som är van vid realtidsstrategi. Det finns fortfarande småsaker att slipa på som inte är perfekt, men i det stora hela är det ett fantastisk strategispel utan tidshets. Ett givet köp för målgruppen.

Den 30 september 2015 klickade jag i på kickstarter att jag ville stödja utvecklingen av en modern version av Battletech till PC. Den 24 april 2018 släpptes spelet jag väntat på i nästan tre år och förväntningarna var på topp. Det klassiska Battletech är ett brädspel från 1984 av FASA Corporation och sedan 1988 har det gjorts hela 22 spel på alla möjliga plattformar från C64 till Sega Genesis, men flest till Windows. Utöver detta har det gjorts ett femtontal multiplayerspel där majoriteten har skapats av fans. Spelet utspelar sig i flera hundra år i framtiden när vi erövrat rymden…

Review Overview

Betyg

90

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com