Battletech: Heavy Metal

När Harebrained Schemes via Paradox släppte Battletech i april 2018 var det mycket det spel jag som lite grabb drömde om när jag spelade figurspelet. Det är ett strategiskt spel med en engagerande kampanj och ett sandlådeläge där man kan sänka många timmar. Men det är inget perfekt spel och de två nedladdningsbara material som kommit ut till spelet har varit svaga med lite material. Fråga om man lärt sig sin läxa och ge oss något matnyttigt i Heavy Metal?

Heavy Metal är som namnet skvallrar om fokus på stora tunga mechs. Men vi får totalt tio nya så här finns något för alla. Flea är en 20 tons Mech som är snabb och har förvånansvärt bra med eldkraft. Phoenix Hawk däremot är en Mech med enormt bra möjligheter att hoppa, den kan snabbt tas sig in skjuta och sedan hoppa till skydd. Eller så finns Annihilator, 100 ton monster med tillräcklig mycket vapen för att förinta det mesta. Om man ville ha ett bra utbud av nya mechs kommer man inte bli besviken. Framförallt kul är att flera gamla mechs som inte funnits med i spel på över 20 år på grund av rättighetsskäl äntligen är tillbaka här.

Det finns också en hel del nya vapen och utrustning för att kunna skapa nya unika arketyper av mechs. Samt en minikampanj där spelaren får möta Wolf’s Dragoons, en klassisk legosoldat-grupp i Battletech. Men sedan är det inte så mycket mer. Den som hade hoppats på något mer kommer att bli besviken.  Eller så här skall jag säga, för den prislappen som Heavy Metal erbjuds för är det ganska lite för pengarna. Allt ovan är ditt för 20 Euro. Det känns i varje 10 Euro för högt. Paradox har länge jobbat på detta sätt och jag har inga problem med det. Det ger spelare en frihet att själv kunna välja vad han vill köpa och ger deras spel en betydligt ökad livslängd. Jag har spelat Europa Universalis IV i snart 7 år och det fortsätter att komma ut nedladdningsbart material till spelet vilket gör att jag fortsätter spela och upptäcker nya saker.

Frågan är nu vilken väg Battletech tar? Jag tycker alla tre DLC som släppts hittills har varit okej men lite för dyra. Jag hoppas att Harebrained Schemes fortsätter att underhålla spelet med fler minikampanjer och Mechs. Det skulle vara synd om detta var allt som spelet blev.

När Harebrained Schemes via Paradox släppte Battletech i april 2018 var det mycket det spel jag som lite grabb drömde om när jag spelade figurspelet. Det är ett strategiskt spel med en engagerande kampanj och ett sandlådeläge där man kan sänka många timmar. Men det är inget perfekt spel och de två nedladdningsbara material som kommit ut till spelet har varit svaga med lite material. Fråga om man lärt sig sin läxa och ge oss något matnyttigt i Heavy Metal? Heavy Metal är som namnet skvallrar om fokus på stora tunga mechs. Men vi får totalt tio nya så här…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.